W październiku w ujęciu wartościowym sprzedaż sprzętu elektronicznego rośnie co prawda o 8,4 proc., ale biorąc pod uwagę dwucyfrowe wskaźniki wzrostu cen, jest to wynik słaby. Doskonale pokazuje to sprzedaż smartfonów: wartościowo w górę aż o 23,4 proc., ale ilościowo tylko 0,2 proc.
Zaskoczeniem są słabe wyniki kategorii elektronika konsumencka, zawierającej m.in. telewizory czy akcesoria do nich, jak i audio. Ta kluczowa część rynku spadła w październiku aż 18,8 proc. i jest już trzeci miesiąc z rzędu pod kreską. W roku mundialu takie wyniki muszą być jednak zaskoczeniem.
Święta będą lepsze?
Nadzieja na poprawę sytuacji już tylko w sezonie prezentowym. Wielu Polaków nawet te zakupy odkłada na ostatnią chwilę. – Listę najpopularniejszych prezentów świątecznych, podobnie jak w ostatnich latach, otwierają smartfony, tablety i laptopy. Niesłabnącą popularnością cieszą się gry (zwłaszcza FIFA 23), sprzęt i akcesoria gamingowe – konsola PS5 była najbardziej pożądanym produktem sezonu – mówi Andrzej Jackiewicz, prezes MediaMarkt Saturn Polska. – Popularnymi prezentami pozostają także urządzenia małego AGD, a także akcesoria: słuchawki, głośniki czy powerbanki, co ma związek z poszukiwaniem ekonomicznych upominków – dodaje.
Czytaj więcej
Sprzedaż detaliczna w listopadzie wzrosła realnie o 1,6 proc. rok do roku. Choć na tle mijającego roku to wynik słaby, zdołał wyraźnie przebić oczekiwania ekonomistów. Skokowo zwiększyła się sprzedaż odzieży i obuwia.