Rośliny zamiast mięsa

W pierwszym półroczu sprzedaż wegańskich alternatyw dla tradycyjnego nabiału wzrosła o 50 proc., zaś mięsa o 179 proc. Kupuje je już 1,5 mln domów.

Publikacja: 04.08.2021 21:00

Roślinne alternatywy szturmują polskie sklepy i ofertę restauracji

Roślinne alternatywy szturmują polskie sklepy i ofertę restauracji

Foto: AFP

Roślinne dania szturmem wdarły się na polskie stoły. Rekordowe wzrosty roślinnych zamienników oraz jednocześnie 10,2 proc. spadku sprzedaży świeżego mięsa pokazują, że Polacy zmieniają przyzwyczajenia żywieniowe. Z danych GfK Polonia, które „Rzeczpospolita" publikuje jako pierwsza, wynika, iż roślinne alternatywy kupiło w półroczu o 800 tys. gospodarstw domowych więcej i robi to już 1,5 mln. To 11,4 proc. ogółu, znacznie więcej niż nawet optymistyczne liczby wegan i wegetarian, co potwierdza, iż zamienniki kupują coraz częściej konsumenci jadający mięso, ale ograniczający jego spożycie. Dzięki tej grupie nowe kategorie mogą w rekordowym tempie podbijać rynek.

Czytaj także: Szczyt mięsa coraz bliżej. Popyt spada, ceny rosną

Rynek mocno w górę

– Należy spodziewać się coraz większego wyboru produktów oznaczonych jako eko, bio czy vege, co potwierdzają dynamiczne wzrosty zakupów w tych segmentach – mówi Szymon Mordasiewicz, dyrektor komercyjny Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. – W tym roku znaczna grupa polskich konsumentów deklaruje przywiązywanie większej wagi do diety oraz składników kupowanych produktów – wszystko w trosce o zdrowie i kondycję, zarówno mentalną, jak i fizyczną – dodaje.

Trend taki widać na całym świecie. Według szacunków do 2029 r. światowy rynek roślinnych alternatyw mięsa ma wzrosnąć do 140 mld dol., czyli 10 proc. rynku mięsnego. W Polsce ten poziom może zostać osiągnięty szybciej, handlowcy i producenci wskazują na rekordowe wyniki.

– Dynamika jest znacząca: łączna masa sprzedaży produktów roślinnych wyprodukowanych przez nas w 2021 r. jest ponad cztery razy większa niż w 2020. Jest to jedna z najszybciej rozwijających się kategorii produktowych – mówi Bogusław Miszczuk, prezes grupy Sokołów. Grupa wprowadziła linię roślinną Z Gruntu Dobre już w 2017 r., jako pierwsza z czołowych producentów branży. – Liczba osób ograniczających spożycie produktów pochodzenia zwierzęcego na rzecz roślinnych rośnie. Polacy coraz bardziej świadomie podchodzą do diety i dbają o jej wzbogacanie w produkty roślinne, również wtedy, gdy regularnie spożywają mięso – dodaje. Dlatego linia roślinna jest dopełnieniem naszej oferty, w tym roku w linii Z Gruntu Dobre pojawiły się dania gotowe w nowej odsłonie, a także propozycje grillowe.

Wzrosty potwierdzają handlowcy, jak Żabka z marką Plant Hunter. – Rozwój kategorii produktów roślinnych wpisuje się w nową Strategię Odpowiedzialności, której jednym z celów jest zwiększenie do 2023 r. udziału produktów roślinnych marek własnych w wartości sprzedaży do 20 proc. – podaje biuro prasowe Żabka Polska.

Wysyp produktów

– Chociaż polski rynek nie jest jeszcze tak rozwinięty jak w krajach zachodniej Europy, możemy z pewnością zaobserwować dynamiczny wzrost segmentu produktów roślinnych będących alternatywami dla mięsa i nabiału – mówi Marcin Domański, dyrektor handlowy w sieci Biedronka, która ma w ofercie markę własną GoBio, obecnie liczącą niemalże 50 artykułów. – Obecnie oferujemy już ponad 30 wariantów produktów dla wegetarian i wegan, a do końca tego roku planujemy dalsze rozszerzenie oferty. Naszym zdaniem rosnąca świadomość żywieniowa Polaków prowadzić będzie do coraz częstszego wybierania przez klientów alternatyw dla mięsa i nabiału – dodaje.

– Roślinne alternatywy dla produktów odzwierzęcych już teraz podbijają serca konsumentów z całego świata. W ciągu ostatnich dwóch lat wartość sprzedaży w sektorze roślinnych alternatyw w Europie wzrosła o połowę! Takiego rekordowego wyniku w historii jeszcze nie było – mówi Patricia Homa, Dyrektorka Fundacji ProVeg Polska. – Konsumenci stają się coraz bardziej świadomi swoich wyborów żywieniowych i zachowań konsumpcyjnych. Będą wybierać firmy, które podzielają ich wartości w ważnych społecznie kwestiach oraz w coraz większym stopniu traktować rośliny jako podstawowy składnik w swojej diecie, mając na uwadze swoje zdrowie i dobro planety – dodaje.

Na przełomie 2021/2022 r. wegańskie alternatywy ma też zaprezentować Mlekpol, znany z marki Łaciate. W styczniu na rynku zadebiutowała taka oferta Drobimexu pod marką Veggie. Pamapol wprowadził na rynek nową markę wegańskich dań gotowych. Z kolei grupa Olewnik wprowadziła m.in. roślinną kaszankę na grilla czy kiełbaski z burakiem.

Przemysł spożywczy
Producent popularnych lodów oskarża Unilever: Chcą nas uciszyć
Przemysł spożywczy
Japoński rząd uwalnia rezerwy ryżu. Ceny rosną dramatycznie, ryż znika ze sklepów
Przemysł spożywczy
Polska wódka zajmuje miejsce rosyjskiej
Przemysł spożywczy
Świetlana przyszłość kartonowej butelki. Może zwiększyć eksport wina z Francji
Przemysł spożywczy
Jeszcze więcej plastiku. Taka może być odpowiedź Coca-Coli na cła