Ryszard Petru o planach rządu ws. CPK: W tym momencie stawiamy na kolej

LOT musi być znacznie większym przewoźnikiem, aby to miało sens - mówił w rozmowie z TVN24 poseł Polski 2050, Ryszard Petru, pytany o plany budowy lotniska w Baranowie.

Aktualizacja: 27.06.2024 08:17 Publikacja: 27.06.2024 08:01

Ryszard Petru

Ryszard Petru

Foto: Fotorzepa, Jakub Czermiński

Donald Tusk przedstawił 26 czerwca plany rządu dotyczące projektu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie. Jak mówił „polska stanie się wkrótce megalopolis”, a lotnisko w Baranowie ma powstać do 2032 roku, przy jednoczesnym rozwoju lokalnych lotnisk. Tusk przedstawił też plany budowy szybkiej kolei w Polsce i ogłosił rezygnację z budowy tzw. szprych CPK — czyli linii kolejowych, które miały obsługiwać port w koncepcji PiS.

Ryszard Petru o CPK: To ma sens, kiedy LOT będzie dysponował większą flotą

- Jestem zwolennikiem budowy szybkiej kolei, i to jak najszybciej. Jestem zwolennikiem rozwoju lotnisk regionalnych — w tym Okęcia, Modlina, Balic, Pyrzowic itd. bo Polacy chcą latać z lotnisk regionalnych. Rozwój lotniska w Baranowie będzie miał wtedy sens, kiedy polski LOT będzie dysponował taką flotą, która będzie go w stanie obsługiwać - skomentował te plany Petru.

Czytaj więcej

„Rzecz w tym”. Dr Maciej Lasek: Harmonogramy poprzedników były całkiem nierealne. Pierwsze prace budowlane w CPK w 2026 roku

- Donald Tusk powiedział wczoraj, że LOT musi być znacznie większym przewoźnikiem, aby to miało sens, czyli to lotnisko musi być gotowe w momencie, kiedy będzie wykorzystywane, a nie, żeby stało puste — dodał.

Koleje szybkich prędkości w Polsce

Koleje szybkich prędkości w Polsce

PAP

Ryszard Petru o planach rządu ws. CPK: Przesunięte w czasie

Petru dopytywano jak zapatruje się na koncepcję, która — podobnie jak w koncepcji PiS — zakłada docelowo obsługę 34 mln pasażerów rocznie przez lotnisko w Baranowie. Wcześniej Petru krytykował taki projekt za jego „gigantomanię”.

- Przesunięte w czasie są realizacje, jeśli chodzi o lotnisko. Na pewno Warszawa będzie potrzebowała dużego lotniska w perspektywie dłuższej. Stawiamy w tym momencie przede wszystkim na kolej. Kolej ma łączyć polskie miasta i Europę. Punkt drugi — musi być znacznie większa flota LOT-u. Bez tego duże lotnisko nie ma szans — podkreślił Petru.

- Musi być rozbudowane lotnisko Okęcie, bo pęka w szwach, musi być rozbudowany Modlin, bo jest jednym z największych polskich lotnisk, muszą być rozbudowane lotniska regionalne — dodał.

- Jeśli LOT nie będzie większą flotą dysponował Baranów się nie utrzyma, to nie może być wielka inwestycja, do której będziemy dopłacać. To lotnisko musi zarabiać na siebie — przekonywał Petru.

- Najpierw kolej, potem rozbudowa lotnisk regionalnych, Baranów na końcu, gdy będzie to wszystko pękało w szwach — dodał wskazując, że dziś nadal niewielu Polaków korzysta z połączeń lotniczych.

- Ważne, żeby to nie była gigantomania, by był to projekt racjonalny. Podoba mi się rozłożenie tego w czasie — mówił też Petru.

Donald Tusk przedstawił 26 czerwca plany rządu dotyczące projektu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie. Jak mówił „polska stanie się wkrótce megalopolis”, a lotnisko w Baranowie ma powstać do 2032 roku, przy jednoczesnym rozwoju lokalnych lotnisk. Tusk przedstawił też plany budowy szybkiej kolei w Polsce i ogłosił rezygnację z budowy tzw. szprych CPK — czyli linii kolejowych, które miały obsługiwać port w koncepcji PiS.

Ryszard Petru o CPK: To ma sens, kiedy LOT będzie dysponował większą flotą

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Polityka
Michał Kobosko odchodzi z władz Polski 2050. Kto został zastępcą Szymona Hołowni?
Polityka
Leśne związki żądają zgody na wycinkę drzew. Chcą też dymisji w ministerstwie
Polityka
Prof. Andrzej Zybertowicz odwołany. „Premier Tusk nie pozwala o sobie zapomnieć”
Polityka
Sondaż: Czy Donald Tusk mógłby wygrać wybory prezydenckie?
Polityka
Nowe mieszkania i luksusowe samochody – jak wzbogacili się europosłowie?