Reklama

Fundusze za praworządność: Można podwójnie spłacać nieotrzymaną pożyczkę

Takiego ryzyka prawnego i w konsekwencji ryzyka finansowego, jakie niesie za sobą obowiązujące od nowego roku rozporządzenie Unii Europejskiej o funduszach za praworządność (2020/2092), świat nie widział.

Publikacja: 04.03.2021 18:15

Fundusze za praworządność: Można podwójnie spłacać nieotrzymaną pożyczkę

Foto: Adobe Stock

Zdanie drugie ust. 3 art. 7 tego rozporządzenia („Zawieszone zobowiązania z roku n nie mogą być zapisywane w budżecie [Unii Europejskiej] później niż w roku n+2") powtórzone zostało za zdaniem drugim art. 6 ust. 3 pierwotnego projektu rozporządzenia z 2018 r. Cytowany przepis – według krytycznej opinii wydanej do tego projektu przez Trybunał Obrachunkowy (pkt 8) – oznacza, że „dane państwo członkowskie ostatecznie traci zawieszone zobowiązania z roku ", jeśli w ciągu dwóch lat od wydania decyzji o zawieszeniu wypłaty nie naprawi zarzucanego uchybienia praworządności. Po zgłoszeniu naprawienia uchybienia stosowną decyzję potwierdzającą to będzie musiała na wniosek Komisji przyjąć Rada – też w ciągu owych dwóch lat. Komisja ma miesiąc na procedowanie tego wniosku nim przekaże ten wniosek Radzie (zdanie pierwsze akapitu czwartego ust. 2 art. 7), ale istnieje przepis pozwalający praktycznie w nieskończoność przedłużyć Komisji to procedowanie (zdanie drugie akapitu czwartego ust. 3 art. 7).

Czytaj także: Marian Apostoł: Światło nowe na rozporządzenie o funduszach UE

W nawiązaniu do ww. pkt 8 opinii Trybunału Obrachunkowego piśmiennictwo alarmuje: „Można zatem stwierdzić, że wbrew politycznym deklaracjom instytucji UE, iż mechanizm warunkowości ma prowadzić wyłącznie do czasowego zawieszenia wypłat funduszy UE przekazywanych państwom członkowskim naruszającym zasadę praworządności i tym samym skłaniać je do jak najszybszego wyeliminowania uchybień z tego zakresu, z prawnych uwarunkowań stosowania tego mechanizmu, ustanowionych w projektowanym rozporządzeniu wynika, że jego zastosowanie może relatywnie łatwo skutkować bezpowrotną utratą funduszy UE przez te państwa" (J. Łacny, Zawieszenie wypłat funduszy UE przekazywanych państwom członkowskim naruszającym zasadę praworządności - nowy mechanizm warunkowości w prawie, Europejski Przegląd Sądowy 2018, nr 12, Lex, s. 16).

Na przykład TSUE w wyroku z dnia 2.03.2021 r., A.B. i in (w sprawie polskiej Krajowej Rady Sądownictwa i Sądu Najwyższego), C-824/18, sentencja pkt 1 tiret drugie i pkt 2 – w sumie stwierdził ryzyko naruszenia wymogu niezawisłości sędziowskiej przez sędziów powołanych na wniosek obecnej KRS. Takie rozstrzygnięcie Trybunału według rozporządzenia o funduszach za praworządność stanowi przesłankę do wstrzymania Polsce wypłaty funduszy unijnych i ewentualnego przeniesienia tych funduszy do innych państw, jeśli istniej odpowiednie ryzyko wystąpienia związku przyczynowo skutkowego między tym ryzykiem naruszenia niezawisłości a finansami Unii, co z kolei będzie mieć miejsce, jeśli sędzia powołany na wniosek obecnej KRS orzeka w sprawie funduszy unijnych (takie sprawy trafiają zarówno do sądów administracyjnych, jak i powszechnych oraz do SN).

W takiej sytuacji skoro obowiązujące rozporządzenie o funduszach za praworządność odnoszone jest też do instrumentu odbudowy (oprócz funduszy z tradycyjnych wieloletnich ram finansowych) i większość środków finansowych, które Polska ma otrzymać z instrumentu odbudowy pochodzić będzie z pożyczek zaciągniętych w imieniu Unii przez Komisję na rynkach kapitałowych (które to pożyczki w przyszłości będą spłacane z udziałem Polski) – to powiemy: Można spłacać nieotrzymaną pożyczkę.

Reklama
Reklama

Mało tego, na poziomie krajowym trzeba będzie wypłacić beneficjentom z budżetu państwa fundusze zadeklarowane w oparciu o instrument odbudowy (motyw 19 i art. 5 ust. 2 rozporządzenia o funduszach za praworządność). Słowem, nie dość, że trzeba będzie ewentualnie spłacać nieotrzymaną pożyczkę, to dodatkowo takie same kwoty, jak te ze spłacanej pożyczki, należy wypłacić podmiotom, o których mowa w art. 5 ust. 2.

Teraz Polska – jakikolwiek polski minister – powinien wystąpić z zapytaniem do Komisji Europejskiej: 1) o to, czy w ramach wymogu przyzwoitej legislacji (składnik słynnej praworządności) w instytucjach unijnych dokonano szacunku generowanego przez omawiane rozporządzenie ryzyka prawnego i finansowego; 2) jakie są relacje między konsekwencjami dotychczas obowiązujących mechanizmów warunkowości, w tym opartych np. na zarzucie naruszenia niezawisłości sędziowskiej, a omawianym rozporządzeniem (zarzut braku wyjaśnienia tych relacji stawia Opinia Służby Prawnej Rady w odniesieniu do ww. projektu pierwotnego rozporządzenia), w tym czy dotychczas obowiązujące mechanizmy warunkowości pozwalały stosować sankcje finansowej jedynie w konkretnej sprawie, to teraz ryzyko naruszenia niezawisłości sędziowskiej w konkretnej sprawie (w odniesieniu do konkretnego sędziego) powodować będzie zawieszenie całego programu (tak wynika np. z wykładni dosłownej przepisu zawartego w zdaniu drugim ust. 3 art. 7 tego rozporządzenia). Konieczny jest pilny dialog Warszawy z Brukselą. Na korzyść Polski przemawia utrwalone orzecznictwo luksemburskie głoszące, że nie można nakładać sankcji finansowych w odniesieniu do przepisów wywołujących niepewność prawa, czyli np. w zakresie przepisów opartych na samym ryzyku naruszenia prawa unijnego, a nie na naruszeniu realnym (np. wyrok TS z 21.06.2007 r., ROM-projecten, C-158/06, ECLI:EU:C:2007:370, pkt 26).

Bez tych wyjaśnień przystąpienie Polski do instrumentu odbudowy przypominać będzie skakanie do basenu bez sprawdzenia, czy w basenie w ogóle jest woda. Rolą każdego prawnika jest możliwie jak najszybsze wyjaśnienie Klientowi ryzyka, na jakie jest narażony.

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama