Żabka zaprezentowała smart sklep pełen innowacji

Sklep naszpikowany nowymi technologiami, łączącymi ekologię z rozwiązaniami ułatwiającymi pracę franczyzobiorcom i ich pracownikom – zaprezentowała Żabka podczas przedpremierowego pokazu swojej najnowszej placówki. Zainstalowano w nim np. żaluzje z ogniwami perowskitowymi czy czujniki badające liczbę parówek na grillu.

Publikacja: 08.09.2022 22:50

Żabka stawia na nowe technologie

Żabka stawia na nowe technologie

Foto: Bartek Dąbrowski, fototaxi.pl

Sklep naszpikowany nowymi technologiami, w którym zainstalowano jedną z pierwszych na świecie instalacji perowskitowych – w tej przełomowej technologii powstały tzw. cenówki oraz żaluzje z ogniwami perowskitowymi – zaprezentowała Żabka podczas przedpremierowego pokazu swojej najnowszej placówki. Wyposażono ją w systemy do zdalnego zarządzania oświetleniem oraz znajdującymi się w sklepie urządzeniami (Smart Shop Control), a przy stoisku z kawomatem ułożono płytki wykonane z fusów i łusek po kawie. Zamykane, izolowane matami z konopi siewnych lodówki pozwalają na dużą oszczędność energii, podobnie jak wypełnione glikolem półki w szafie mroźniczej.

Firma uruchomi swój innowacyjny sklep w Poznaniu 23 września, ale w Karpaczu zarząd firmy na przedpremierowym pokazie zaprezentował najciekawsze zastosowane tu rozwiązania.

Nowy sklep, nazywany eko smart, dołączy do całej gamy dotychczasowych formatów sklepów oferowanych przez Żabkę.

– Sklep eko smart jest doskonałym uzupełnieniem tego katalogu – mówił Adam Manikowski, wiceprezes zarządu. – Jesteśmy w stanie otwierać sklepy w różnych lokalizacjach, na osiedlach mieszkaniowych, mamy sklepy traffickowe, sezonowe, w biurowcach, nawet mobilne, bezobsługowe, a także maszyny vendingowe – mówił Manikowski.

Dziś firma ma już 8,5 tys. sklepów, współpracuje z 7,2 tys. franczyzobiorców.

Nowy sklep łączy rozwiązania ekologiczne, pozwalające na oszczędzanie energii, jak na przykład perowskity, oraz rozwiązania określane jako „smart”, w tym np. czujniki, z założenia mające usprawniać pracę sprzedawców i funkcjonowanie sklepów. – Rozwiązania eko i smart połączone w nowej platformie sprawiają, że te biznesy są bardziej konkurencyjne – mówił Manikowski i przyznał przy tym, że nie byłoby otwarcia nowego sklepu bez dobrej współpracy z władzami Poznania, które patrzyły na powstającą placówkę życzliwym okiem.

Innowacyjna placówka jest naszpikowana czujnikami, które na bieżąco sprawdzają wiele aspektów funkcjonowania sklepu, a wyniki pracownicy mogą śledzić online.

Czujniki monitorują wilgotność powietrza, mogą ograniczać pracę klimatyzacji przy otwartych drzwiach sklepu, kolejne czujniki wykrywają ewentualne awarie chłodni, analizują i sterują natężeniem światła.

Poszczególne rozwiązania technologiczne omówiła Małgorzata Gąsiorek, dyrektorka departamentu technicznego w Żabce. Jak wspomniała, pierwszy sklep eko powstał w Warszawie, następnie firma stworzyła format smart, w którym skupiła się na technologiach.

– Mamy strategię ESG (Environmental, Social and Corporate Governance – red.), a także tysiące franczyzobiorców. Naturalnym było więc stworzenie przestrzeni, gdzie współpracuje ekologia i ekonomia, stąd sklep eko smart. To nasze laboratorium rozwiązań technologicznych, naszpikowane technologiami – mówiła Gąsiorek.

Dyrektor departamentu technicznego wskazała, że rozwój rynku i jego nieprzewidywalność, a także sześciokrotny wzrost cen energii motywują do sięgania po nowe rozwiązania technologiczne, które ułatwiają radzenie sobie z coraz nowszymi wyzwaniami.

Nowy sklep pełni rolę jednego z laboratorium innowacji, w którym Żabka testuje nowe rozwiązania, także te związane z odnawialnymi źródłami energii, a niektóre z nich stają się następnie powszechnie stosowanym standardem. Wśród ciekawych pomysłów w szerokim zakresie zastosowanych w nowym sklepie są np. technologie perowskitowe, które uzupełniają energię płynącą z paneli fotowoltaicznych.

– Fotowoltaika produkuje energię ze światła słonecznego, a perowskity czerpią także ze światła sztucznego, to przełom w technologii – mówiła Gąsiorek. – Perowskity nadrukowane na folii umożliwiają zastosowanie na różnych powierzchniach. U nas zobaczycie je nadrukowane na żaluzjach i w środku – na cenach – mówiła dyrektor.

Sklep oszczędza energię na przeróżne sposoby, część rozwiązań służy też po prostu komfortowi klientów – solarna ławka przed budynkiem pozwala na podładowanie telefonu. Zaraz obok umieszczono stojaki na rowery wraz ze stacją napraw. Jedną ze ścian budynku pokryto roślinami, które nie tylko produkują tlen, ale też pochłaniają kurz i szkodliwe związki z powietrza. Ułożona przed sklepem kostka antysmogowa zmniejsza w okolicy stężenie tlenków azotu w powietrzu średnio o ok. 50 proc. w porównaniu z asfaltem.

Chłodnie w sklepie zużywają 60 proc. energii, wzięto więc je pod lupę w poszukiwaniu optymalizacji, w efekcie – zastosowano półki glikolowe.

– To swoisty magazyn chłodu, który pozwala na wykorzystanie tego chłodu przy np. brakach w dostawie prądu i pozwala na przechowywanie towaru przez dłuższy czas bez energii – mówiła Gąsiorek.

W chłodniach znalazła zastosowanie wełna konopna, która ma porównywalne właściwości izolacyjne jak pianka poliuretanowa, za to jest biodegradowalna, może więc trafić na kompost.

Wreszcie, system czujników nazywany „smart shop control” pozwala zarządzać optymalizacją pracy lodówek, ekspresów do kawy czy grilla. Nie trzeba sprawdzać, czy już trzeba uzupełniać np. parówki na grillu, bo urządzenie samo o tym informuje pracowników.

Partner relacji: Żabka Polska

Sklep naszpikowany nowymi technologiami, w którym zainstalowano jedną z pierwszych na świecie instalacji perowskitowych – w tej przełomowej technologii powstały tzw. cenówki oraz żaluzje z ogniwami perowskitowymi – zaprezentowała Żabka podczas przedpremierowego pokazu swojej najnowszej placówki. Wyposażono ją w systemy do zdalnego zarządzania oświetleniem oraz znajdującymi się w sklepie urządzeniami (Smart Shop Control), a przy stoisku z kawomatem ułożono płytki wykonane z fusów i łusek po kawie. Zamykane, izolowane matami z konopi siewnych lodówki pozwalają na dużą oszczędność energii, podobnie jak wypełnione glikolem półki w szafie mroźniczej.

Pozostało 87% artykułu
Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Znana sieć sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz w tarapatach. Wkroczył sąd