Ekspozycja powstała z okazji obchodzonej w ubiegłym roku 100. rocznicy urodzin artysty. Zdecydowanie wyróżnia się na tle innych pokazów. Nie jest typową wystawą monograficzną składającą hołd wyłącznie Nowosielskiemu. To opowieść, która jego twórczość sytuuje w szerokim kontekście sztuki polskiej XX wieku, szukając pokrewieństw tematycznych i stylistycznych z innymi artystami różnych generacji.
Artysta związany z powojenną II Grupą Krakowską i Tadeuszem Kantorem swój plastyczny świat budował, czerpiąc inspiracje z różnych źródeł: figuracji (szczególnie połączonej z fascynacją kobiecym ciałem) i abstrakcji, surrealizmu, metafizyki, ale i obserwacji codzienności. To bogactwo wątków tłumaczy jedna z przywołanych wypowiedzi artysty: „Sztuka to jest pewien sposób na życie i pewien sposób na wyjaśnianie sobie życia…”
Czytaj więcej
Wystawa „Sztuka widzenia. Nowosielski i inni” w Zamku Królewskim w Warszawie jest godnym zwieńczeniem roku 100. rocznicy urodzin artysty.
Wystawa „Sztuka widzenia. Nowosielski i inni” dzieli się na cztery kręgi narracyjne: surrealizm, cielesność, eschatologia oraz abstrakcja.
Klucze interpretacyjne
W ramach każdego z nich obrazom i rysunkom Jerzego Nowosielskiego towarzyszą cytaty z jego wypowiedzi i filmy, pełniące role klucza interpretacyjnego. W każdej części oglądamy także wybór prac innych artystów, podejmujących podobne wątki. W poświęconej surrealizmowi są to więc np. obrazy Erny Rosenstein, Kazimierza Mikulskiego, Zbigniewa Makowskiego czy Marii Anto. A w nurcie eschatologicznym m.in. Stanisława Brzozowskiego, Jonasza Sterna, Jacka Sempolińskiego, Łukasza Korolkiewicza, Aldony Mickiewicz, Włodzimierza Pawlaka, Tomasza Tatarczyka.