Polscy programiści twórcami przeglądarki Opera

Polska jest drugim globalnym centrum badawczo- rozwojowym Opera Software i głównym ośrodkiem, w którym powstaje przeglądarka internetowa Opera.

Aktualizacja: 12.09.2013 11:33 Publikacja: 12.09.2013 01:58

Polscy programiści twórcami przeglądarki Opera

Foto: Bloomberg

Z różnych wersji przeglądarek norweskiej spółki Opera Software korzysta obecnie ponad 350 mln ludzi na świecie. Jej programiści zintensyfikowali ostatnio prace, wypuszczając w lipcu i sierpniu na rynek kilka nowych wersji programów przeznaczonych na komputery i tablety. Gros tej pracy wykonali Polacy.

– Polska jest drugim co do wielkości, po Norwegii, centrum tworzenia oprogramowania Opera Software – powiedział „Rz" Krystian Kolondra, wiceprezes w globalnych strukturach Opera Software, kierujący pracami wrocławskiego oddziału Opery. – Od roku nasz ośrodek zarządza pracami nad najważniejszym produktem: przeglądarką Opera na komputery. Przyczyniliśmy się też wydatnie m.in. do stworzenia pokazanej niedawno innowacyjnej przeglądarki Coast, przeznaczonej na iPada.

Opera to piąta na świecie i czwarta w Polsce komputerowa przeglądarka internetowa, mająca ponad 55 mln użytkowników. Wyprzedza ją Chrome firmy Google z ponad 750 milionami użytkowników, a także – kolejno – Internet Explorer (Microsoft), Firefox (Mozilla) i Safari (Apple). Według danych firmy StatCounter udział Opery w tym rynku nieznacznie przekracza dziś 1 proc., jednak zdaniem Krystiana Kolondry odsetek ten odzwierciedla tylko jedną trzecią użytkowników przeglądarki, w większości zlokalizowanych w krajach Europy Wschodniej, b. ZSRR i Azji. Powód? StatCounter skupia się przede wszystkim na zliczaniu użytkowników w USA i Europie Zachodniej. W polskim rynku Opera ma udział na poziomie niemal 6 proc.

– W ciągu najbliższego roku chcemy co najmniej podwoić nasz udział w rynku przeglądarek na komputery – deklaruje Kolondra. Dodaje, że znaczna część z 350 mln użytkowników Opery korzysta z jej przeglądarek mobilnych, a więc przeznaczonych na smartfony i tablety, jak również z jej autorskiego systemu Smart TV wykorzystywanego m.in. w telewizorach Sony Bravia.

Zwiększenie udziału w rynku ma się stać możliwe dzięki zmianom, jakie zachodzą w firmie od blisko trzech lat. Do tego czasu Opera Software zarabiała głównie na dostarczaniu produktów przeznaczonych dla producentów komórek, telewizorów czy tabletów. Teraz zdecydowała się dołożyć jeszcze jedno źródło przychodu – przeglądarkę rozwijaną dotychczas niejako przy okazji tworzenia innych produktów. A to oznaczało, że z narzędzia skierowanego do zaawansowanych użytkowników Opera musi stać się przystępną, wygodną przeglądarką dla każdego. Trzeba było więc napisać ją od nowa. To zadanie wzięli na siebie w znacznym stopniu polscy inżynierowie. W lipcu tego roku światło dzienne ujrzał zupełnie nowy produkt, stworzony pod przywództwem Krystiana Kolondry: Opera oznaczona numerem 15. Od tej pory nowe wersje tej przeglądarki mają się ukazywać co kilka tygodni, a nie jak dawniej – co kilka miesięcy.

– Nowa wersja Opery jest na rynku od zaledwie dziewięciu tygodni, ale już widzimy znaczny przyrost chętnych do skorzystania z niej – mówi Kolondra, odmawiając jednak podania dokładniejszych liczb.

Opera Software to niejedyna firma technologiczna, która w Polsce utrzymuje swój drugi co do wielkości, po kraju macierzystym, informatyczny ośrodek badawczo-rozwojowy. Taki status ma również Centrum Oprogramowania Motoroli w Krakowie.

Z różnych wersji przeglądarek norweskiej spółki Opera Software korzysta obecnie ponad 350 mln ludzi na świecie. Jej programiści zintensyfikowali ostatnio prace, wypuszczając w lipcu i sierpniu na rynek kilka nowych wersji programów przeznaczonych na komputery i tablety. Gros tej pracy wykonali Polacy.

– Polska jest drugim co do wielkości, po Norwegii, centrum tworzenia oprogramowania Opera Software – powiedział „Rz" Krystian Kolondra, wiceprezes w globalnych strukturach Opera Software, kierujący pracami wrocławskiego oddziału Opery. – Od roku nasz ośrodek zarządza pracami nad najważniejszym produktem: przeglądarką Opera na komputery. Przyczyniliśmy się też wydatnie m.in. do stworzenia pokazanej niedawno innowacyjnej przeglądarki Coast, przeznaczonej na iPada.

Media
Akcje Cyfrowego Polsatu w górę. Zarząd o rodzinnym sporze
Media
Kina liczą, że pomoże im kilka tytułów
Media
„Parkiet” prezentuje nową ofertę prenumeraty. Wyjątkowa propozycja dla inwestorów
Media
„Rzeczpospolita” ma nową ofertę prenumeraty na 2025 rok
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Media
Szalony tydzień akcji Trump Media. Jaka będzie przyszłość spółki prezydenta elekta?