„Rzeczpospolita" jest patronem medialnym 14.Mastercard OFF CAMERA
Obejmuje zagadnienia od wielkiej polityki i szeroko pojętej ekologii, po relacje rodzinne, od sytuacji klimatycznej po kryzys duchowości, od wzrastających społecznych napięć po niepewność ekonomiczną po strach przed tym, co przyniesie kolejny dzień. Kryzys i reakcja na niego to nie tylko spontaniczny zryw, ale i przeżycie pokoleniowe. Jego charakter próbują uchwycić filmy zgromadzone w ramach sekcji „Kryzys nie jedno ma imię". Podczas tegorocznej edycji Mastercard OFF CAMERA kryzys nie tylko nie jedno ma imię, ale często wiąże się z nim nadzieja na lepsze jutro.
„W cieniu drzewa" to jeden z ważniejszych islandzkich filmów ostatnich lat za fasadową, anegdotyczną historyjką kryje się opowieść o tym, do czego mogą prowadzić tłumione emocje – nieprzepracowane traumy, nieoswojone lęki, skrywane frustracje. Mroczną stronę ludzkiej natury Hafsteinn Gunnar Sigur?sson umiejętnie równoważy charakterystycznym dla kina spod tej szerokości geograficznej, opartym na absurdzie poczuciem humoru.
W biały, biały dzień, gdy nieba nie można odróżnić od ziemi, zmarli mogą mówić do tych, którzy wciąż żyją – głosi popularne islandzkie powiedzenie. W taki właśnie dzień tragiczną śmierć ponosi żona byłego szefa policji, która spada w przepaść rozpędzonym samochodem. Mimo żałoby mężczyzna stara się zacząć wszystko od nowa i znaleźć odpowiedź na dręczące go pytanie: kim teraz jest? Z postępującego marazmu wyrywa go odkryta właśnie tajemnica. Film „Biały, biały dzień" znanego ze świetnych „Zimowych braci" Hlynura Pálmasona to osnuta islandzką mgłą intensywna historia żalu, zemsty i bezwarunkowej miłości, rozgrywająca się w surowych wyspiarskich krajobrazach, będących nie tylko świadkiem, ale i ważnym bohaterem tej magnetycznej opowieści.
Sekcję „Kryzys nie jedno ma imię" dofinansowano ze środków programu Kultura Mechanizmu Finansowego EOG na lata 2014-2021.