Pierwsza lalka Barbie, która przedstawia osobę z zespołem Downa

Amerykański producent zabawek Mattel przedstawił swoją pierwszą wersję lalki Barbie przedstawiającą osobę z zespołem Downa. Nowa lalka jest częścią linii Mattel Barbie Fashionistas, której celem jest pokazywanie dzieciom bardziej zróżnicowanych przykładów piękna a także ma pomóc ze zwalczaniem stygmatyzacji związanej z niepełnosprawnością fizyczną.

Publikacja: 25.04.2023 17:23

Pierwsza lalka Barbie, która przedstawia osobę z zespołem Downa

Foto: Bloomberg

Poprzednie Barbie z tej linii to lalka z protezą nogi, lalka z aparatami słuchowymi, lalka na wózku inwalidzkim oraz lalka z bielactwem skóry, które powoduje utratę pigmentu.

W przypadku najnowszej Barbie Fashionistki firma Mattel poinformowała, że współpracowała z National Down Syndrome Society (NDSS) nad kształtem, cechami, ubiorem, akcesoriami i opakowaniem lalki, aby upewnić się, że dokładnie odzwierciedla ona osobę z zespołem Downa, który wpływa na zdolności poznawcze, powodując łagodne do ciężkich trudności w uczeniu się i charakterystyczne cechy twarzy – informuje CNN.

Czytaj więcej

Nowa zabawka producenta Barbie: lalka ze skoliozą. „Ma uczyć dzieci empatii”

„To wiele znaczy dla naszej społeczności, która po raz pierwszy może bawić się lalką Barbie, która wygląda jak my” – powiedziała w oświadczeniu Kandi Pickard, prezes i dyrektor generalny NDSS. „Ta Barbie przypomina nam, że nigdy nie powinniśmy lekceważyć siły reprezentacji. To ogromny krok naprzód w kierunku integracji” – dodała w rozmowie z CNN.

Koncern Mattel od niedawna ma nieco inne podejście do kultowej lalki Barbie, kształtując ja nieco bardziej realistycznie niż dotychczas. Firma od dawna spotyka się z krytyką za dawanie dziewczętom wzoru kobiecego ciała o nierealistycznych proporcjach. Przez dziesięciolecia po swoim debiucie w 1959 roku lalki Barbie nadal były białe i szczupłe, blond, z bardzo wąską talią, obfitym biustem i zawsze chwiejące się na niemożliwie wysokich obcasach. W 2016 roku, w obliczu słabnącej sprzedaży lalek, firma Mattel stworzyła Barbie które bardziej przypominają prawdziwe kobiety. Barbie zyskała cztery różne typy ciała i siedem odcienia skóry, 22 kolory oczu i 24 nowe fryzury. Jej ewolucja jest kontynuowana w linii Barbie Fashionistas, która pojawiła się trzy lata później.

Najnowsza lalka z linii Fashionista, która według Mattela została stworzona w wyniku konsultacji z lekarzami, wprowadza nową rzeźbę twarzy i ciała odzwierciedlające wygląd kobiety z zespołem Downa, w tym krótsze ramiona i dłuższy tułów. Twarz ma bardziej okrągły kształt, mniejsze uszy, płaski grzbiet nosa, a oczy są lekko skośne w kształcie migdałów. Dłonie zawierają pojedynczą linię, cechę często kojarzoną z osobami z zespołem Downa. Nowa Barbie ma na sobie różową ortezę na stopę, która pasuje do jej sukienki, a jej tenisówki mają zamek błyskawiczny, który symbolizuje dzieci z zespołem Downa, z których niektóre używają ortez do podtrzymywania stóp i kostek.

Poprzednie Barbie z tej linii to lalka z protezą nogi, lalka z aparatami słuchowymi, lalka na wózku inwalidzkim oraz lalka z bielactwem skóry, które powoduje utratę pigmentu.

W przypadku najnowszej Barbie Fashionistki firma Mattel poinformowała, że współpracowała z National Down Syndrome Society (NDSS) nad kształtem, cechami, ubiorem, akcesoriami i opakowaniem lalki, aby upewnić się, że dokładnie odzwierciedla ona osobę z zespołem Downa, który wpływa na zdolności poznawcze, powodując łagodne do ciężkich trudności w uczeniu się i charakterystyczne cechy twarzy – informuje CNN.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Mieli walczyć z Żabką. Teraz mogą zmienić właściciela
Handel
Płatności odroczone dostępne dla firm. Lepsze warunki niż tradycyjne kredyty
Handel
Firmy też mogą już płacić z opóźnieniem za zakupy
Handel
Beko zamyka dwie fabryki AGD w Polsce. Zwolnienia pacowników
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Handel
Sieć sklepów z Malezji chce walczyć o Polaków. Co sprzedaje MR.DIY?
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki