W 2022 roku chiński transgraniczny handel internetowy (import i eksport) osiągnął wartość 2,1 bln juanów, czyli 280,55 mld dolarów amerykańskich. W porównaniu z rokiem wcześniejszym był to wzrost o 7,1 proc., a w stosunku do 2018 roku był to wzrost o 95,1 proc. Transgraniczny eksport w ubiegłym roku wyniósł 1,55 bln juanów (201,5 mld dolarów) i w porównaniu z 2021 rokiem był większy o 11,7 proc.
USA numerem jeden
Raport Generalnej Administracji Celnej Chin (GACC) o handlu transgranicznym zaprezentowano na forum podczas targów China Langfang International Economic and Trade Fair, które odbyły się w drugiej połowie czerwca br. w mieście Shijiazhuang, w prowincji Hebei, w północnych Chinach.
W 2022 roku wśród kierunków eksportu transgranicznego handlu internetowego Stany Zjednoczone odpowiadały za 34,3 proc. rynku, Wielka Brytania za 6,5 proc., Niemcy za 4,6 proc., Malezja za 3,9 proc. i Rosja za 2,9 proc.
Głównymi produktami eksportowymi były: odzież, buty, torby i produkty elektroniczne. W całym portfelu zakupów w przypadku transgranicznego internetowego importu produkty japońskie stanowiły 21,7 proc., a produkty amerykańskie 17,9 proc. Według raportu GACC dobra konsumpcyjne w transgranicznym handlu internetowym stanowiły 92,8 proc. eksportu i 98,3 proc. importu.
Cel to trans-eksport
Wang Lijun, wiceminister GACC, komentując dane powiedział, że ubiegłoroczny wynik jest rezultatem m.in. wdrażania od 2020 roku koncepcji „inteligentne służby celne, inteligentne granice oraz inteligentna wymiana informacji”, która ma ułatwić transgraniczny handel internetowy. To tylko część prawdy. Wdrażany przez Generalną Administrację Celną Chin system odpraw online niewątpliwie usprawnił chiński handel międzynarodowy. Jest to jednak tylko jedno z ważnych ogniw systemu.
W przypadku eksportu kluczowe znaczenie ma bowiem odwrócony system fiskalny. Pandemia SARS Cov-2 spowodowała – jak w większości krajów – załamanie w krajowej produkcji i w handlu. Chiński rząd, aby zapobiec katastrofie gospodarczej wprowadził w marcu 2020 roku system ulg podatkowych oraz prawnych dla eksportujących firm, niezależnie od kanału sprzedaży. W praktyce wygląda to tak, że dla 1464 produktów ustalono dwa rabaty podatkowe. Dla 1084 produktów zastosowano obniżkę w wysokości 13 proc., a dla 380 produktów 9 proc. Ponadto, firmy dostają a conto zwrot zapłaconych podatków, a całość jest rozliczana w comiesięcznych deklaracjach podatkowych i celnych. Do tego doszły ulgi w opłatach za składowanie towarów w magazynach celnych. W praktyce więc digitalizacja odpraw celnych oraz ulgi podatkowe pozwoliły chińskim eksporterom na znaczne obniżenie kosztów własnej działalności i zachowanie konkurencyjności.
Czytaj więcej
Na stronie chińskiego urzędu ds. ceł i otwarcia rynków opublikowano komunikat o zniesieniu zakazu eksportu z Polski do Chin polskiej wołowiny.
Część chińskich firm zaoszczędzone pieniądze zainwestowała w wirtualne prezentacje swych produktów np. za pośrednictwem narzędzi techniki 3D lub VR, tak aby klient na stronie internetowej lub platformie handlowej mógł zapoznać się nie tylko z suchymi faktami o jakości oferowanego towaru, ale by mógł to zrobić w atrakcyjnej formie, która zapadnie mu w pamięci.
Słuszność obranego kierunku potwierdza wynik badania wśród przedsiębiorstw eksportujących, które przeprowadziła GACC. Ponad 70 proc. przedsiębiorstw oczekuje w 2023 roku stabilnego lub rozwijającego się transgranicznego handlu internetowego.