Docplanner Group, edrone, RTB House, Can-Pack SA czy Gremi International – to kilka polskich firm, które w ciągu ostatnich lat zainwestowały w Brazylii. Z myślą o przedsiębiorcach, którzy chcą iść ich śladem, Polsko-Portugalska Izba Gospodarcza (PPCC) zorganizowała seminarium „Doing Business in Brazil”. Służyło ono wymianie wiedzy i doświadczeń dotyczących specyfiki tego rynku oraz jego potencjału. Wydarzenie związane było z przypadającą w tym miesiącu 200. rocznicą odzyskania niepodległości przez Brazylię.
Czytaj więcej
Brazylia, jako największy kraj Ameryki Łacińskiej i piąte pod względem liczby ludności państwo świata, może być dla polskich firm szukających nowych możliwości zagranicznej ekspansji bramą do pozostałych krajów regionu.
Haroldo de Macedo Ribeiro, ambasador Brazylii w Polsce, otwierając spotkanie, przypomniał, że w Brazylii mieszka druga pod względem liczebności Polonia na świecie. Wśród jej reprezentantów jest wiele osób zasłużonych dla tego kraju. To jeden z elementów, który stwarza korzystny klimat do nawiązywania współpracy gospodarczej między Polską a Brazylią. Możliwości te nie były jednak do tej pory wystarczająco wykorzystywane. Wiele jednak wskazuje na to, że kontakty biznesowe między naszymi krajami mogą ulec intensyfikacji.
– Brazylia jest krajem, w przypadku którego obserwujemy duże zainteresowanie polskich firm. Jest ona rynkiem dużym, kontynentalnym i oferującym atrakcyjne marże – wyższe niż te, z jakimi mamy do czynienia w Europie. Firmy, które chcą wyjść na ten rynek, powinny się jednak do tego odpowiednio przygotować. M.in. ze względu protekcjonistyczną politykę państwa oraz bariery prawne i podatkowe – powiedział Wojciech Baczyński, dyrektor generalny PPCC.
Oprócz zawiłości systemu prawno-podatkowego, jedną z charakterystycznych cech brazylijskiej gospodarki jest fakt, że jest ona „rynkiem pośrednika”. To oznacza, że w robienie biznesu w tym kraju wpisana jest potrzeba korzystania ze wsparcia w nawiązywaniu relacji biznesowych. Mówił o tym m.in. Guarani Martins de Morais z przedstawicielstwa agencji ApexBrasil w Europie. To brazylijska instytucja rządowa, której celem jest udzielanie wsparcia firmom chcącym inwestować w tym kraju. – Pomagamy w nawiązywaniu zarówno z podmiotami z sektora publicznego, jak i prywatnego – poinformował.