Duńskie przedsiębiorstwo Bang & Olufsen A/S zgłosiło do rejestracji w Urzędzie Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego (OHIM) jako wspólnotowy znak towarowy trójwymiarowe oznaczenie przypominające głośnik (patrz zdjęcie obok).
OHIM odmówiło rejestracji, ponieważ zgłoszony znak był pozbawiony charakteru odróżniającego. Bang & Olufsen odwołała się od tej decyzji. Pomimo tego, że sąd uwzględnił skargę przedsiębiorstwa, OHIM ponownie odrzuciło to zgłoszenie argumentując tym razem, że oznaczenie to składało się wyłącznie z kształtu zwiększającego znacznie wartość towaru.
Ostatecznie w wydanym dzisiaj wyroku Sąd UE (sygnatura T-508/08 Bang & Olufsen A/S przeciwko OHIM) stwierdził, że kształt, o którego rejestrację wniesiono jest wyrazem osobliwego wzornictwa. Zdaniem Sądu to wzornictwo zwiększa wartość towaru, tym bardziej, że ze stron internetowych dystrybutorów wynika, że w pierwszej kolejności przy promowaniu sprzedaży podkreślane są właściwości estetyczne towarów w tym m.in. kształt.
Dlatego też OHIM nie popełnił żadnego błędu stwierdzając, iż niezależnie od innych właściwości rozpatrywanego towaru, kształt, zwiększa znacznie wartość tego towaru. A ponieważ znak towarowy składa się wyłącznie z kształtu, rejestracja nie jest możliwa.
Więcej w serwisie: