Szalejące ceny zmuszają coraz więcej Polaków do zmian w zachowaniach konsumenckich. Prowadzi to nie tylko do ograniczania zakupów. Coraz częściej sięgamy po towary używane, co robi już ponad 60 proc. Jeszcze większa grupa chce korzystać z wypożyczalni.
Z badania dla serwisu OLX wynika, że oszczędność to motyw korzystania z takiej opcji dla 70 proc. badanych, 43 proc. wskazało jako korzyść brak kosztów utrzymania sprzętu i drogich napraw.
- Kalkulacja ta wydaje się obecna w każdej grupie dochodowej, bo niemal każdy człowiek zwraca uwagę na ceny, niezależnie od sytuacji na rynku. Największe pole do oszczędności jest w kategorii pojazdów oraz sprzętu, którego chcemy używać sporadycznie - mówi dr Wojciech Świder z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. - Wynika to z relatywnie wysokich cen jednostkowych owych dóbr oraz z faktu, że ich użytkowanie może nie być na tyle częste, żeby uzasadniało ich nabycie na własność – dodaje.
Czytaj więcej
W czasach turbulencji gospodarczych chcemy lepiej dbać o swoje finanse domowe. Poziom wiedzy ekonomicznej w Polsce rośnie, ale jest pole do poprawy – wynika z badania przygotowanego przez WIB i Fundację GPW.
Coraz większą popularnością cieszy się np. wynajem kampera, aż 70 proc. kojarzy usługę wypożyczania z kategorią transport i 59 proc. skłonnych jest wypożyczać sprzęt właśnie z tej kategorii. Z kolei korzystanie z kategorii usług imprezy i wydarzenia deklaruje 40 proc. badanych.