Warszawski Okręgowy Sąd Gospodarczy uwzględnił 7 kwietnia wniosek Nestlé Polska i zakazał jej konkurentowi umieszczania w umowach postanowień zabraniających korzystania z innych programów lojalnościowych niż program Unilever Polska. Dokładniej – programu dotyczącego lodów marki Nestlé. Dodajmy, że Nestlé Polska też ma taki program: „Złoty sezon z Nestlé 2010”.
Sąd uznał, że Nestlé dostatecznie uprawdopodobniła, że Unilever stara się wymusić na dystrybutorach i sprzedawcach, by nie zawierali umów z Nestlé Polska.
Podstawa prawna zakazu to przepisy art. 15 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=2D6C41711B7EB09EDEEC53F3AF19CA0C?id=170546]ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji[/link], które za sprzeczne z prawem uznaje utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku, w szczególności przez działania zmierzające do wymuszenia na klientach wyboru (jako kontrahenta) określonego przedsiębiorcy.
– Dystrybutorzy, którzy wcześniej współpracowali zarówno z Unilever, jak i z Nestlé, mając tak sformułowaną umowę, muszą dokonać wyboru między ofertą tych firm. A ponieważ Unilever ma silniejszą pozycję na rynku i gwarantuje korzystniejszą prowizję, najprawdopodobniej skorzystają z propozycji tej właśnie spółki. Wnioskodawca uprawdopodobnił więc, że stosowanie klauzuli ogranicza kontraktowanie dystrybutorów z Nestlé – wskazała sędzia w uzasadnieniu postanowienia.
Tego rodzaju zakaz sąd wydaje na czas procesu – w tym wypadku działa on tylko na przyszłość. Dlatego mec. Maciej Szafraniec z kancelarii Wardyński i Wspólnicy, która reprezentuje Nestlé, zapowiada odwołanie, by zakaz objął także umowy już zawarte.