Całkowity koszt 3-miesięcznego wdrożenia, czyli onboardingu pracownika zarabiającego średnią krajową, wynosi aż 40,4 tys. zł. To siedmiokrotność jego wynagrodzenia –szacuje w analizie udostępnionej „Rzeczpospolitej" firma Gamfi, która tworzy wspierane grywalizacją narzędzia online do onboardingu i motywacji.
Jak zwracają uwagę jej eksperci, na ten koszt składa się nie tylko wynagrodzenie nowego pracownika, który w czasie okresu próbnego pobiera pensję, ale nie jest jeszcze w pełni efektywny. To również sprzęt do pracy, szkolenia, badania lekarskie oraz wynagrodzenia osób zaangażowanych w ten trzymiesięczny proces. (Trzy miesiące to najczęściej stosowana w polskich firmach długość tzw. okresu próbnego).

Liczą się formalności
Jak zaznacza Adrian Witkowski, prezes Gamfi, wdrożenie nowego pracownika (pomijając proste prace fizyczne) jest procesem obejmującym zwykle wiele funkcji w organizacji i angażującym wiele różnych ról. Co więcej, o ile w przypadku rekrutacji, pracodawca może dokładnie określić, ile i za co płaci, o tyle znaczna część kosztów wdrożenia nie jest tak oczywista.
Czytaj więcej
Przyspieszona cyfryzacja nie zmieniła radykalnie potrzeb kompetencyjnych firm. Najczęściej poszukiwane, ale też najtrudniejsze do pozyskania, są umiejętności sprzedażowe i marketingowe.