Na reklamowym rynku telewizyjnym nie jest to jednak proste. Firmy korzystają z pośredników – domów mediowych – a te z kolei w przypadku telewizji Republika kontaktują się z brokerem stacji, którym jest Polsat Media – biuro reklamy telewizji Polsat.
„Gazeta Wyborcza” podała, że broker „ostrzegł” firmy chcące zrezygnować z reklam, że naliczy im kary. Rozmówca Wirtualnych Mediów użył słowa „groźba”. Tomasz Matwiejczuk, rzecznik Polsatu, mówi, że to „chyba żarty”, i dodaje, że w korespondencji z klientami nie pisano o karach, ale przypominano zasady współpracy. Te przewidują, że wycofanie się z emisji na pięć dni przed jej startem wiąże się z opłatą stanowiącą 20 proc. zlecenia.
Podobne zasady obowiązują w grupie TVN. Tutaj reklamodawcy musieliby się liczyć się z tym, że zapłacą nawet 100 proc. – Kampanie telewizyjne można realizować według cennika lub kupując pakiet, zapewniający dotarcie do określonego grona widzów. Telewizja Republika stanowi element takiego pakietu w ofercie Polsat Media. Jeśli ktoś chce z niej zrezygnować, musi anulować zamówienie na pakiet – wyjaśnia ekspertka rynku reklamy. – Reklamodawcy będą zapewne chcieli zniwelować straty z tego tytułu i zamówią droższą ofertę w Polsat Media – dodaje nasza rozmówczyni. Ocenia ona też, że styczeń dla brokera będzie lepszy niż mógłby być.
Reklamodawcy wycofują się ze stacji stopniowo. O kosztach tej decyzji mówić nie chcą. – Nasze reklamy nie są emitowane w TV Republika od 8 stycznia. Kwestie organizacyjne i proceduralne prowadzone są przez naszą agencję mediową Starcom, zgodnie ze standardowymi warunkami handlowymi obowiązującymi w przypadku anulowania części kampanii. Natomiast ze względu na poufność umów nie będziemy podawać szczegółowych informacji. Równocześnie, tak jak inni reklamodawcy, analizujemy sytuację i na tej podstawie będziemy podejmować decyzje dot. przyszłych strategii zakupowych – mówi Jakub Głogowski w imieniu producenta wędlin Tarczyński.
– Sieć Kaufland kategorycznie sprzeciwia się wszelkim wypowiedziom o charakterze ksenofobicznym. Chcemy jednak podkreślić, że jako reklamodawca nie mamy pełnej kontroli nad materiałami prezentowanymi w wybranym kanale komunikacji, a obecność naszych reklam na antenie TV Republika była konsekwencją włączenia stacji do większego pakietu, który nabyliśmy w Biurze Reklamy Polsat Media jeszcze w 2023 r. Nasze reklamy przestaną być emitowane we wspomnianym medium 10 stycznia – poinformowało nas biuro prasowe handlowej firmy.