Forum Ekonomiczne

„Rzeczpospolita” na Forum Ekonomicznym w Karpaczu 2024

Reputacja firmy nabiera większego znaczenia

Konsumenci wciąż decyzje zakupowe opierają na cenie i jakości, ale opinia o firmie staje się coraz ważniejsza.

Publikacja: 10.09.2015 21:00

Google, Volkswagen, Toyota, Microsoft i Apple zostały najwyżej ocenione w Rankingu Efektywnej Reputacji, przygotowanym przez MillwardBrown. Właściciel najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej na świecie wyraźnie zdystansował pozostałych laureatów, zdobywając 269 pkt. Pozostałe cztery firmy z czołówki zdobyły 205–197 pkt.

– Wyraźnie widać, że wśród firm o najwyższej reputacji dominują przedstawiciele sektora nowych technologii oraz firmy motoryzacyjne – zaznaczył Peter Walshe, dyrektor w Millward Brown, w czasie prezentacji raportu w Krynicy. Dodał, że reputacja niekoniecznie idzie w parze z sytuacją finansową danej firmy, wskazując na zajmujący szóste miejsce Wedel, który ma bardzo wysoką reputację i zajął wysokie miejsce w rankingu, mimo że na świecie są firmy z branży spożywczej notujące lepsze wyniki.

Najniżej w rankingu znalazły się firmy tytoniowe, wydobywcze, farmaceutyczne, finansowe i ubezpieczyciele. – Szczególnie zaskoczyła mnie niższa pozycja niż w poprzednich edycjach badania banków i instytucji finansowych. Prawdopodobnie związane jest to z efektem światowego kryzysu finansowego w 2008 r., a w Polsce powodem mogło być zamieszane związane z kredytami hipotecznymi we frankach szwajcarskich – dodał Walshe.

Jaki wpływ ma postrzegana reputacja firmy na decyzje zakupowe konsumentów? Większość ankietowanych, 57 proc., zadeklarowała, że negatywna ocena postępowania firmy nie odwiedzie ich od zakupu. – Na pierwszym miejscu konsumenci stawiają odpowiednią obsługę, jakość produktu czy cenę. Postępowanie firmy jest mniej ważne, decydują głównie czynniki racjonalne i merytoryczne, chociaż nieco „egoistyczne" – zaznaczył Walshe. Etyczne zachowania firm wzmacniają raczej pozytywną motywację kupujących. W ciągu ostatniego roku z zakupu ze względu na negatywną ocenę postępowania firmy zrezygnowało 43 proc. konsumentów.

Tegoroczne badanie pokazało, że dla 15 proc. klientów nie ma znaczenia, czy firmy działają w sposób odpowiedzialny czy nie (w poprzedniej edycji badania wskaźnik ten wynosił aż 30 proc.). Bardziej interesują ich cena i jakość produktów. Ok. 40 proc. osób twierdzi, że wprawdzie firmy powinny działać w sposób odpowiedzialny, ale nie zwracają na to uwagi podczas zakupów. Z kolei 44 proc. ankietowanych uważa, że firmy muszą działać odpowiedzialnie, i dlatego nie kupują produktów tych producentów, którzy tak nie postępują.

Szczególnie wrażliwe na zmiany zaufania klientów są firmy z sektora spożywczego, przede wszystkim producenci pożywienia dla małych dzieci. – Załamanie zaufania może mieć natychmiastowy wpływ na spadek sprzedaży w tej branży, co pokazał przykład Chin, gdzie parę lat temu był problem z mlekiem dla dzieci czy szkłem znalezionym w produktach spożywczych. Dodatkowo trudno naprawić tego typu utratę zaufania – dodał Walshe.

W rankingu uczciwości wobec konsumentów zwyciężyły Biedronka, Lidl i Wedel. Pod względem przywództwa i sukcesu wygrały Apple, Google i Microsoft. W kategorii odpowiedzialności publicznej najlepsze noty zebrały Żywiec Zdrój, PGE i Procter and Gamble.

W rankingu nie znalazły się za to firmy z branży mediowej. Jakie znaczenie ma marka w tym sektorze?

– W 2011 r. kiedy przejmowaliśmy „Rzeczpospolitą", jej marka miała wielkie znaczenie w tej transakcji. W 2012 r., po publikacji słynnego tekstu o trotylu rzekomo znalezionym na wraku prezydenckiego tupolewa, stanęliśmy przed dramatyczną decyzją związaną z ratowaniem brandu mediowego, dla którego wiarygodność jest kluczowa. Mieliśmy wtedy dwie drogi: pójście w kierunku tabloidu albo walki o markę. Zdecydowaliśmy się na tę drugą opcję i przyznanie się do popełnienia błędu, chociaż była to ryzykowna strategia – przypomniał Grzegorz Hajdarowicz, właściciel Gremi Business Communication, wydawcy „Rzeczpospolitej".

- Spozycjonowanie tej marki jako tabloidu nie odpowiadałoby wypracowanej przez lata pozycji. Tworzenie mediów opiniotwórczych jest bardzo trudne. Łatwo zniżyć się do poziomu sensacyjności, ale później bardzo trudno zawrócić z tej drogi – podsumował Hajdarowicz.

Znaczenie dla reputacji i ma również region, z którego pochodzi marka. Przykładem mogą być produkty niemieckie, uważane za jakościowo bardzo dobre i trwałe. Drugą Bawarią pod tym względem chciałoby być województwo lubelskie. - Nasze województwo, jako jedno z nielicznych, prowadzi od kilku lat program "Marka Lubelskie", który promuje produkty pochodzące z naszego regionu - mówił Dariusz Donica, dyrektor departamentu promocji i turystyki w Urzędzie Marszałkowskim w Lublinie.

- Za tydzień rozpoczynamy akcję, która ma zachęcić mieszkańców do zakupu produktów, szczególnie spożywczych, wytworzonych w naszym województwie. Skupimy się na 1000 sklepach wiejskich, gdzie jest największy wybór produktów, w przeciwieństwie do wielkich sieci. Produkty z województwa lubelskiego będą specjalnie wyeksponowane a ponadto przeszkolimy sprzedawców - zaznaczył Donica. Dodał, że zdaniem władz województwa lubelskiego solą gospodarki są małe i średnie firmy, dlatego urząd zamierza promować przede wszystkim marki tych producentów.

XXV Forum Ekonomiczne w Krynicy 8 – 10 września 2015 r., www.forum-ekonomiczne.pl

Forum Ekonomiczne
Potrzebna platforma współpracy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Forum Ekonomiczne
Bezpieczeństwo młodych w sieci. Wyzwania i kierunki działań
Forum Ekonomiczne
Online safety for young people. Challenges and courses of action
Forum Ekonomiczne
Nowoczesna opieka zdrowotna musi opierać się na współpracy
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Forum Ekonomiczne
Jens Jakob Gustmann, Philips: Nie ma odwrotu od cyfryzacji w opiece medycznej