Pacjenci traktują karetkę jak taksówkę

Ratownicy wzywani są po to, by przewieźć do szpitala na zaplanowany zabieg lub na badania. Prawie 40 proc. wezwań stanowią te niezasadne.

Publikacja: 27.02.2023 02:00

Pacjenci traktują karetkę jak taksówkę

Foto: Adobe Stock

W 2022 r. zanotowano 2,1 mln niezasadnych wezwań karetek – poinformowało Ministerstwo Zdrowia. To prawie 40 proc. wszystkich zgłoszeń.

– Niezasadne wezwanie karetki to zgłoszenie odrzucone przez dyspozytora medycznego, gdy stwierdza brak stanu nagłego zagrożenia zdrowotnego – wyjaśnia Jarosław Rybarczyk z biura komunikacji Ministerstwa Zdrowia. Niezasadnych zgłoszeń jest więcej, bo dzwoniący potrafią wprowadzić w błąd dyspozytora medycznego. Pomimo stosowanych procedur i algorytmów zbierania wywiadu medycznego dopiero po dotarciu na miejsce zdarzenia zespół ratownictwa medycznego stwierdza, że zgłoszenie nie było zasadne.

Pozostało jeszcze 89% artykułu

79 zł za rok czytania RP.PL

O tym jak szybko zmienia się świat. Ameryka z nowym prezydentem. Chiny z własnymi rozwiązaniami AI. Co się dzieje w kraju przed wyborami. Teraz szczególnie warto wiedzieć więcej. Wyjaśniamy, inspirujemy, analizujemy

Ochrona zdrowia
Rośnie liczba incydentów cyberbezpieczeństwa w sektorze ochrony zdrowia
Materiał Promocyjny
Koszty leczenia w przypadku urazów na stoku potrafią poważnie zaskoczyć
Ochrona zdrowia
Prezes NFZ dla „Rz”: Będą zmiany w finansowaniu Ambulatoryjnej Opieki Specjalistycznej
Ochrona zdrowia
CBA przedłuża kontrolę w sprawie Funduszu Medycznego. W zamrażarce 4,2 mld złotych
Ochrona zdrowia
Szpitale toną w długach. Czy będą ograniczać liczbę pacjentów?
Ochrona zdrowia
Od 1 lutego 2025 r. zmiany w sanatoriach z ZUS. Skorzysta więcej osób