Rada gminy Międzyrzec Podlaski podjęła uchwałę, aby wyłączyć z Zespołu Szkół w Rogoźnicy Publiczne Gimnazjum nr 3, a także zmienić siedzibę i nazwę gimnazjum. Jako podstawę prawną wskazała art. 62 ust 5 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=C381A5A4D84C1E968DC644C948496320?id=175841]ustawy o systemie oświaty[/link]. Zgodnie z tym przepisem organ prowadzący zespół szkół może go rozwiązać oraz włączyć lub wyłączyć niektóre szkoły lub placówki.
Wojewoda lubelski rozstrzygnięciem nadzorczym stwierdził nieważność uchwały, uznając, że podjęta została z naruszeniem przepisów art. 59 ust. 1 i art. 62 ust. 5 ustawy o systemie oświaty. Uzasadniał, że rada gminy, wyłączając z ZS w Rogoźnicy Gimnazjum nr 3 i zmieniając siedzibę szkoły, faktycznie dokonała likwidacji gimnazjum w Rogoźnicy, przenosząc szkołę wyłączoną do miejscowości Manie. Takie wyłączenie szkoły wraz ze zmianą jej siedziby wykracza poza upoważnienie wynikające z art. 62 ust. 5. Gmina miała obowiązek zastosować procedurę przewidzianą w art. 59 ust. 1 ustawy określającą zasady i tryb likwidacji szkoły, czyli m.in. na sześć miesięcy przed terminem likwidacji zawiadomić o tym rodziców uczniów i właściwego kuratora oświaty. Procedura ta nie została zachowana.
Rada gminy zaskarżyła rozstrzygnięcie wojewody do sądu, argumentując, że nie dokonała likwidacji szkoły, ale przeprowadziła reorganizację mającą poprawić warunki edukacji.
[b]Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie (IIISA/LU 370/10)[/b] przyznał rację wojewodzie, stwierdzając, że rada gminy dokonała zbyt szerokiej interpretacji art. 62 ust. 5 ustawy o systemie oświaty, niesłusznie przyjmując, że przepis ten upoważnia nie tylko do wyłączenia gimnazjum, ale również do zmiany jego siedziby oraz nazwy.
W sytuacji gdy organ prowadzący zespół szkół wyłącza z zespołu szkołę, zmienia jej siedzibę oraz nazwę, to dokonuje faktycznej likwidacji szkoły. W tym wypadku nie stosuje procedury reorganizacyjnej (art. 62 ust. 5), lecz likwidacyjną (art. 59 ust. 1).