Marek Dusza rekomenduje nowe płyty na weekend

Aktualizacja: 11.09.2015 14:33 Publikacja: 11.09.2015 14:10

Chłopcy kontra Basia „O", ART2 Music/Agora, CD, 2015

Słuchając po raz pierwszy zespołu Chłopcy kontra Basia można odnieść wrażenie, że wykonują zaadaptowane w oryginalnym stylu dawne piosenki ludowe. Oryginalne tak, ale wcale nie ludowe, bo teksty napisała i zaśpiewała Barbara Derlak, a muzykę tworzą: kontrabasista Marcin Nenko i perkusista, gitarzysta Tomasz Waldowski. W 2010 r. trio zajęło II miejsce w konkursie XIII Folkowego Festiwalu Polskiego Radia „Nowa Tradycja". W świadomości szerszego kręgu słuchaczy zaistniało dzięki udziałowi w programie telewizyjnym „Must Be the Music".

Znakomity debiutancki album „Oj, tak!" wydała w 2014 r. brytyjska wytwórnia World Music Network. Dzięki temu muzyka polskiego zespołu trafiła do stacji radiowych na świecie, pojawiły się przychylne recenzje w prasie specjalizującej się w world music. O klarowne, dynamiczne brzmienie albumu zadbał nieodżałowany realizator Wojtek Przybylski.

Nowy album „O" jest jeszcze ciekawszy. Otwiera go mrożąca krew w żyłach historia „O dziwożonie zielarce" opowiedziana w stylu klechdy. Mocne akordy kontrabasu, psychodeliczna gitara, wokalistka śpiewająca łagodnym, dziewczęcym głosem: „Chciałeś bajkę, oto bajka..." tworzą oniryczny nastrój wciągający w fantastyczny świat wierzeń i guseł wcale nie tak odległy od rzeczywistości.

Trzeba podkreślić talent Barbary Derlak do wymyślania ciekawych historii, dramatyczny styl ich prezentacji i specyficzne poczucie humoru. To sprawia, że już w trakcie pierwszej piosenki zaciekawieni wchodzimy w jej świat i ani się obejrzymy, kiedy minie 48 minut nagrań. Mimo skromnego instrumentarium w każdym z jedenastu utworów znajdziemy inny pomysł na aranżację. W ostatnim „O świecącej Dorocie" wokalistka tworzy chór, a muzycy – kilka planów instrumentów perkusyjnych. Fascynująca muzyka i interesujące teksty.

Wojciech Staroniewicz „A'FreAk-KomEdA Project", Allegro Records, CD, 2015

Sopocianin, saksofonista Wojciech Staroniewicz realizował tak wiele różnorodnych projektów, aż dziw że dopiero teraz wziął na warsztat kompozycje Krzysztofa Komedy. Ale powód miał szczególny – zespół. Najpierw był „A'FreAk-An Project" dowodzący, że jazz ma korzenie w Afryce i nadal bije tam niewyczerpane źródło inspiracji. Niemal w tym samym składzie zrealizował nowy album. Skład to w naszych warunkach wyjątkowy: cztery saksofony, wibrafon na zmianę z marimbą, bas, perkusja i liczne instrumenty perkusyjne – afrykańskie przeszkadzajki. W rękach wirtuoza Larry'ego Okeya Ugwu stają się one akcesoriami czarownika.

