Manipulacja muzyką w filmie

W ramach koszalińskiego festiwalu Młodzi i Film Stowarzyszenie FILM 1,2 i TOYA Studios zorganizowały warsztaty "Manipulacja muzyką w filmie" - case study "Wymyku" Grega Zglińskiego

Aktualizacja: 16.09.2011 04:41 Publikacja: 15.09.2011 20:44

Wymyk

Wymyk

Foto: materiały prasowe

W warsztatach udział wzięli: reżyser Greg Zgliński, kompozytorzy Jacek Grudzień i Mariusz Ziemba oraz mikser filmowy z TOYA Studios Michał Kosterkiewicz. Dyskusję poprowadzili  Paulina Bocheńska i Paweł Stolarczyk ze Stowarzyszenia FILM 1,2.

Czytaj więcej o festiwalu

"Wymyk" Grega Zglińskiego to historia dwóch braci, którzy żyją na przedmieściach Łodzi. Prowadzą wspólnie firmę, mają różne spojrzenie na rodzinny biznes, z tego powodu są skłóceni. Pewnego dnia, w ostatniej chwili, wbiegają do podmiejskiej kolejki. W pociągu jedzie wyzywająca dziewczyna. Zaczepia ją banda wyrostków. Młodszy brat staje w jej obronie. Wywiązuje się bójka. Starszy próbuje interweniować, ale odepchnięty na bok staje jak sparaliżowany i widzi jak chuligani wyrzucają brata z pociągu. To nie koniec koszmaru, najgorsze jest to, że musi spotkać się ze swoją rodziną i opowiedzieć co się zdarzyło, a potem żyć z poczuciem, że okazał się tchórzem.

Zobacz galerię zdjęć

- W czołówce słychać stukot kół pociągu, to zapowiada o czym będzie film i buduje napięcie - opowiadał reżyser Greg Zgliński, który aktywnie uczestniczył w przygotowywaniu dźwięku do filmu. - Muzyka charakteryzuje postać, określa miejsce, tworzy atmosferę. Bardzo ważne są kontrasty, cisza bardzo mocno gra, kiedy następuje po głośnej scenie - dodał.

Michał Kosterkiewicz zdradzał tajemnice warsztatu miksera filmowego, opowiadał, że przygotowuje dźwięki, jakby w filmie nie było muzyki. Dopiero potem kompozycje dostosowuje się tak, by wspólnie budowały odpowiedni nastrój.

Kompozytorzy przyznali, że często rady reżysera okazywały się trafione, wspólnie zadecydowali, że główny bohater Alfred będzie słuchał rocka. Producent zasugerował im by do sceny w kościele dodać chór. - To też dobrze zadziałało - mówił Mariusz Ziemba. - Praca w filmie jest pracą zespołową, nawet filmy Felliniego nie były tylko jego filmami - komentował Zgliński.

Szczególnie ważna jest współpraca w tworzeniu dźwięku w filmie takim jak "Wymyk". Odgłosy jadącego pociągu, szum w głowie Alfreda, cisza w szpitalu i dźwięk respiratora sprawiają, że jeszcze chwilę po seansie czujemy dreszcze.

 

W warsztatach udział wzięli: reżyser Greg Zgliński, kompozytorzy Jacek Grudzień i Mariusz Ziemba oraz mikser filmowy z TOYA Studios Michał Kosterkiewicz. Dyskusję poprowadzili  Paulina Bocheńska i Paweł Stolarczyk ze Stowarzyszenia FILM 1,2.

Czytaj więcej o festiwalu

Pozostało 89% artykułu
Kultura
Muzeum Historii Polski na 11 listopada: Wystawa „1025. Narodziny królestwa”
Kultura
WspółKongres Kultury: trudna prawda o artystach i rządzie
Kultura
Festiwal Eufonie to sieć muzycznych powiązań
Kultura
Co artyści powiedzą o władzy
Materiał Promocyjny
Fotowoltaika naturalnym partnerem auta elektrycznego
Kultura
Dyrektor państwowego instytutu złożyła rezygnację. Teraz ją wycofuje i oskarża ministerstwo
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje