To tylko niektóre z problemów uczniów z dysfunkcjami wzroku, na które zwrócił uwagę rzecznik praw dziecka w swoim wystąpieniu do minister edukacji narodowej Anny Zalewskiej.
Rzecznik, na podstawie informacji otrzymanych od dyrektorów szkół, zdiagnozował sytuację edukacyjną dzieci z niewidomych lub słabowidzących. Uczniowie ci otrzymują podręczniki ze znacznym opóźnieniem, nawet wiele miesięcy po 1 września danego roku szkolnego. To mocno utrudnia nauczycielom realizację podstawy programowej. Z podanych rzecznikowi przykładów wynika, że np. w przypadku podręczników w druku powiększonym zamówienie zrealizowano w październiku, natomiast w przypadku Braille'a — w połowie grudnia 2015 roku. W jednym przypadku jeszcze pod koniec stycznia 2016 roku trwały prace nad adaptacją podręcznika do matematyki, a materiały niezbędne do nauki dla niewidomej uczennicy klasy trzeciej liceum ogólnokształcącego nauczyciele musieli przygotować we własnym zakresie. Adaptacja darmowego podręcznika "Nasza szkoła" dla klasy II szkoły podstawowej również nie została przekazana z początkiem roku szkolnego. Co więcej - w przypadku występowania jakichkolwiek opóźnień z adaptacją podręczników, szkoły nie są o tym informowane.