Sklepy w Polsce zaczęły się już wzajemnie zjadać

Zasięgi placówek pokrywają się, każdy nowy sklep powoduje zamykanie innych nawet w ramach tej samej sieci. Liderami, jeśli chodzi o dostęp do klientów, są sieci Media Expert i Biedronka.

Aktualizacja: 11.09.2023 05:57 Publikacja: 11.09.2023 03:00

Sklepy w Polsce zaczęły się już wzajemnie zjadać

Foto: Adobe Stock

Obydwie mają dostęp aż do ponad 30 mln potencjalnych klientów – wynika z analizy GfK – an NIQ company, specjalnie dla „Rzeczpospolitej”. Dane pokazują, że niekoniecznie sieci z największą liczbą sklepów muszą mieć największe zasięgi, co widać po Żabce, która ma ich ponad 7 tys. W ich zasięgu jest jednak 24,1 mln osób, sporo mniej niż w przypadku liderów.

– To sklep „convienience”, który z definicji ma obsługiwać bezpośrednie sąsiedztwo, a przez małą powierzchnię sprzedaży oferuje ograniczony asortyment. Bazuje na relatywnie częstych wizytach i małym koszyku. Dlatego sieć jest gęsta, a geograficzne zasięgi poszczególnych sklepów bardzo małe – mówi Przemysław Dwojak, dyrektor w GfK – an NIQ company. – Auchan zaś jest hipermarketem, który bazuje na rzadszych wizytach i większym koszyku zakupowym. Sklepy nie są ulokowane gęsto, ale każdy sklep ściąga klientów z dużej strefy zasięgu. Stąd takie różnice w geograficznych zasięgach – dodaje.

Pozostało 82% artykułu

BLACK WEEKS -75%

Czytaj dalej RP.PL. Nie przegap oferty roku!
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Handel
Polacy oszczędzają i ostrożnie wydają. Dla listopadowych wyprzedaży zrobią wyjątek
Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie