Ustawodawca poszerzył katalog ulg, z jakich mogą korzystać firmy. Jedna z nich to tzw. ulga na ekspansję. Jak ona działa?
Ulga na ekspansję, zwana też prowzrostową, jest jednym z rozwiązań w podatkach dochodowych, które zostało wprowadzone w ramach Polskiego Ładu. Przysługuje zarówno podatnikom PIT, jak i CIT. Głównym jej założeniem jest możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania o koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów tj. koszty kwalifikowane. Nowa preferencja ma stosunkowo wysoki limit stosowania odliczenia w kwocie 1 mln zł, co – przy założeniu opodatkowania na poziomie 19 proc. – może skutkować oszczędnością na podatku w wysokości 190 000 zł. Lista kosztów kwalifikowanych jest dość długa. Znalazły się na niej m.in. wydatki na: uczestnictwo w targach, jak organizacja miejsca wystawowego, zakup biletów lotniczych, zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników czy działania promocyjno-informacyjne, w tym na zakup przestrzeni reklamowych, przygotowanie strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek dotyczących produktów. Preferencją objęte są ponadto wydatki na dostosowanie opakowań produktów do wymagań kontrahentów, przygotowanie dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych, a także
tej niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.
A jakie są największe zalety tego odliczenia?
Największą zaletą ulgi jest szeroki katalog kosztów kwalifikowanych, w ramach którego – co do zasady – uwzględnić można każdy wydatek związany z marketingiem i promocją marki. Są to więc wydatki, które przedsiębiorcy i tak ponoszą w toku prowadzenia bieżącej działalności gospodarczej.