Do kompozycji Krzysztofa Komedy nie trzeba nikogo przekonywać. Jednak każda kolejna próba stawia przed jazzmanami coraz wyższą poprzeczkę. Wojciech Staroniewicz odważył się i wygrał koncepcją nasycenia dobrze znanych tematów afrykańskimi rytmami i potężnym brzmieniem saksofonów, które momentami przypominają słynny World Saxophone Quartet. Wojciech Staroniewicz i Przemek Dyakowski na saksofonach tenorowych, Darek Herbasz na saksofonie barytonowym i Marcin Janek na saksofonie sopranowym nasycają muzykę brawurowymi solówkami, a najpiękniej brzmią razem. Album otwiera kompozycja lidera „Oyi" w duchu polskiego jazzu lat 60. XX wieku, który zawładnął zespołem w utworze „Crazy Girl" z filmu „Nóż w wodzie". Tu saksofony brzmią wyjątkowo lekko. Temat „Mojej ballady" ciekawie „rozgrywa" wibrafon Dominika Bukowskiego, a saksofony pełnią rolę refrenistów. Prawdziwa „jazda" zaczyna się w „Kattornie". Mistrzowska aranżacja tak podzieliła role muzyków, że w głowie się kręci od nieustających zmian. Finałowy utwór „Cherry" spodoba się wyrazistym rytmem i łatwo wpadającą w uszy melodią graną najpierw przez sopran Marcina Janka, a następnie przez pozostałe saksofony. Znakomity album z którym trudno się rozstać.

Krzysztof Sadowski And His Group „Three Thousands Points", GAD Records, CD, 2015

Wytwórnia GAD Records wznowiła dwa albumy organisty Krzysztofa Sadowskiego: „Na kosmodromie" zarejestrowany dla Polskich Nagrań w marcu 1972 r. i „Three Thousands Points" z 1975 r. Był to czas fermentu i licznych eksperymentów w polskim jazzie.

Swój pierwszy zespół jazzowy Modern Combo Krzysztof Sadowski założył w 1957 r. Współpracował m.in. z Krzysztofem Komedą, Zbigniewem Namysłowskim, Janem „Ptaszynem" Wróblewskim i Michałem Urbaniakiem. Kolejne – Bossa Nova Combo i Grupa Organowa Krzysztofa Sadowskiego – stały się popularne nie tylko w Polsce, ale i za granicą, np. w wymagającej Skandynawii. W 1972 r. nawiązał współpracę z holenderskim trębaczem Eddie Engelsem, który dołączył do jego Grupy Organowej. Z jego udziałem nagrał suitę „Na kosmodromie". Natomiast na album „Three Thousands Points" złożyły się nagrania studyjne i koncertowe.

Suita jest kontynuacją ambitnych, rozbudowanych kompozycji Krzysztofa Sadowskiego: „Na kosmodromie", „Ten nadzwyczajny świat" i wreszcie „Three Thousands Points". Sam kompozytor z charakterystycznym dla siebie sarkastycznym humorem zapowiada jej części w naukowym stylu.

Sama muzyka to progresywny jazz, a właściwie fusion z elementami free jazzu. Słychać też echa polskiego folkloru. Forma suity nawiązuje do muzyki poważnej. Znakomite są partie fortepianu elektrycznego Fender Rhodes lidera i saksofonowe „odjazdy" Tomasza Szukalskiego. Liliana Urbańska eksperymentuje w partiach wokalnych. Album ukazał się oryginalnie w serii Polish Jazz vol. 47, a wznowienie zostało wzbogacone o niepublikowane nagrania. Obowiązkowa pozycja w kolekcji miłośnika polskiego jazzu.

Chłopcy kontra Basia „O", ART2 Music/Agora, CD, 2015

Słuchając po raz pierwszy zespołu Chłopcy kontra Basia można odnieść wrażenie, że wykonują zaadaptowane w oryginalnym stylu dawne piosenki ludowe. Oryginalne tak, ale wcale nie ludowe, bo teksty napisała i zaśpiewała Barbara Derlak, a muzykę tworzą: kontrabasista Marcin Nenko i perkusista, gitarzysta Tomasz Waldowski. W 2010 r. trio zajęło II miejsce w konkursie XIII Folkowego Festiwalu Polskiego Radia „Nowa Tradycja". W świadomości szerszego kręgu słuchaczy zaistniało dzięki udziałowi w programie telewizyjnym „Must Be the Music".

Pozostało 88% artykułu
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Kultura
Laury dla laureatek Nobla
Kultura
Nie żyje Stanisław Tym, świat bez niego będzie smutniejszy
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Kultura
Żegnają Stanisława Tyma. "Najlepszy prezes naszego klubu"