W USA wydatki związane z sezonem świątecznym w listopadzie i grudniu wynoszą astronomiczne 655,8 mld dol. i w tym roku branżowa organizacja National Retail Federation spodziewa się ich wzrostu o 3,6 proc. Aż 15 proc. przypada na okres pomiędzy Czarnym Piątkiem, czyli świętem okazji w tradycyjnych sklepach a Cyfrowym Poniedziałkiem, kiedy z kolei zniżek udzielają e-sklepy.
W Polsce zwyczaje zostały połączone i już od piątku 25 listopada firmy handlowe zapowiadają niespotykane poza sezonem wyprzedażowym rabaty. Lidl obniża nawet o 70 proc. ceny wybranych artykułów przemysłowych, Tesco oferuje nie mniejsze zniżki, ale tylko dla posiadaczy kart swojego programu lojalnościowego ClubCard. Można wysnuć wniosek, że obydwa święta zakupowe największe możliwości upolowania okazji dają korzystającym z e-sklepów. Do akcji Dzień Darmowej Dostawy zgłosiło się już niemal 2,1 tys. e-sklepów, najwięcej w kategoriach dom i ogród, uroda i zdrowie, odzież, dodatki, dla dzieci oraz sport .