Polacy ostro zwalniają z zakupami. Szykują się na trudne czasy

Już 60 proc. Polaków oszczędza. W porównaniu do wyniku sprzed roku to wzrost o 20 pkt. proc. Najczęściej ograniczają wydatki na ubrania, słodycze oraz alkohole.

Publikacja: 12.08.2022 09:20

Polacy ostro zwalniają z zakupami. Szykują się na trudne czasy

Foto: Adobe Stock

Główny powód zmniejszania konsumpcji to wciąż rosnące ceny, drugą wskazywaną przyczyną jest obawa o pogorszenie się sytuacji gospodarczej w kraju, a kolejną brak oszczędności.

Obecnie wydatki są obniżane najczęściej o 10-15 proc., a rok wcześniej był to przedział 5-10 proc. - wynika z badania UCE Research i Grupy BLIX. Teraz prawie połowa Polaków tnie koszty głównie na art. odzieżowych, niemal tyle samo osób ogranicza kupowanie słodyczy i przekąsek. Dalej są napoje alkoholowe, RTV-AGD oraz kosmetyki.

Tylko 26,3 proc. zupełnie nie oszczędza na zakupach. Ogółem sytuacja wielu osób znacznie się pogorszyła w porównaniu z trzecim kwartałem 2021 roku. Wówczas o oszczędzaniu na codziennych zakupach mówiło 40,9 proc., teraz to już 60 proc.

Czytaj więcej

Wyprawka szkolna coraz droższa, 300 zł z ZUS nie wystarczy

– W ostatnim roku bardzo zmieniła się sytuacja rynkowa. Galopująca inflacja i wzrosty stóp procentowych, sprawiły, że osoby, które dotąd czuły się pewnie w kwestii finansów, zaczęły odczuwać pogorszenie sytuacji. Wzrosty rat kredytów, niekiedy przekraczające dwukrotność dotychczasowych spłat, zmuszają nawet osoby dobrze zarabiające do cięcia wydatków - mówi dr Krzysztof Łuczak, jeden ze współautorów badania i główny ekonomista Grupy BLIX. - Tak nagła zmiana nastrojów konsumenckich świadczy o niepokoju co do jesieni oraz przyszłego roku. Dużo zależeć będzie od cen energii i produktów spożywczych na światowych rynkach. Jednak możemy być pewni, że czeka nas okres zaciskania pasa i ograniczania wydatków – dodaje.

Polacy ograniczają wydatki głównie z powodu wciąż rosnących cen. - Ceny produktów codziennej potrzeby biją rekordy. Jest drożej niż rok temu czy w latach pandemicznych. Poza tym na decyzje o oszczędzaniu wpływa komunikowanie w mediach podwyżek dot. m.in. paliwa i węgla - mówi Marcin Lenkiewicz, współautor badania z Grupy BLIX. - W okresie wypoczynkowym Polacy zaczynają też zaciskać pasa podczas wakacyjnych wyjazdów. Świadczy o tym to, że zamawiają mniej dań w restauracjach. Zakopiańscy restauratorzy informują, że wyraźnie spada średni rachunek per stolik – dodaje.

Z badania wynika też, że obecnie Polacy najbardziej oszczędzają na artykułach odzieżowych – 46,9 proc. (w III kw. ub.r. – 50,7 proc.). Dalej wskazują takie kategorie, jak słodycze i przekąski – 44,5 proc. (poprzednio 29,7 proc.), napoje alkoholowe – 40,8 proc. (34,2 proc.), art. RTV-AGD – 35,8 proc. (31,6 proc.), a także kosmetyki – 30,3 proc. (29,5 proc.).

Czytaj więcej

Drożyzna uderza, będziemy ciąć wydatki
Handel
Wojna handlowa nabiera tempa. Trump grozi UE gigantycznymi cłami na wino
Handel
Allegro zaczyna dopieszczać inwestorów. Ponad miliard na skup akcji
Handel
UE uderza karnymi cłami w stany popierające Donalda Trumpa
Handel
Rekordowe wyniki LEGO mimo spadków na rynku. Oferta firmy jest największa w historii
Materiał Promocyjny
O przyszłości klimatu z ekspertami i biznesem. Przed nami Forum Ekologiczne
Handel
Weszły w życie amerykańskie cła na unijną stal i aluminium. KE zapowiada odwet
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń