Ceny sprzętu IT i elektroniki będą rosły. Ale popyt nie wyhamuje

W niektórych segmentach ceny mogą urosnąć o 10–20 proc. Mimo to konsumenci i firmy będą zwiększać zakupy. Motorem ma być cyfryzacja.

Aktualizacja: 02.07.2024 06:13 Publikacja: 02.07.2024 04:30

Ceny sprzętu IT i elektroniki będą rosły. Ale popyt nie wyhamuje

Foto: Adobe Stock

Po zeszłorocznym wyhamowaniu tegoroczne perspektywy rynku IT i elektroniki są bardzo dobre. Gartner prognozuje na II półrocze 2024 r. odbicie rzędu 8 proc. – Co jednak najważniejsze, Polska i nasz region prezentują dużo większy potencjał niż średnia – mówi Zbigniew Mądry, wiceprezes w grupie AB, która jest największym dystrybutorem IT i elektroniki użytkowej w Polsce oraz regionie CEE.

Co napędza popyt na IT

Paliwem do wzrostu rynku nowych technologii jest postępująca cyfryzacja życia i biznesu. – Rozwija się też segment big data oraz internet rzeczy. Popyt wspiera również cykl odświeżania sprzętu związanego z końcem wsparcia dla Windows 10 – mówi wiceprezes AB. Motorem wzrostu będą także planowane programy wsparcia związane z funduszami europejskimi, w tym KPO z 12,7 mld euro przeznaczonymi na cyfryzację. Pozytywnie perspektywy branży ocenia Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska. – Przemysł skłania się ku zaawansowanej automatyzacji i robotyzacji, a znaczenie e-usług publicznych stale rośnie – mówi. Dodaje, że na horyzoncie widać także istotne zmiany technologiczne: wkrótce na rynku zadomowią się procesory NPU (Neural Processing Unit), nowa generacja sieci wi-fi i coraz powszechniej wykorzystywane będą rozwiązania napędzane sztuczną inteligencją. Co więcej, status wysokiego priorytetu wśród przedsiębiorców i administracji publicznej uzyskało cyberbezpieczeństwo. Istotny wpływ na wzrost popytu na nowy, wysokiej jakości sprzęt potęgować będzie też rosnąca troska o środowisko. Wynikać to będzie z unijnych regulacji i idących za nimi wymogów. – Z punktu widzenia producentów oznaczać będą one konieczność opracowania bardziej zaawansowanych urządzeń o jeszcze lepszych parametrach z zakresu zużycia energii i materiałów – podsumowuje Kanownik.

Czytaj więcej

Płaca w IT jest prawie dwa i pół razy wyższa niż w firmach odzieżowych

Już od kilku lat najszybciej rosnącym segmentem rynku IT jest oprogramowanie dla przedsiębiorstw. Ich inwestycje są po części wymuszone przez zmiany regulacyjne. W Polsce to m.in. KSeF. – Najbliższe lata będą bardzo wymagające ze względu na skumulowanie się zmian podatkowych, które wymuszają dostosowanie systemów IT w firmach. Obok KSeF to wprowadzenie w 2025 r. plików JPK_KR_PD dla podmiotów o przychodach powyżej 50 mln euro, JPK_ST, zmiany VAT-7 czy europejskiego ViDA – wymienia Monika Zaród, menedżerka z NTT DATA Business Solutions. Firmy, po dostrzeżeniu korzyści z automatyzacji faktur, mogą chętniej wprowadzać podobne rozwiązania w innych obszarach.

– Takich jak np. procesy Order-to-Cash czy Procure-to-Pay. W ten sposób otwierają się drzwi dla nowych biznesów w branży technologii informacyjnych – uważa Tomasz Kuciel, prezes firmy Editel Polska.

Klienci kupili rekordowo dużo sprzętu w czasie pandemii. Postęp zmusza jednak do zakupu nowych laptopów, komputerów PC, smartfonów oraz innych produktów.

– Podobna sytuacja jest widoczna w obszarze B2B. Znaczący wpływ na rynek ma też rewolucja związana ze sztuczną inteligencją. Gartner przewiduje, że 22 proc. sprzedaży komputerów PC w tym roku wygeneruje sprzęt dedykowany pod zastosowania AI – mówi Radosław Olejniczak, dyrektor zakupów i handlu Komputronika.

Ceny sprzętu IT i elektroniki w górę?

Ubiegły rok był bardzo dobry dla klientów, gdyż producenci, chcąc wyczyścić zalegający w magazynach towar, byli gotowi sprzedawać produkty poniżej rzeczywistych kosztów wytworzenia. – Dodatkowo, dystrybutorzy, widząc spowolnienie, obniżyli marże. Realnie, spadek cen elektroniki był dwucyfrowy. Ta sytuacja nie może trwać w nieskończoność. Wzrost kosztów wynagrodzeń, energii, logistyki i produkcji chipów sprawia, że elektronika musi drożeć – mówi przedstawiciel Komputronika.

Czytaj więcej

Niepokojące dane: Europa przegrywa technologiczny wyścig z USA i Chinami

Wtóruje mu Bartosz Chentko, dyrektor działu komponentów i PC w Action Business Center Enterprise. – Wzrost cen pamięci i dysków SSD oraz innych komponentów wpływa na koszty. Choć obecnie producenci mogą obniżać marże, aby utrzymać sprzedaż w obliczu globalnego spadku popytu, długofalowo można spodziewać się wzrostów cen – mówi. Wiceprezes AB ocenia, że w niektórych segmentach rynku IT i elektroniki ceny mogą iść w górę o 10–20 proc.

W minionym roku mieliśmy do czynienia z wysoką podażą i niewysokim popytem na dyski SSD. – Teraz mamy odwrotną sytuację i to wpływa na wzrost cen – potwierdza Maciej Kamiński, dyrektor dywizji memory w Polsce i regionie CEE z Samsunga. Według prognoz tej firmy rynek SSD ma przed sobą istotne wzrosty. W ostatnich latach dynamika w Polsce sięgała nawet 40 proc. r./r. W 2028 r. globalny rynek przenośnych dysków SSD osiągnie wartość 41 mld funtów, co przełoży się na ponad 224 mld zł, podczas gdy w 2023 r. było to zaledwie 71,1 mld zł.

Nośniki pamięci są niedocenianym komponentem produktów, z których korzystamy na co dzień. – Pamięć napędza nie tylko laptopy, ale też centra danych obsługujące nasze ulubione oprogramowanie i serwisy. Lepsze produkty pamięci przekładają się na sprawniejsze działanie i ogólną jakość elektroniki i aplikacji – mówi Kamiński. Ale z drugiej strony droższe komponenty oznaczają wyższe koszty dla producentów, którzy mogą przerzucić je na konsumentów.

– Mówimy już nie tylko o dyskach SSD, ale i modułach eMMC, a więc pamięci wykorzystywanej w urządzeniach mobilnych i technologiach ubieralnych – mówi przedstawiciel Samsunga. Już teraz widać wzrosty cen elektroniki użytkowej, więc trudno przewidzieć, czy producenci zdecydują się na dodatkowe podwyżki.

Po zeszłorocznym wyhamowaniu tegoroczne perspektywy rynku IT i elektroniki są bardzo dobre. Gartner prognozuje na II półrocze 2024 r. odbicie rzędu 8 proc. – Co jednak najważniejsze, Polska i nasz region prezentują dużo większy potencjał niż średnia – mówi Zbigniew Mądry, wiceprezes w grupie AB, która jest największym dystrybutorem IT i elektroniki użytkowej w Polsce oraz regionie CEE.

Co napędza popyt na IT

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Polacy do sklepów nie chodzą już z listami zakupów. Liczą na coś innego
Materiał Promocyjny
Dodatkowe korzyści dla nowych klientów banku poza ofertą promocyjną?
Handel
Będą cłą na produkty kupowane z Chin? KE planuje uderzenie w Temu i Shein
Handel
Woda za 15 groszy. Żabka chce uczyć klientów bycia eko i dobrze zarobić
Materiał partnera
Lidl Polska: dbamy o to, aby traktować wszystkich klientów równo
Materiał Promocyjny
Lidl Polska: dbamy o to, aby traktować wszystkich klientów równo
Handel
Zboże z Ukrainy nie wjeżdża do Polski, choć UE je wpuszcza. Tracimy pieniądze