Wirus przyspieszył tempo cyfryzacji gospodarki

Wymuszona z dnia na dzień przez lockdown praca online i zdalne kontakty, także biznesowe, wpłynęły na pracę firm, zarządzanie i relacje z klientami. Które zmiany się utrzymają?

Publikacja: 03.09.2020 02:00

Eksperci wskazywali na konieczność dalszej konsekwentnej digitalizacji procesów biznesowych

Eksperci wskazywali na konieczność dalszej konsekwentnej digitalizacji procesów biznesowych

Foto: materiały prasowe

O tym, w jakich obszarach gospodarki pandemia przyspieszyła cyfryzację, jak ją postrzegamy, na ile trwałe są zmiany i jakie są scenariusze digitalizacji dla przedsiębiorstw dyskutowali uczestnicy debaty „Gospodarka ery cyfrowej", która odbyła się podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego (EKG) w Katowicach.

Czy zmiany będą trwałe

W jakim miejscu jesteśmy obecnie w Polsce, jeśli chodzi o gospodarkę cyfrową, i jakie są dla niej prognozy na najbliższe lata, pytał uczestników prowadzący debatę Wojciech Kuśpik, organizator EKG.

– Wydarzenia ostatnich miesięcy przełamały pewne bariery i gospodarka przyspieszyła marsz w stronę cyfrową – ocenił Piotr Łuba, CEE Consulting Leader, PwC. Ale, jego zdaniem, nie daje to powodów do hurraoptymizmu, bo nie wszystkie nasze zachowania są trwałe. – Z jednej strony dzisiaj wydajemy więcej na reklamę w internecie niż w telewizji, ale z drugiej, gdy w szczycie zamknięcia udział sprzedaży online w handlu był powyżej 12 proc., to dziś jest to 6,5 proc. Czyli po otwarciu sklepów wróciliśmy do starych zachowań – mówił. Ciągle wiele spraw administracyjnych trzeba załatwiać osobiście albo pisemnie za pośrednictwem poczty. – Ale też co by się działo podczas pandemii, gdybyśmy nie mieli e-recepty, platformy ePUAP, gdybyśmy nie mogli uwierzytelnić podpisu poprzez system bankowy – mówił Piotr Łuba. – W naszych głowach nastąpił ogromny postęp, ale ciągle mamy wiele do zrobienia – podkreślił.

O kształcie „cyfrowej gospodarki marzeń" mówiła Dominika Bettman, prezeska Siemens Polska. – Jej cechą byłoby to, że zmiany naszych zachowań są trwałe – wskazała. Przytoczyła wnioski z najnowszego raportu Siemensa Digi Index 2020, dotyczącego m.in. trwałości zmian w sektorze przemysłowym i prognoz w tym obszarze.

– W badaniu analizowaliśmy wszystkie obszary działalności firmy produkcyjnej – od etapu strategii, poprzez integrację systemów wewnętrznych, a raczej w praktyce bardzo często jej brak, poprzez działalność operacyjną, po wykorzystanie danych i możliwość działań zdalnych – tłumaczyła Dominika Bettman. – I polski przemysł w Digi Indeksie wypadł dość słabo. Bo na możliwe 4 pkt osiągnął wynik 1,9 pkt, co oznacza, że pole zmian jest jeszcze bardzo duże. We wszystkich tych obszarach przemysł czeka jeszcze długa droga do pełnej digitalizacji. Ale w firmach jest świadomość jej potrzeby. Na pewno katalizatorem stał się tutaj Covid – powiedziała Dominika Bettman.

Dodała, że w pierwszych tygodniach pandemii Siemens otrzymywał wiele pytań od klientów, czy jest w stanie wykonywać usługi zdalnie. – Więc zainteresowanie u producentów przemysłowych tymi usługami jest ogromne. Inna sprawa, jaka jest gotowość do przestawienia się na trwałe wykorzystywanie tych narzędzi. To podejście dziś jest bardzo ad hoc i możliwe, że jednak rzeczywistość pocovidowa w tym obszarze będzie bardziej podobna do tej, która była wcześniej, niż do obecnej sytuacji. Tymczasem najbardziej światłe koncerny międzynarodowe, ale też firmy polskie czy z innych krajów stawiają na trwałość tej zmiany – podkreśliła prezeska Siemens Polska.

Wielowymiarowa transformacja

Z tym, że pandemia była katalizatorem i przyspieszyła marsz gospodarki w stronę cyfryzacji i obsługi zdalnej, zgodził się Brunon Bartkiewicz, prezes ING Banku Śląskiego. Jak wskazał, jeszcze bardziej upowszechniła ona korzystanie z bankowości elektronicznej: spowodowała dynamiczny wzrost liczby transakcji i wykonywania ich zdalnie.

Przemysław Koch, pełnomocnik ministra finansów ds. informatyzacji, mówił, że Polska jest w trakcie budowy e-administracji. Podkreślił, że dzięki wielu rozwiązaniom możliwa była efektywna obsługa klientów, podatników.

– Wykorzystywaliśmy możliwości cyfrowe, by wspierać gospodarkę w tym ciężkim czasie, bo wdrożyliśmy rozwiązania bazujące na danych, które zbieramy, do oceny wniosków przedsiębiorców o pożyczki czy subwencje – podkreślił.

Zdaniem Wojciecha Kamienieckiego, dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, obok popularyzacji zdalnej pracy i usług pandemia spowodowała bardzo szybki rozwój przemysłu 4.0, m.in. w zakresie big data. – Wszędzie wspólnym mianownikiem cyfryzacji są innowacje – wskazał.

O znaczeniu transformacji cyfrowej w działalności biznesu mówił Tomasz Suchański, prezes Żabka Polska. Wskazał na trzy jej wymiary. – Pierwszy to komunikacja z klientem. Najbardziej widocznym sukcesem jest nasza aplikacja, która ma już 3,5 mln użytkowników. Drugi to rozwiązania sztucznej inteligencji, którą stosujemy praktycznie na co dzień do zarządzania naszym biznesem. A trzeci element to „inkubator innowacyjności" – rozwiązania przyszłości, które testujemy w sklepach, np. elektroniczne cenówki – wymieniał.

- „Rzeczpospolita" jest partnerem medialnym EKG.

O tym, w jakich obszarach gospodarki pandemia przyspieszyła cyfryzację, jak ją postrzegamy, na ile trwałe są zmiany i jakie są scenariusze digitalizacji dla przedsiębiorstw dyskutowali uczestnicy debaty „Gospodarka ery cyfrowej", która odbyła się podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego (EKG) w Katowicach.

Czy zmiany będą trwałe

Pozostało 93% artykułu
Materiał partnera
Amerykanie budują kadry jądrowe w Polsce – to szansa dla naszej gospodarki
Materiał partnera
Zdrowie to najlepsza inwestycja
Materiał partnera
Energetyka jądrowa w centrum uwagi
Europejski Kongres Gospodarczy
Wartości, które należy promować w biznesie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Europejski Kongres Gospodarczy
Czy proste podatki są możliwe