Oscary 2025: Tryumf „Anory”, „Emilia Perez” wielkim przegranym

Oscary 2025 rozdane. „Emilia Perez” wielkim przegranym, interesujące rozstrzygnięcia w kilku kategoriach.

Publikacja: 03.03.2025 06:01

Twórcy filmu „Anora”

Twórcy filmu „Anora”

Foto: REUTERS/Daniel Cole

To był ciekawy rok. W konkurencji oscarowej nie było pewniaków. Wygrać mogło przynajmniej kilka tytułów. Ostatecznie zwycięzcą tegorocznej edycji została „Anora”, zgarniając pięć statuetek.

Oscary 2025: Film o romansie seksworkerki i syna rosyjskiego oligarchy najlepszym filmem roku

Członkowie Akademii uznali ją za najlepszy film roku. Sean Baker dostał statuetki za reżyserię, scenariusz oryginalny i montaż; Mikey Madison za najlepszą rolę kobiecą. Ta opowieść o romansie nowojorskiej seksworkerki i rozwydrzonego syna rosyjskiego oligarchy, o nadziei i upokorzeniu, zaczęła swoją drogę do międzynarodowych sukcesów na festiwalu w Cannes, gdzie zdobyła Złotą Palmę.

Z trzema Oscarami wyszli z gali twórcy „Brutalisty”: filmu o węgierskim Żydzie, który po II wojnie światowej w Stanach próbuje ułożyć sobie życie i pracuje jako architekt. Za najlepszą rolę męską nagrodzony został grający w „Brutaliście” Adrien Brody. To jego druga statuetka – pierwszą dostał za kreację w „Pianiście” Romana Polańskiego. Kolejne Oscary przypadły Lolowi Crawleyowi za zdjęcia oraz Danielowi Blumbergowi za muzykę.

Czytaj więcej

„Emilia Perez” w polskich kinach. Audiard z przymrużeniem oka

Nagrodę za męską rolę drugoplanową odebrał Kieran Culkin z „Prawdziwego bólu” – opowieści o poszukiwaniu swoich korzeni, która powstała w Polsce i jest koprodukcją Ewy Puszczyńskiej. Oscara za kobiecą rolę drugoplanową dostała Zoe Saldana z „Emilii Perez”.

„Emilia Perez”: 13 nominacji, tylko dwa Oscary

Generalnie to właśnie „Emilia Perez” była największym przegranym tegorocznej gali. Film miał 13 oscarowych nominacji, ale oprócz statuetki za najlepszą rolę drugoplanową zdobyła jeszcze tylko jednego Oscara - za piosenkę „El mal”.

Prawdziwym zaskoczeniem była przegrana „Emilii Perez” w kategorii filmu zagranicznego, gdzie była niemal pewniakiem. Wydawało się, że tutaj nie zaszkodzą jej nawet afery, jakie rozpętały się w związku z rasistowskimi i antyislamskimi wypowiedziami transseksualnej aktorki Karli Sofii Gomez. A jednak Akademicy wybrali inny film: „Wciąż tu jestem” Waltera Sallesa – opowieść o inteligenckiej rodzinie prześladowanej w latach 70. XX wieku przez brazylijski reżim. Największymi konkurentami „Wciąż tu jestem” były dwa znakomite tytuły: duńsko-szwedzko-polska koprodukcja „Dziewczyna z igłą” Magnusa von Horna oraz zgłoszony przez Niemców „Nasienie świętej figi” Irańczyka Mohammada Rasoulofa.

Mówiąc o największych sukcesach, trzeba wspomnieć o zwycięstwie w kategorii filmu animowanego łotewskiego „Flow”. To pierwszy w historii Oscar dla Łotwy, a nakręcony bez słów film o kocie, który razem z przyjaciółmi ratuje się przed powodzią, jest naprawdę bardzo piękną, delikatną bajką.

Demi Moore bez Oscara za pierwszoplanową rolę kobiecą

A najwięksi przegrani tegorocznej Oscarowej edycji poza „Emilią Perez”? Chyba Demi Moore, która była niemal pewniakiem w kategorii pierwszoplanowej roli kobiecej, a na nominację czekała całe życie. Bardzo silna była też konkurencja wśród mężczyzn, gdzie nikt by się nie zdziwił, gdyby statuetka powędrowała do Ralpha Fiennesa z „Konklawe” albo Timothee Chalameta z „Kompletnie nieznanego”.

Przegrały też same Oscary, bo dawno nie było tak mdłej i nudnej gali. A z drugiej strony nadzieję budzi fakt, że amerykańska nagroda coraz bardziej otwiera się na Europę i świat. Z każdym rokiem wybory mogą być coraz trudniejsze.

Oscary 2025: Lista zwycięzców

Najlepszy film: „Anora”

Reżyseria: Sean Baker („Anora”)

Główna rola kobieca: Mikey Madison („Anora”)

Główna rola męska: Adrien Brody („Brutalista”)

Drugoplanowa rola kobieca: Zoe Saldana („Emilia Perez”)

Drugoplanowa rola męska: Kieran Culkin („Prawdziwy ból”)

Zdjęcia: Lol Crawley („Brutalista”)

Muzyka: Daniel Blumberg („Brutalista”)

Scenariusz oryginalny: Sean Baker („Anora”)

Scenariusz adaptowany: Peter Straughan („Konklawe”)

Montaż: Sean Baker „Anora”)

Scenografia: „Wicked”

Kostiumy: „Wicked”

Charakteryzacja: „Substancja”

Dźwięk: „Diuna. Część druga”

Najlepsza piosenka: „El mal” („Emilia Perez”)

Efekty specjalne: „Diuna. Część druga”

Film zagraniczny: „Wciąż tu jestem” Waltera Sallesa

Film animowany: „Flow”

Krótki film nominowany: „I’m not a robot”

Film krótki: „W cieniu cyprysów”

Najlepszy dokument: „No Other land”

Najlepszy krótki dokument: „The Only Girl in the Orchestra”

To był ciekawy rok. W konkurencji oscarowej nie było pewniaków. Wygrać mogło przynajmniej kilka tytułów. Ostatecznie zwycięzcą tegorocznej edycji została „Anora”, zgarniając pięć statuetek.

Oscary 2025: Film o romansie seksworkerki i syna rosyjskiego oligarchy najlepszym filmem roku

Pozostało jeszcze 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Film
Kieran Culkin z Oscarem za „list miłosny do Polski”, czyli film „Prawdziwy ból”
Film
Atak terrorystyczny, który miał większą oglądalność niż lądowanie na Księżycu
Film
Daniel Olbrychski: twarzą w twarz z legendą
Film
Czy „Miłość zwycięży”, gdy zasada „Oko za oko” wciąż rządzi światem? – kolejne sekcje specjalne Mastercard OFF CAMERA 2025
Materiał Promocyjny
Zrównoważony rozwój: biznes między regulacjami i realiami
Film
Gene Hackman: aktor genialny, choć niepiękny
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”