Wyrok jest odpowiedzią na pytanie prejudycjalne niemieckiego sądu, który musi rozstrzygnąć skargę firmy Flightright, która przejęła roszczenia od pasażerów.
Lot opóźniony z powodu pustego luku
W 2021 r. mieli oni lecieć z Kolonii-Bonn na grecką wyspę Kos. Lot był obsługiwany przez przewoźnika TAS. Nie wylecieli zgodnie z planem z kilku przyczyn, ale główną był braku personelu portu lotniczego Kolonia-Bonn do załadunku bagaży do samolotu. Opóźnienie wyniosło prawie 4 godziny.
Flightright wniosło skargę przeciwko TAS do sądów niemieckich, podnosząc, że opóźnienie można przypisać TAS i nie może być ono uzasadnione nadzwyczajnymi okolicznościami. Zgodnie z prawem Unii, przewoźnik lotniczy nie jest zobowiązany do wypłaty odszkodowania za duże opóźnienie wynoszące ponad trzy godziny, jeżeli jest w stanie dowieść, że opóźnienie to jest spowodowane zaistnieniem „nadzwyczajnych okoliczności”, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków.
Sąd niemiecki spytał TSUE, czy niewystarczająca liczba personelu operatora portu lotniczego odpowiedzialnego za załadunek bagaży do samolotów może stanowić taką „nadzwyczajną okoliczność”.
Czytaj więcej
Jeśli przewoźnik lotniczy przyśpiesza lot o ponad godzinę, to należy go uznać za "odwołany" - orz...