Wszystko za sprawą zeszłorocznej maturzystki, u której zdiagnozowano dyskalkulię. Uczennica zgłosiła się do Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w celu ustalenia kryteriów oceniania prac egzaminacyjnych. Z informacji, którą uzyskała przez telefon wynikało, że takie kryteria nie istnieją, a przy ocenianiu prac brany jest pod uwagę „pomysł na zadanie".
W związku z zaistniałą sytuacją Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił do Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Według RPO szczegółowe zasady oceniania powinny być dostępne na stronie CKE i okręgowych komisji egzaminacyjnych tak jak w przypadku innych przedmiotów. Zdaniem Bodnara bez takich wytycznych trudno przygotować się do egzaminu. - Wskazanie jako jedynego kryterium „pomysłu na zadanie" wydaje się nieprecyzyjne i nie niesie żadnych konkretnych wytycznych co do zasad oceny - ocenił RPO. - Egzaminatorom daje szerokie pole do interpretacji, co może doprowadzić do sytuacji, że podobne rozwiązania zadań nie będą ocenione w zbliżony sposób - dodał.