Punkty karne kierowców: nie wystarczy być i zapłacić za szkolenie

Kursy pozwalające na redukcję punktów karnych muszą być dostosowane do każdego kierowcy z osobna – mówi Maria Dąbrowska-Loranc, kierownik Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego.

Publikacja: 18.04.2023 02:00

Punkty karne kierowców: nie wystarczy być i zapłacić za szkolenie

Foto: PAP/Tomasz Gzell

Jak pani ocenia skuteczność kursów pozwalających na redukcję punktów karnych? Funkcjonowały przez wiele lat.

Z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu była raczej niewielka. Badania z krajów europejskich, USA i Australii pokazały, że są tam skutecznym środkiem prewencyjnym. W Polsce kursy do tej pory nie były dostosowane do typu wykroczeń uczestników ruchu. Obowiązywał jeden program omawiający problemy bezpieczeństwa ruchu, a warunkiem redukcji punktów karnych był tylko udział w zajęciach. Kierowca mógł w każdej chwili dobrowolnie zgłosić się na szkolenie, które zmniejszało liczbę punktów. Program szkolenia raz określony nie podlegał ewaluacji i nie był nigdy zmieniany ani doskonalony.

BLACK WEEKS -75%

Czytaj dalej RP.PL. Nie przegap oferty roku!
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Podatki
Skarbówka zażądała 240 tys. zł podatku od odwołanej darowizny. Jest wyrok NSA
Prawo w Polsce
Jest apel do premiera Tuska o usunięcie "pomnika rządów populistycznej władzy"
Edukacja i wychowanie
Ferie zimowe 2025 później niż zazwyczaj. Oto terminy dla wszystkich województw
Praca, Emerytury i renty
Ile trzeba zarabiać, żeby na konto trafiło 5000 zł
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Prawo karne
Rząd zmniejsza liczbę więźniów. Będzie 20 tys. wakatów w celach