Na zlecenie Nationwide Building Society przeprowadzane są regularne analizy wydatków Brytyjczyków. Luty 2023 wykazał interesujące tendencje w wydatkach mieszkańców Zjednoczonego Królestwa, którzy pomimo przypadających na ten miesiąc Walentynek ścięli (ilościowo) wydatki na randki o 33 procent w porównaniu z lutym 2022. Pod względem wartości wydatki te spadły „tylko” o 7 procent dzięki wysokiej inflacji. Brytyjczycy ścinają też wydatki na serwisy oferujące filmy i seriale w subskrypcji (o 6 procent ilościowo i o 3 proc. wartościowo). Zaczęli też uważnie patrzeć na ceny produktów służących do drobnych domowych napraw i majsterkowania – przy wzroście ilościowym transakcji o 3 proc. wydatki na majsterkowanie spadły o 4 procent.
Czytaj więcej
Główna stopa procentowa wzrosła o 25 pb., do 4,25 proc. Taka decyzja banku Anglii była zgodna z prognozami analityków.
Za tymi gwałtownymi zmianami profilu wydatków nie kryje się żadna tajemnica. Z analizy milionów transakcji kartami debetowymi, kredytowymi i poleceniami zapłaty wynika, że gwałtownie wzrosły wydatki na rachunki za media (o 34 procent!), a także na spłaty kredytów hipotecznych (17 proc. wzrostu) czy czynsze (o 11 procent). Wzrosły też koszty związane z pożyczkami niehipotecznymi u ubezpieczeniami. Przy rosnących kosztach życia Brytyjczycy po prostu zaczęli oglądać każdego pensa kilka razy nim zdecydują się go wydać i tną te wydatki, które nie są niezbędne.
Czytaj więcej
Wzrost brytyjskiego PKB był w czwartym kwartale zerowy, po tym jak gospodarka skurczyła się w trzecim kwartale o 0,2 proc. (licząc kwartał do kwartału).
I będą je ciąć dalej. Z ankiety przeprowadzonej przez Censuswide, na której wyniki powołuje się serwis Sky News, wynika, że o ile już 23 proc. Brytyjczyków ograniczyło lub anulowało subskrypcje telewizyjne (i streamingowe), to kolejne 14 procent zamierza zrobić to w najbliższym czasie lub przynajmniej rozważa taki krok.