Przelewy bez numeru konta

Coraz popularniejsze stają się na rynku przelewy bez użycia standardowego numeru rachunku bankowego.

Publikacja: 05.04.2013 04:16

Wprowadzają je banki, nad takim rozwiązaniem pracuje  Krajowa Izba Rozliczeniowa, a  Blue Media, operator systemu przelewów ekspresowych BlueCash, wprowadził darmowe przelewy na telefon. Będzie je można zrealizować do 27 banków, bez konieczności wpisywania numeru konta odbiorcy. Do tej pory prowizja za realizację przelewu na telefon wynosiła 1 zł za każde 1 tys.  zł.

Przelew na telefon można zrealizować zarówno do osoby zarejestrowanej w serwisie (transakcja odbywa się automatycznie, po podaniu numeru  telefonu – system przyporządkowuje numer użytkownika do numeru konta bankowego i przekazuje środki na jego konto), jak również niezarejestrowanego odbiorcy. Po zleceniu przelewu otrzymuje on SMS o treści „odbierz przelew od...". Pieniądze zasilą jego konto po podaniu numeru PIN (dostaje go od nadawcy) i numeru konta, na który mają zostać przelane środki.

– To rozwiązanie sprawdza się doskonale wtedy, gdy nie mamy pod ręką numeru konta odbiorcy albo możliwości wpisania danych przelewu odbiorcy, a chcemy szybko przesłać pieniądze – tłumaczy Sebastian Ptak, dyrektor zarządzający Blue Media. Darmowe przelewy na telefon można realizować za pośrednictwem serwisu internetowego Bluecash.pl albo aplikacji dostępnej na platformy mobilne: Android oraz iOS.

Nowe sposoby wykonywania przelewów wprowadzają również banki. W Alior Sync można pieniądze przelać przez konto na Facebooku.  Getin pod koniec zeszłego roku zaoferował w rachunku Getin Up możliwość wykonywania przelewów przez Facebooka, na adres e-mail lub numer telefonu. A na nowej platformie mBanku będzie można robić przelewy z wykorzystaniem różnych identyfikatorów, np. numeru telefonu czy  Facebooka.

Z kolei KIR przygotowuje, we współpracy z bankami, koncepcję rozwiązania umożliwiającego powiązanie numeru rachunku bankowego z numerem telefonu komórkowego lub adresem poczty elektronicznej (e-mail). – Rozwiązanie to nie ma na celu wyeliminowania numeru rachunku bankowego, a jedynie umożliwienie wygodnej jego identyfikacji przez nadawcę – tłumaczy Michał Szymański, wiceprezes KIR.

Dodaje, że jeśli jego odbiorca powiąże swój numer konta, na przykład ze swoim numerem telefonu, w danych przelewu wystarczy jego podanie. Pieniądze po prostu trafią na rachunek, który będzie powiązany z numerem telefonu czy e-mailem. Narzędzie może zostać udostępnione bankom jeszcze w tym roku.

Wprowadzają je banki, nad takim rozwiązaniem pracuje  Krajowa Izba Rozliczeniowa, a  Blue Media, operator systemu przelewów ekspresowych BlueCash, wprowadził darmowe przelewy na telefon. Będzie je można zrealizować do 27 banków, bez konieczności wpisywania numeru konta odbiorcy. Do tej pory prowizja za realizację przelewu na telefon wynosiła 1 zł za każde 1 tys.  zł.

Przelew na telefon można zrealizować zarówno do osoby zarejestrowanej w serwisie (transakcja odbywa się automatycznie, po podaniu numeru  telefonu – system przyporządkowuje numer użytkownika do numeru konta bankowego i przekazuje środki na jego konto), jak również niezarejestrowanego odbiorcy. Po zleceniu przelewu otrzymuje on SMS o treści „odbierz przelew od...". Pieniądze zasilą jego konto po podaniu numeru PIN (dostaje go od nadawcy) i numeru konta, na który mają zostać przelane środki.

Finanse
Utrudnienia dla klientów banków. Komunikaty wydały m.in. PKO BP, ING i mBank
Finanse
Złoto po 3000 dolarów za uncję w 2025 roku?
Finanse
Pieniądze z rezerwy emerytalnej nie wystarczą nawet na trzy miesiące
Finanse
Najlepszy produkt długoterminowego oszczędzania
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Finanse
Zakaz kopania kryptowalut w Rosji. Brakuje prądu do produkcji broni