Punkty karne kierowców: nie wystarczy być i zapłacić za szkolenie

Kursy pozwalające na redukcję punktów karnych muszą być dostosowane do każdego kierowcy z osobna – mówi Maria Dąbrowska-Loranc, kierownik Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego.

Publikacja: 18.04.2023 02:00

Punkty karne kierowców: nie wystarczy być i zapłacić za szkolenie

Foto: PAP/Tomasz Gzell

Jak pani ocenia skuteczność kursów pozwalających na redukcję punktów karnych? Funkcjonowały przez wiele lat.

Z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu była raczej niewielka. Badania z krajów europejskich, USA i Australii pokazały, że są tam skutecznym środkiem prewencyjnym. W Polsce kursy do tej pory nie były dostosowane do typu wykroczeń uczestników ruchu. Obowiązywał jeden program omawiający problemy bezpieczeństwa ruchu, a warunkiem redukcji punktów karnych był tylko udział w zajęciach. Kierowca mógł w każdej chwili dobrowolnie zgłosić się na szkolenie, które zmniejszało liczbę punktów. Program szkolenia raz określony nie podlegał ewaluacji i nie był nigdy zmieniany ani doskonalony.

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Ochrona zdrowia
Aborcja w dziewiątym miesiącu ciąży. Izabela Leszczyna komentuje dla "Rz"
Ubezpieczenia i odszkodowania
Ten ubezpieczyciel dostał zakaz sprzedaży polis OC. Co to oznacza dla klientów?
Praca, Emerytury i renty
Zmiany w płacy minimalnej. Wiemy, co wejdzie w skład wynagrodzenia pracowników
Matura i egzamin ósmoklasisty
Szef CKE: W tym roku egzamin ósmoklasisty i matura będą łatwiejsze
Sądy i trybunały
Sąd: prokuratura ma przeprowadzić śledztwo ws. Małgorzaty Manowskiej