Do polskich galerii wchodzą nowe marki. Ale są i wyjścia

W III kwartale tego roku polski rynek nieruchomości handlowych wzbogacił się o siedem obiektów. Trzy rozbudowano. Dominowały parki handlowe.

Publikacja: 18.10.2024 04:00

BIG Ostróda – największy park handlowy w regionie warmińsko - mazurskim został otwarty pod koniec si

BIG Ostróda – największy park handlowy w regionie warmińsko - mazurskim został otwarty pod koniec sierpnia

Foto: Mat. pras.

Całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce pod koniec III kw. to 13 mln mkw. – podaje firma doradcza Colliers. Od początku lipca do końca września oddano 103 tys. mkw. takiej powierzchni. Rynek wzbogacił się o siedem obiektów. Rozbudowano trzy.

Czytaj więcej

Park handlowy w Opolu zmienia właściciela

Więcej obiektów handlowych

– Wśród nowo otwartych obiektów po raz kolejny dominowały parki handlowe. Największy to BIG w Ostródzie o powierzchni 27 tys. mkw. – wskazuje Wojciech Wojtowicz, starszy analityk w dziale doradztwa i badań rynku w firmie Colliers. – Drugim pod względem wielkości obiektem jest BIG w Gorzowie Wielkopolskim oferujący 25 tys. mkw. Trzecie miejsce zajął San Park Mysiadło w aglomeracji warszawskiej (ok. 18,5 tys. mkw.).

Wskaźnik pustostanów w ośmiu największych aglomeracjach utrzymuje się na niskim poziomie – wynosi 3,3 proc., co zdaniem autorów raportu Colliersa świadczy o stabilnym popycie i dobrej kondycji rynku.

Ostatni kwartał tego roku przyniesie kolejne otwarcia. W Łodzi na nadchodzące miesiące zaplanowano ponowne otwarcie Sukcesji, obiektu o powierzchni 35 tys. mkw., w Szczecinie planowany jest Vendo Park Szczecin (20,1 tys. mkw.), a w Bielsku-Białej Comfy Park Bielik (17 tys. mkw.). Łącznie w budowie jest 337,6 tys. mkw. powierzchni, z czego 190 tys. mkw. ma być oddane jeszcze w tym roku.

Jak mówią analitycy firmy Colliers, pozycję umacniają także projekty mixed-use. – W sierpniu otwarto kolejne obiekty wielofunkcyjnego kompleksu Bohema w Warszawie. Trwa budowa kolejnych tego typu nieruchomości, w tym m.in. łódzkiej Fuzji, gdyńskiego Waterfrontu czy poznańskiej Starej Rzeźni – wskazują eksperci. – W minionym kwartale krajobraz polskich centrów handlowych wzbogacił się też o nowe marki. W warszawskim centrum Westfield Arkadia zadebiutowały m.in. modowe marki Arket i Uniqlo, w Westfield Mokotów pojawiły się pierwsze sklepy marek Dreame oraz TAG Heuer, a w Złotych Tarasach sklep otworzyła firma Tissot.

Do Polski powrócił również GAP, otwierając swój sklep w Designer Outlet Warszawa. Także w stolicy otwarto oferujący luksusowe akcesoria i biżuterię butik Bvlgari.

Działalność w Polsce zdecydowała się natomiast zakończyć sieć drogerii Kontigo i marka odzieżowa Eastend. – W odpowiedzi na zmieniające się preferencje konsumentów Media Markt uruchomił nowe sklepy w formacie Xpress. Lokale te działają już m.in. w Suwałkach, Jabłonnie i Ostrowie Wielkopolskim – mówią autorzy raportu.

Czytaj więcej

Pyrzyce z parkiem handlowym

Nowe lokale gastronomiczne w Polsce

Otwarcia odnotował też sektor gastronomiczny. W San Park Mysiadło otwarto drugi w Polsce lokal sieci L’Osteria, a w łódzkiej Manufakturze zadebiutowała ukraińska Rebernia. W warszawskiej Galerii Młociny otwarto pierwszy lokal marki Greek House, również z Ukrainy. Steakownia poszerzyła obecność w Łodzi, dołączając do najemców Off Piotrkowska, a NEON otworzył się w kompleksie Doki w Gdańsku, w sąsiedztwie obiektu Montownia. Do grona najemców warszawskiej Fabryki Norblina dołączyła marka Chocobon Home of Sweets.

– Polska branża gastronomiczna wchodzi w fazę intensywnego ożywienia, co potwierdza rosnąca liczba nowych lokali i konceptów gastronomicznych – mówi Paweł Paciorek z działu powierzchni handlowych w firmie Colliers. – Jednym z dowodów dynamicznego rozwoju rynku są planowane inwestycje w food halle. Powstają one już nie tylko w wielofunkcyjnych kompleksach, ale stanowią też samodzielne byty, zagospodarowując historyczne budynki. Jednym z przykładów jest planowana rewitalizacja Hali Targowej w śródmieściu Gdańska – dodaje.

Całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce pod koniec III kw. to 13 mln mkw. – podaje firma doradcza Colliers. Od początku lipca do końca września oddano 103 tys. mkw. takiej powierzchni. Rynek wzbogacił się o siedem obiektów. Rozbudowano trzy.

Więcej obiektów handlowych

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
W Pruszczu Gdańskim powstanie regionalny park handlowy
Materiał Promocyjny
Stabilność systemu e-commerce – Twój klucz do sukcesu
Nieruchomości komercyjne
Parki rozpychają się na rynku
Nieruchomości
Nowy park handlowy w Nowej Rudzie
Nieruchomości
Silwana w Gorzowie w nowych rękach. Park handlowy zmieni nazwę
Nieruchomości
Rock Park Pruszcz. Więcej handlu w Pruszczu Gdańskim