Roślinne dania szturmem wdarły się na polskie stoły. Rekordowe wzrosty roślinnych zamienników oraz jednocześnie 10,2 proc. spadku sprzedaży świeżego mięsa pokazują, że Polacy zmieniają przyzwyczajenia żywieniowe. Z danych GfK Polonia, które „Rzeczpospolita" publikuje jako pierwsza, wynika, iż roślinne alternatywy kupiło w półroczu o 800 tys. gospodarstw domowych więcej i robi to już 1,5 mln. To 11,4 proc. ogółu, znacznie więcej niż nawet optymistyczne liczby wegan i wegetarian, co potwierdza, iż zamienniki kupują coraz częściej konsumenci jadający mięso, ale ograniczający jego spożycie. Dzięki tej grupie nowe kategorie mogą w rekordowym tempie podbijać rynek.
Czytaj także: Szczyt mięsa coraz bliżej. Popyt spada, ceny rosną
Rynek mocno w górę
– Należy spodziewać się coraz większego wyboru produktów oznaczonych jako eko, bio czy vege, co potwierdzają dynamiczne wzrosty zakupów w tych segmentach – mówi Szymon Mordasiewicz, dyrektor komercyjny Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. – W tym roku znaczna grupa polskich konsumentów deklaruje przywiązywanie większej wagi do diety oraz składników kupowanych produktów – wszystko w trosce o zdrowie i kondycję, zarówno mentalną, jak i fizyczną – dodaje.
Trend taki widać na całym świecie. Według szacunków do 2029 r. światowy rynek roślinnych alternatyw mięsa ma wzrosnąć do 140 mld dol., czyli 10 proc. rynku mięsnego. W Polsce ten poziom może zostać osiągnięty szybciej, handlowcy i producenci wskazują na rekordowe wyniki.
– Dynamika jest znacząca: łączna masa sprzedaży produktów roślinnych wyprodukowanych przez nas w 2021 r. jest ponad cztery razy większa niż w 2020. Jest to jedna z najszybciej rozwijających się kategorii produktowych – mówi Bogusław Miszczuk, prezes grupy Sokołów. Grupa wprowadziła linię roślinną Z Gruntu Dobre już w 2017 r., jako pierwsza z czołowych producentów branży. – Liczba osób ograniczających spożycie produktów pochodzenia zwierzęcego na rzecz roślinnych rośnie. Polacy coraz bardziej świadomie podchodzą do diety i dbają o jej wzbogacanie w produkty roślinne, również wtedy, gdy regularnie spożywają mięso – dodaje. Dlatego linia roślinna jest dopełnieniem naszej oferty, w tym roku w linii Z Gruntu Dobre pojawiły się dania gotowe w nowej odsłonie, a także propozycje grillowe.