Jak zaznaczała Aneta Przybysz, Veolia dba, by rozwijać wszystkich pracowników – 80 proc. z nich stanowią mężczyźni. Jednak o rozwój kobiet dba szczególnie, co potwierdza 42-proc. udział pań na stanowiskach menedżerskich. – Kobietom jest łatwiej, gdy są w grupie, gdy razem się wspieramy i inspirujemy – mówiła Aneta Przybysz podkreślając dużą rolę, jaką w budowaniu tej wspólnoty i w rozwoju kobiet mają inicjatywy rozwijane w firmie, w tym stowarzyszenie Liderki Veolii i program mentoringowy Energia kobiet.
Odpowiedź na potrzeby
W obszarze równowaga praca – dom wyróżnienie zdobyła firma NatWest Poland. Małgorzata Leociak, współprzewodnicząca Pracowniczej Sieci Kobiet w NatWest Poland, zaznaczała, odbierając dyplom, że chociaż spółka jest częścią międzynarodowej organizacji, to w swoich działaniach bierze też pod uwagę lokalne potrzeby. Przykładem program dofinansowania do procedury in vitro, który NatWest Poland przygotowywała przez dwa lata. – Jesteśmy bardzo dumni z tego rozwiązania. W ten sposób powiększamy naszą NatWestową rodzinę – mówiła Małgorzata Leociak dodając, że z tego programu, który przewiduje dofinansowanie do 6 tys. zł z funduszu świadczeń socjalnych, skorzystało już kilkanaście osób pracujących w spółce.
Pospolite ruszenie
Liderem obszaru równość płac okazała się spółka Orange Polska. – Wyróżnienie dedykuję dużej rzeszy kobiet i małej garstce mężczyzn, którzy kilka lat temu stworzyli inicjatywę Razem – mówiła Bożena Leśniewska, wiceprezeska zarządu ds. rynku biznesowego w Orange Polska, która odebrała dyplom. Jak zaznaczała, początkiem działań równościowych w spółce nie była odgórna decyzja zarządu, a pospolite ruszenie. To ono sprawiło, że temat równości płci, w tym płac, znalazł się w strategii biznesowej realizowanej przez Orange Polska. Jest też mierzony poprzez konkretne KPI-e, wśród których jest na przykład 50-proc. udział kobiet na listach sukcesyjnych na stanowiska menedżerskie. W jego realizacji ma pomóc inny cel, który zakłada, że do 2025 roku reprezentacja kobiet wśród menedżerów Orange Polska będzie odzwierciedlała ich 40-proc. udział wśród pracowników.
Jak zaznaczała Bożena Leśniewska, bardzo ważna jest droga do tego celu – jego wyznaczenie wywołało wiele potrzebnych do realizacji działań, w tym utworzenie firmowej akademii Liderki Razem, profesjonalnego programu rozwojowego menedżerek średniego szczebla. Wiceprezeska Orange Polska wspominała, że jednym z impulsów do działań na rzecz równości płac było uświadomienie sobie braku wiedzy, czy w firmie występuje luka płacowa. Dział zasobów ludzkich opracował wtedy pierwszy raport na ten temat i od tego czasu szczegółowe raporty dotyczące luki płacowej są przygotowywane regularnie i dostępne dla każdego menedżera. A menedżer – wiedząc, jak wygląda kwestia luki płacowej w jego zespole – może się kierować tą wiedzą, np. przy decyzjach o podwyżce, awansie i rozwoju kompetencji. – To praktyka, którą bardzo polecam, gdyż reprezentując biznes wierzę, że wszystko co, uda się zmierzyć, policzyć i stargetować, prędzej czy później przyniesie efekty. I tak się dzieje w Orange Polska –podkreślała Bożena Leśniewska.
Zdrowy Dzień Kobiet
Podczas gdy w czterech obszarach konkursu najlepszy wynik uzyskały spółki dużych zagranicznych firm, to w obszarze zdrowia kobiet liderem okazała się polska rodzinna firma – spółka budowlana M&J (nazwa pochodzi od imion jej założycieli). Marta Jakowicka, dyrektorka zarządzająca M&J, odbierając wyróżnienie podkreślała, że podjęcie działań na rzecz zdrowia pracowników i pracowniczek było również w jej firmie efektem inicjatywy oddolnej, a konkretnie przeprowadzanych co roku badań opinii i potrzeb. Wyniki tych badań i świadomość, że inne potrzeby ma młoda inżynierka z bólami menstruacyjnymi na budowie, inne kobieta, która wychowuje dzieci, a jeszcze inne kobieta w okresie menopauzalnym, pozwala spółce w wyjątkowy sposób dbać o kobiety – tworząc inicjatywy szyte na miarę – podkreślała szefowa M&J. Jedną z nich jest sposób celebrowania Dnia Kobiet – 8 marca firma zapewnia swoim pracowniczkom badania profilaktyczne.