Google, Volkswagen, Toyota, Microsoft i Apple zostały najwyżej ocenione w Rankingu Efektywnej Reputacji, przygotowanym przez MillwardBrown. Właściciel najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej na świecie wyraźnie zdystansował pozostałych laureatów, zdobywając 269 pkt. Pozostałe cztery firmy z czołówki zdobyły 205–197 pkt.
– Wyraźnie widać, że wśród firm o najwyższej reputacji dominują przedstawiciele sektora nowych technologii oraz firmy motoryzacyjne – zaznaczył Peter Walshe, dyrektor w Millward Brown, w czasie prezentacji raportu w Krynicy. Dodał, że reputacja niekoniecznie idzie w parze z sytuacją finansową danej firmy, wskazując na zajmujący szóste miejsce Wedel, który ma bardzo wysoką reputację i zajął wysokie miejsce w rankingu, mimo że na świecie są firmy z branży spożywczej notujące lepsze wyniki.
Najniżej w rankingu znalazły się firmy tytoniowe, wydobywcze, farmaceutyczne, finansowe i ubezpieczyciele. – Szczególnie zaskoczyła mnie niższa pozycja niż w poprzednich edycjach badania banków i instytucji finansowych. Prawdopodobnie związane jest to z efektem światowego kryzysu finansowego w 2008 r., a w Polsce powodem mogło być zamieszane związane z kredytami hipotecznymi we frankach szwajcarskich – dodał Walshe.
Jaki wpływ ma postrzegana reputacja firmy na decyzje zakupowe konsumentów? Większość ankietowanych, 57 proc., zadeklarowała, że negatywna ocena postępowania firmy nie odwiedzie ich od zakupu. – Na pierwszym miejscu konsumenci stawiają odpowiednią obsługę, jakość produktu czy cenę. Postępowanie firmy jest mniej ważne, decydują głównie czynniki racjonalne i merytoryczne, chociaż nieco „egoistyczne" – zaznaczył Walshe. Etyczne zachowania firm wzmacniają raczej pozytywną motywację kupujących. W ciągu ostatniego roku z zakupu ze względu na negatywną ocenę postępowania firmy zrezygnowało 43 proc. konsumentów.
Tegoroczne badanie pokazało, że dla 15 proc. klientów nie ma znaczenia, czy firmy działają w sposób odpowiedzialny czy nie (w poprzedniej edycji badania wskaźnik ten wynosił aż 30 proc.). Bardziej interesują ich cena i jakość produktów. Ok. 40 proc. osób twierdzi, że wprawdzie firmy powinny działać w sposób odpowiedzialny, ale nie zwracają na to uwagi podczas zakupów. Z kolei 44 proc. ankietowanych uważa, że firmy muszą działać odpowiedzialnie, i dlatego nie kupują produktów tych producentów, którzy tak nie postępują.