Reklama
Rozwiń
Reklama

Kiedy wydano pierwsze prawo jazdy na świecie

- W okresie międzywojennym po uzyskaniu prawa jazdy dostawało się upusty na zakup samochodu - wspomina Jerzy Kociszewski, wiceprezes Polskiej Federacji Stowarzyszeń Szkół Kierowców.

Aktualizacja: 10.09.2015 09:55 Publikacja: 09.09.2015 21:07

Jerzy Kociszewski

Jerzy Kociszewski

Foto: materiały prasowe

Rzeczpospolita: Szkoły nauki jazdy przeżywają oblężenie, ponieważ kolejny raz zmieniają się zasady egzaminów na prawo jazdy. Kiedy wydano pierwsze prawo jazdy na świecie?

Jerzy Kociszewski:
W 1888 roku w Niemczech, a nie, jak się powszechnie sądzi, w Stanach Zjednoczonych. Dokładnie 1 sierpnia prawo jazdy dostał Karl Benz. Pierwsze polskie prawo jazdy wydano w 1896 roku Stanisławowi Grodzkiemu.

W tamtym czasie istniały już zasady, zgodnie z którymi trzeba było jeździć?

W tamtych czasach na terenie Polski w różnych województwach mogły obowiązywać inne przepisy – inna mogła być np. dozwolona prędkość. Pierwsze przepisy ruchu drogowego obowiązujące w II RP wprowadzono w roku 1920. Kodeks wprowadzał między innymi znaki drogowe. Dzisiaj od ich liczby na drodze można dostać oczopląsu, wtedy wystarczyły cztery. W 1921 roku ostatecznie ujednolicono wszystkie przepisy na terytorium całej Polski.

A kto robił prawo jazdy?

Prawo jazdy było elitarne. Niełatwo było je zdobyć. Podobnie zresztą jak w PRL. Jeszcze w latach 80. kurs na prawo jazdy obejmował 101 godzin przygotowania, z czego 80 dotyczyło budowy samochodu. Wtedy serwisy samochodowe nie były powszechnie dostępne, nikt nie dzwonił z komórki po pomoc drogową, która zawoziła zepsute auto do warsztatu. Zresztą dzisiaj samochody są tak naszpikowane elektroniką, że większości usterek nie da się naprawić samemu. Ale wtedy było to możliwe. W podręcznikach z okresu międzywojennego są opisy – często dosyć zabawne – na przykład jak zmienić koło. Trzeba stanąć na pochyłości albo podłożyć kamienie.

Reklama
Reklama

W okresie międzywojennym były kategorie prawa jazdy?

Większość ludzi zna pewnie forda T. Ze względu na zupełnie inną budowę i obsługę na ten samochód była oddzielna kategoria prawa jazdy. Wszystkie pozostałe samochody obejmowała jedna kategoria.

Czy prawo jazdy dawało jakieś przywileje?

W okresie międzywojennym po uzyskaniu prawa jazdy dostawało się upusty na zakup samochodu. Dotyczyło to między innymi zapomnianego dzisiaj fiata 508, bo to właśnie wtedy rozpoczęła się polska współpraca z włoską firmą, a nie od fiatów produkowanych w PRL. Już wówczas myślano, co zrobić, by rozwinąć przemysł motoryzacyjny. Stanisław Grodzki, ten sam, który był posiadaczem pierwszego polskiego prawa jazdy, stwierdził, że motoryzacja jest bramą na świat i jeśli się nie rozwinie, to brama też nie otworzy się zbyt szeroko.

Opinie Prawne
Ewa Szadkowska: TSUE wysadził TK w powietrze. To ważna lekcja także dla Donalda Tuska
Cudzoziemcy
Kierowca musi mówić po polsku? Prawnicy oceniają nową usługę „Bolt lokalnie"
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Wieczni prezesi spółdzielni mieszkaniowych zostaną? Spór o reformę
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama