Fokus na mobilne trendy

Użytkownicy smartfonów w Polsce są bardziej lojalni wobec operatorów komórkowych niż w innych krajach. Ale połowa z nich jest gotowa zmienić sieć ze względu na niewystarczającą jakość usług – wynika z badania przeprowadzonego przez globalną firmę konsultingową Accenture obejmującego 28 tys. osób w 28 krajach.

Publikacja: 05.07.2016 12:14

„Pokolenie ekranów” (screenager) rośnie jak na drożdżach. Smartfony to dziś podstawowe narzędzie komunikacji, rozrywki i jednocześnie pracy dla wielu osób. Rozmowy zeszły na dalszy plan, ustępując miejsca mediom społecznościowym, oglądaniu filmów, czytaniu książek, zarządzaniu osobistymi (i firmowymi) finansami. – Smartfony upowszechniły się na polskim rynku w ciągu kilku lat. Dziś już prawie każdy posiada takie urządzenie, tym samym operatorzy wyczerpali jedną ze ścieżek wzrostu – mówi Sławomir Lubak, dyrektor zarządzający Accenture Communications, Media and Technology – Obserwujemy jednak zachodzące zmiany w sposobie użytkowania inteligentnych urządzeń. Operatorzy, którzy umiejętnie wykorzystają pojawiające się trendy, mogą osiągnąć przewagę konkurencyjną i poprawić pozycję rynkową. Owe trendy rysują się w wynikach najnowszego badania 2016 Accenture Digital Consumer Survey.

Coraz więcej urządzeń

Coraz więcej klientów na co dzień posługuje się bowiem kilkoma urządzeniami. W Polsce 31 proc. użytkowników smartfonów korzysta także z tabletu i komputera. W innych krajach takich osób jest jeszcze więcej, bo 40 proc. To – jak czytamy w raporcie Accenture – przekłada się natomiast na spektrum czynności, do jakich wykorzystujemy smartfon. W Polsce ponad 3/4 (78 proc.) klientów korzysta z aplikacji mobilnych do komunikacji, 84 proc. regularnie ogląda filmy i seriale na telefonach, a prawie 60 proc. czyta elektroniczne wersje gazet i magazynów. Prawie połowa ankietowanych wykorzystuje te urządzenia do realizowania płatności. Na marginesie, badanie potwierdza obiegowy pogląd – Polska pod tym względem jest liderem w regionie. Z kolei znacząco mniej popularne niż w sąsiednich krajach jest wykorzystywanie telefonów do nauki i kształcenia.

Internet Rzeczy

Lodówki same zamawiające kończące się mleko to nieodległa przyszłość. Ale już dziś prawie jedna trzecia badanych w Polsce użytkowników smartfonów korzysta ze zdalnego monitoringu, inteligentnych zegarków czy samochodów z centrum rozrywki zintegrowanym z telefonem. Na tym tle wypadamy słabiej zarówno w porównaniu z innymi krajami regionu, jak i globalnie. Pokazuje to tylko kierunek zmian, jakie będą w najbliższych latach zachodzić w naszym otoczeniu. Odsetek użytkowników internetu rzeczy będzie sukcesywnie wzrastał, jednak producenci takich urządzeń muszą zwiększyć intuicyjność rozwiązań i prostotę użytkowania. Ponad połowa ankietowanych przyznała, że inteligentne urządzenia nie są proste w obsłudze, a wartość oferowanych usług jeszcze do nich nie przemawia.

Zwiększenie prywatności, bezpieczeństwa i poziomu usług

Codzienność „pokolenia ekranów” charakteryzuje się intensywnością i natychmiastowym efektem. Cyfrowe doświadczenie w korzystaniu z usług musi być szybkie, a reakcja natychmiastowa oraz gwarantująca bezpieczeństwo. Choć znów rysują się różnice w podejściu do tej kwestii. Światowe badanie 2016 Accenture Digital Consumer Survey pokazało, że tylko 1/3 ankietowanych w Polsce obawia się o prywatność i bezpieczeństwo w związku z użytkowaniem inteligentnych usług oraz urządzeń. W innych krajach takie obawy podnosiła nawet połowa badanych osób. Jest więc duże pole do poprawy tej sytuacji i nadrzędną rolę w tym procesie powinni odegrać operatorzy. Szczególnie jeśli chodzi o korzystanie z urządzeń mobilnych do transakcji finansowych – prawie 2/3 badanych ma wątpliwości co do ich bezpieczeństwa. Ale użytkownicy sami podsuwają rozwiązanie tego problemu – aż 70 proc. z nich jest gotowych używać danych biometrycznych zamiast tradycyjnego loginu i hasła. Polacy są tutaj bardziej otwarci na zmianę niż ankietowani w innych krajach, gdzie nie widać takiego entuzjazmu do wykorzystania odcisków palców czy próbek głosu do autoryzowania transakcji. – Jest to kolejny dowód wysokich wskaźników przyswajania nowych i innowacyjnych rozwiązań przez Polaków – zwraca uwagę Sławomir Lubak, dyrektor zarządzający Accenture Communications, Media and Technology.

Jakość

Usługi i produkty muszą być najwyższej jakości. Użytkownicy stają się bowiem bardziej dojrzali i rozważni w swoich decyzjach, by nie powiedzieć – ostrożni. Na przykład w odniesieniu do zakupu kolejnych urządzeń i usług. Tylko 8 proc. ankietowanych planuje zwiększyć wydatki na ten cel. Decydując się na kolejny produkt, klienci zwracają uwagę przede wszystkim na niezawodność i wartość dodaną produktu, kompatybilność z dotychczas wykorzystywanymi produktami oraz jej unikalność. W sferze usług niezbędne są niezawodność i szybkie rozwiązywanie napotykanych problemów, jednak wyzwaniem staje się odpowiednia wiedza o klientach, kim dokładnie są i za co są gotowi zapłacić.

Dobre marki sprzedadzą więcej

Podobnie jak w innych branżach, również w komórkowej klienci dużą wagę przywiązują do marki i emocji, jakie się z nią wiążą. Trzy z czterech badanych osób przyznało, że są bardziej skłonne kupić dodatkowe usługi i produkty od operatora działającego pod rozpoznawalnym i cenionym brandem. Jednocześnie zdecydowana większość klientów przyznaje, że jeden rachunek łączący opłaty za różne usługi zachęca do kupowania kolejnych. Operatorzy muszą mieć jednak świadomość, że połowa ankietowanych w Polsce przyznała, iż niewystarczająca jakość usług świadczonych przez dotychczasowego operatora sprawia, że są gotowi do zmiany dostawcy. Lojalność klientów sieci komórkowych w Polsce jest większa niż w większości krajów objętych badaniem. Jednak Czesi czy Słowacy są jeszcze mniej skłonni do zmiany operatora. Nieustanna praca nad zaangażowaniem klientów w sposób spójny we wszystkich kanałach komunikacji jest elementem koniecznym, aby ich zdobyć i utrzymać. – Na polskim rynku pod wieloma względami widać jeszcze potencjał do tradycyjnego wzrostu dla operatorów komórkowych, ale w szybkim tempie się on wyczerpuje – komentuje Sławomir Lubak z Accenture. – Dlatego operatorzy już teraz powinni myśleć o dostosowaniu swoich usług do wyzwań przyszłości, stawiając doświadczenia użytkowe klientów oraz ich zmieniające się oczekiwania w centrum swojej strategii rozwoju.

Jak może (albo powinno) wyglądać mierzenie się z przyszłością? Na podstawie wniosków płynących z badania analitycy Accenture przygotowali strategiczne rekomendacje dla operatorów komórkowych, które pozwolą im na utrzymanie dotychczasowych klientów oraz stworzenie nowych źródeł przychodów:

• Operatorzy powinni od początku projektować usługi z nastawieniem na bardziej przyjazne i lepsze doświadczenia użytkowników i pod tym kątem przemodelować swoją infrastrukturę sieciową i systemów IT.

• Nowe usługi i produkty powinny od samego początku być dopracowane i dostępne na wszystkich możliwych urządzeniach i w wielu kanałach. Dzisiejsi użytkownicy nie akceptują półśrodków, które mogą ich tylko zniechęcić do usługi i operatora.

• Kontakty z klientem powinny być spójne w wielu kanałach (omni–channel experience). Operatorzy muszą być elastyczni, a ich systemy dostosowane do ciągłej analizy potrzeb i gotowe na częste zmiany tak, aby szybko móc dostosowywać się do oczekiwań klientów.

• Smartfon powinien być traktowany jako platforma do oferowania klientom kolejnych usług i produktów. Należy przy tym pamiętać, że użytkownicy oczekują elastyczności i atrakcyjnej ceny.

• Kluczowa jest otwartość na współpracę z dostawcami treści i usług. Żaden operator nie jest w stanie zagwarantować wszystkiego, czego może potrzebować klient. Dlatego ważne jest wypracowanie modelu współpracy z dostawcami atrakcyjnych treści i usług, którymi klienci mogą być zainteresowani.

• Ogromna liczba danych i informacji o usługach i klientach powinna być wykorzystana do rozwoju sieci oraz usług.

• Aby jeszcze lepiej poznać swoich klientów, operatorzy powinni postawić na umiejętne wykorzystanie narzędzi analitycznych. Klienci traktują łączność jako coś oczywistego, ale są skłonni płacić za dodatkowe usługi i informacje. Odpowiednia znajomość potrzeb klientów sprawi, że operatorzy będą mogli zaproponować im usługi dopasowane do ich oczekiwań i dzięki temu zapewnią sobie dodatkowe źródła przychodów.

• Ze względu na wagę bezpieczeństwa i prywatności operatorzy powinni opracować wytyczne dotyczące tworzenia aplikacji i usług, jakie będą dostępne za pośrednictwem ich sieci, aby lepiej chronić swoich klientów.

Polska znajduje się w czołówce Europy pod względem jakości sieci mobilnych. Popyt na urządzenia mobilne nad Wisłą i w innych krajach Europy Środkowej utrzymuje się na podobnym poziomie i jest niższy niż w Europie Zachodniej. – W Polsce walka toczy się o utrzymanie przez operatorów obecnej bazy klientów i zaoferowanie im nowych usług, które mogłyby zbalansować lub choćby zminimalizować skutki utraty dochodów z połączeń głosowych. Przejawem tych działań jest m.in. pozyskanie za duże pieniądze nowych częstotliwości 800 MHz i 2,6 GHz, akcentowanie w komunikacji jakości sieci, zwiększający się nacisk na jakość obsługi i umiejętne zarządzanie doświadczeniem klientów w kontaktach z operatorami czy integracja usług – próba łączenia wielu usług w oparciu rachunek i dane klienta u operatora. W tym ostatnim aspekcie kluczowe będzie umiejętne stworzenie przez operatorów infrastruktury umożliwiającej szybkie i łatwe integrowanie usług własnych i zewnętrznych – mówi Sławomir Lubak, dyrektor zarządzający Accenture Communications, Media and Technology. W ofertach polskich operatorów pojawiają się już pierwsze propozycje dla aktywnych klientów indywidualnych związane z urządzeniami wearable, np. zegarkami, oraz rozwiązania dla inteligentnych domów. – Od kilku lat trwa równoległa próba rozwoju biznesowych rozwiązań machine–to–machine i Internet of Things – twierdzi Lubak i dodaje: – To wskazuje, że operatorzy zaczynają wybiegać już mocno w przyszłość, równolegle starając się dyskontować spadki w sprzedaży smartfonów.

„Od kilku lat trwa równoległa próba rozwoju biznesowych rozwiązań machine–to–machine i Internet of Things. To wskazuje, że operatorzy zaczynają wybiegać już mocno w przyszłość, równolegle starając się dyskontować spadki w sprzedaży smartfonów”.

Sławomir Lubak jest dyrektorem zarządzającym Accenture Communications, Media and Technology

Materiał powstał przy współpracy z Accenture

Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
Materiał Promocyjny
Jak przez ćwierć wieku zmieniał się rynek leasingu
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska
Materiał Promocyjny
Nowości dla przedsiębiorców w aplikacji PeoPay