Chiny nie chcą floty cieni Putina. Dołączają do zachodnich sankcji

Największy chiński operator portów zamknął je dla tankowców z rosyjskiej floty cieni, które są objęte amerykańskimi sankcjami. To jednak za mało, by Kreml przestał zarabiać na swoją wojnę.

Publikacja: 08.01.2025 10:34

Chiny nie chcą floty cieni Putina. Dołączają do zachodnich sankcji

Foto: Bloomberg

O decyzji chińskiego operatora Shandong Port Group poinformował Reuters, powołując się na własne źródła wśród handlarzy ropą. Przedsiębiorstwo kontroluje największe porty na wschodnim wybrzeżu Chin, w tym Qingdao, Rizhao i Yantai, które są głównymi terminalami importowymi ropy objętej sankcjami. Prowincja Shandong jest głównym szlakiem importu ropy z Rosji, Wenezueli i Iranu.

Czytaj więcej

Będą sankcje Unii Europejskiej na flotę cieni Putina

Co przyniesie zakaz cumowania floty cieni?

Zgodnie z decyzją firmy, wobec objętych sankcjami tankowców floty cieni od poniedziałku 6 stycznia obowiązuje zakaz cumowania, rozładunku i wykonywania innych usług portowych w portach prowincji, która jest jednym z głównych ośrodków przemysłowych ChRL i zajmuje trzecie miejsce w kraju pod względem PKB.

W ubiegłym roku prowincja zaimportowała około 17 proc. całej ropy kupionej przez Chiny (1,74 mln baryłek dziennie). Jak zauważa Reuters, w Shandong znajduje się wiele niezależnych rafinerii ropy naftowej, które są największymi importerami ropy z objętych sankcjami krajów.

Handlowcy twierdzą, że zakaz zwiększy koszty transportu rosyjskiej ropy do niezależnych rafinerii w Shandong. Jednak na razie skutki będą ograniczone; zakaz dotyczy tylko tankowców floty cieni, które podlegają sankcjom USA. Większość tej floty jak dotąd uniknęła sankcji.

Ile tankowców rosyjskiej floty cieni objęły sankcje?

Michele Wiese Bockmann, główny analityk grupy danych morskich Lloyd's List Intelligence, twierdzi, że aktywna flota cieni, która transportuje irańską, rosyjską i wenezuelską ropę, liczy obecnie 669 tankowców. Z tego 250–300 z nich przewoziło rosyjską ropę. Ponadto rosyjska firma państwowa, objęta sankcjami Zachodu - Sovcomflot transportuje rosyjską ropę własnymi tankowcami.

Na koniec 2024 roku Stany Zjednoczone, Wielka Brytania i Unia Europejska objęły sankcjami około 180 tankowców, które przewoziły ropę rosyjską z obejściem sankcji i naruszeniem „pułapu cenowego” (60 dolarów za baryłkę). Bloomberg obliczył, że spośród nich ponad 100 tankowców zostało zmuszonych do zakotwiczenia w portach i zaprzestania transportu surowca z Rosji.

Nowym ciosem dla floty cieni Putina mogą być „pożegnalne” sankcje nałożone przez odchodzącą administrację Joe Bidena. Według „The Washington Post” Biały Dom planuje umieścić na czarnej liście około stu kolejnych jednostek. Ponadto rozważa się wprowadzenie środków obejmujących całkowite embargo na rosyjską ropę, a także cofnięcie licencji na transakcje związane z handlem ropą i gazem wydanych objętym sankcjami rosyjskim bankom, w tym Sberbankowi, VTB i Alfa Bankowi.

O decyzji chińskiego operatora Shandong Port Group poinformował Reuters, powołując się na własne źródła wśród handlarzy ropą. Przedsiębiorstwo kontroluje największe porty na wschodnim wybrzeżu Chin, w tym Qingdao, Rizhao i Yantai, które są głównymi terminalami importowymi ropy objętej sankcjami. Prowincja Shandong jest głównym szlakiem importu ropy z Rosji, Wenezueli i Iranu.

Co przyniesie zakaz cumowania floty cieni?

Pozostało jeszcze 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Gospodarka
Kalaallit Nunaat buduje socjalizm. Grenlandia oczami Polaków
Gospodarka
Amerykanie podsumowali swoją pomoc dla Ukrainy. W czwartek pożegnalny pakiet?
Gospodarka
Indonezja przystąpiła do BRICS. A chętnych jest więcej
Gospodarka
Lekki spadek cen żywności na świecie w 2024 r. W grudniu wreszcie staniało masło
Materiał Promocyjny
Technologia na straży bezpieczeństwa
Gospodarka
Europejskie środki na obronność wciąż tylko w deklaracjach