Mocno zakochani w sklepach

Walentynki w martwym dla branży okresie to prawdziwy dar. Większość Polaków do nowego święta już się przekonała i deklaruje wydanie z tej okazji na prezenty ok. 120 zł. Królują kwiaty i słodycze.

Publikacja: 13.02.2020 21:00

Mocno zakochani w sklepach

Foto: Adobe Stock

Choć ten importowany z zachodu zwyczaj jest okazją na wskroś wykreowaną marketingowo, to coraz więcej Polaków daje się jej porwać i kupuje z tej okazji prezenty. Z badania Mobile Institute i Allegro wynika, iż walentynki obchodzi 60 proc. internautów, a wśród osób w związku 79 proc.

Dla handlu to doskonała informacja, ponieważ luty był dotąd martwym dla sektora okresem. Średnio budżet walentynkowy to 120 zł – dla 20 proc. badanych będzie to 50–100 zł, 13 proc. – 100–150 zł, a dla 18 proc. 150–200 zł. Taka grupa wyda jeszcze więcej.

Wysyp promocji

– Kończą się wyprzedaże, a generalnie za wcześnie na mocne promowanie oferty wiosennej. Dlatego walentynki doskonale tę lukę wypełniają – mówi szef jednej z sieci. W tym okresie sklepy zapełniają się zatem maskotkami, ale gównie słodyczami i kwiatami.

– Jak co roku przygotowaliśmy ofertę walentynkową w promocyjnych cenach: popularne maskotki, kubki, akcesoria kuchenne, ramki, termofory oraz koronkową bieliznę – mówi Agata Nowakowska, rzecznik Rossmanna. – Zainteresowaniem cieszą się też gadżety, które pomogą poczuć romantyczną atmosferę – np. świeczki, ale też książki czy filmy na DVD – dodaje.

W stołecznych kwiaciarniach można usłyszeć, że zwłaszcza dyskonty popsuły rynek. – Kiedyś na walentynki kwiaty drożały nawet 100 proc. Teraz to niemożliwe, tanie bukiety można kupić już za kilka złotych – narzeka pracownik kwiaciarni w centrum.

Zgodnie z badaniem Mobile Institute 28 proc. planujących zakup prezentu z tej okazji wybiera się po kwiaty, zaś co czwarty – słodycze, kosmetyki czy perfumy.

Handlowcy szacują, że pod względem dodatkowych obrotów ogółem walentynki są już na pewno sporo ważniejsze od halloween, ale w niektórych sektorach udział tego święta jeszcze wyraźniej się zwiększa.

– Popularność tego święta zdecydowanie rośnie, Polacy decydują się coraz częściej na bardziej wartościowy zakup biżuterii lub zegarka – mówi Helena Palej, rzecznik Apartu. – Walentynki to często okazja do zaręczyn, stąd specjalna oferta pierścionków z diamentami. Na pewno luty to dużo spokojniejszy czas na zakupy niż okres przedświąteczny, stąd warto zapoznać się z ofertą – dodaje.

Okolicznościowe trendy są zauważalne także na rynku słodyczy. Jak podaje Nielsen, szczególny wzrost zainteresowania konsumentów w tym okresie widać w przypadku kategorii pralin (najczęściej w formie bombonierek) oraz tabliczek czekoladowych. – Wartość sprzedaży dla obu wskazanych kategorii słodyczy w lutym 2019 roku wyniosła nieco ponad 300 mln złotych: prawie 158 mln wygenerowała kategoria pralin, zaś prawie 150 mln kategoria tabliczek czekoladowych – mówi Magdalena Mucha z firmy Nielsen.

– Mimo że luty nie jest najbardziej istotnym miesiącem w sprzedaży dla pralin, w ujęciu wartościowym sprzedaż wzrosła 7,8 proc. względem tego samego miesiąca roku poprzedniego – dodaje.

Kosztowne prezenty

Mastercard szacuje, że wydatki Polaków z okazji dnia zakochanych dokonane jego kartami płatniczymi w latach 2017–2019 wzrosły o 63 proc., co jest zbieżne z trendami światowymi. – Łączna wartość tych zakupów to już 259 mln zł, czyli tyle, ile kosztowałoby 6,5 mln bombonierek lub 52 mln czerwonych róż – podaje firma w komunikacie. Mastercard podkreśla, że widać duży zwrot jeśli chodzi o e-zakupy.

– Polacy coraz chętniej obchodzą walentynki. Szukają prezentów i – podobnie jak przy okazji codziennych zakupów – poszukiwania zaczynają od sieci – mówi Dagmara Brzezińska-Marcu, dyrektor w Allegro. – Z naszego badania wynika, że już co trzeci Polak woli kupować w internecie, bo tu jest więcej promocji – dodaje.

Polacy zakupów z okazji walentynek specjalnie nie planują. Dlatego w tym okresie widać natężenie reklamy, również w mediach społecznościowych – promują się marki luksusowe, ale również kliniki chirurgii plastycznej. Specjalne vouchery na prezent dla ukochanej osoby, które można wymienić na bilety, zaoferował też warszawski Teatr Wielki.

Handel
Zamykają się drzwi do Królewca. Rosjanie grożą zajęciem Litwy w jeden dzień
Handel
Biały Dom zawiesza cła na auta i części z Kanady i Meksyku. Na razie na miesiąc
Handel
Versace na sprzedaż. Dom mody może przejąć jego włoski konkurent
Handel
Warren Buffett o cłach Trumpa: Są aktem wojny. Z biegiem czasu staną się podatkiem
Materiał Promocyjny
Sześćdziesiąt lat silników zaburtowych Suzuki
Handel
Świat nie chce diamentów z Rosji. Rośnie góra niesprzedanych kamieni