Obiekty handlowe. Stopniowe odmrażanie rynku

Pod koniec czerwca budowano w Polsce 410 tys. mkw. powierzchni handlowej – wynika z analiz JLL. Czynsze wracają do poziomów sprzed pandemii.

Publikacja: 11.09.2023 18:21

Park handlowy Glinianka

Park handlowy Glinianka

Foto: Mat.prasowe

aig

- Rynek sprzedaży detalicznej w Polsce nadal się rozwija i ewoluuje, czego potwierdzeniem jest rosnąca aktywność najemców i właścicieli obiektów handlowych. W pierwszej połowie 2023 r. zasoby rynku powiększyły się o ponad 216 tys. mkw. – wskazują analitycy firmy doradczej JLL, podsumowując I półrocze na rynku handlowym.

Dominują parki handlowe

Nowa podaż została zdominowana przez parki handlowe. – Segment ten obejmuje prawie 2,7 mln mkw. powierzchni, co stanowi ok. 16 proc. całkowitej powierzchni handlowej w Polsce. Wyniki te podkreślają dynamikę tego segmentu – podkreślają analitycy JLL.

W I połowie roku do użytku oddano m.in.: Retail Park w Kłodzku (17 tys. mkw.), Aripark Bytów (12 tys. mkw.), Park Glinianka w Łubnej (10,2 tys. mkw.), Saller Dzierżoniów (8,1 tys. mkw.), N-Park Piotrków Trybunalski (7,7 tys. mkw.), Vendo Park Zambrów (6,6 tys. mkw.). Na koniec czerwca w budowie było ponad 250 tys. mkw. powierzchni w parkach handlowych.

- Nowe inwestycje obejmują pełne spektrum rynku, od małych parków handlowych w miastach regionalnych, po duże kompleksy, takie jak Koszalin Power Center, Galeria Karuzela Biała Podlaska i Ozimska Park w Opolu – mówi cytowana w komunikacie Dagmara Filipiak z JLL. - Z drugiej strony mamy wciąż ograniczoną aktywność na rynku tradycyjnych centrów handlowych. Format ten w I półroczu powiększył się o 58 tys. mkw., m.in. dzięki otwartej w kwietniu Galerii Bawełnianka w Bełchatowie (23 tys. mkw.).

Czynsze i inwestycje

Stawki najmu powierzchni w obiektach handlowych wracają do poziomu sprzed pandemii. - Czynsze w najlepszych centrach handlowych w Warszawie (100 mkw., moda) wynoszą do 130 euro za mkw. miesięcznie. Średnia stawka w innych aglomeracjach to 50 - 65 euro za mkw. – podaje Maciej Kotowski z JLL.

A Agnieszka Kołat z tej firmy dodaje, że w I połowie roku całkowita wartość sprzedaży nieruchomości handlowych w Polsce to prawie 200 mln euro, co stanowi zaledwie 26 proc. wartości sprzedaży w 2022 r. (760 mln euro). – Trzeba jednak zauważyć, że na dużą sprzedaż w I półroczu 2022 r. wpływ miały przede wszystkim dwie transakcje wynikające ze stworzenia spółek joint-venture przez EPP, obejmujące 20 centrów handlowych, dwa parki handlowe i trzy budynki biurowe, o łącznej wartości ok. 600 milionów euro – zaznacza Agnieszka Kołat. - W I połowie 2023 r. na rynku handlowym odnotowano 12 transakcji obejmujących 17 aktywów. To niski poziom aktywności inwestycyjnej w porównaniu z ubiegłymi latami, niemniej jednak w bieżącym kwartale zamknęły się transakcje o wartości ponad 150 mln euro (m. in. Matarnia Park Handlowy w Gdańsku przejęty przez Frey oraz portfel pięciu parków handlowych kupiony przez Lords LB Asset Management). W toku są większe transakcje, których zamknięcie jest planowane na ostatni kwartał tego roku, dlatego w drugiej połowie roku spodziewamy się znacznie lepszych wyników – dodaje.

Największą transakcją handlową odnotowaną w I półroczu 2023 r. była sprzedaż przez G City centrum handlowego Atrium Molo w Szczecinie. - W tym centrum typu convenience o łącznej powierzchni GLA ok. 27,5 tys. mkw. są m.in. takie marki jak Carrefour, Media Markt, TK Maxx, New Yorker, H&M, Komfort, Reserved i Douglas – wskazują autorzy raportu JLL. - Transakcja jest dowodem na to, że dobrze prosperujące lokalne centra handlowe o ugruntowanej pozycji, odpowiadające na codzienne potrzeby klientów, wciąż cieszą się zainteresowaniem inwestorów.

Nieruchomości
Szybkie zakupy w tradycyjnym sklepie
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Nieruchomości
Handel w mieście 15-minutowym
Nieruchomości
Handel lubi małe miasta
Nieruchomości
Do galerii na obiad i ze sprawą urzędową
Materiał Promocyjny
Strategia T-Mobile Polska zakładająca budowę sieci o najlepszej jakości przynosi efekty
Nieruchomości
Osiedlowe sklepy na powierzchni