W Polsce 11 września 2019 roku wszedł w życie protokół dodatkowy do konwencji o umowiodpisem. Pozwala obniżyć koszty i przyspieszyć obieg informacji oraz płatności.
– Zmieniająca się rzeczywistość wymaga od nas wszystkich, przedsiębiorców i doradców podatkowych, coraz większej elastyczności i umiejętności dostosowania się do otoczenia. Sytuacja, w której znaleźliśmy się w marcu 2020 – pandemia Covid-19 – zaskoczyła nas wszystkich i zmusiła do zmiany modelu pracy, kontaktów z klientami oraz wielu nawyków zawodowych – przyznaje prof. Adam Mariański, przewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych.
Koronawirus i wprowadzony przez rząd lockdown rok temu zaskoczył wszystkich. Dla firm przyszedł ciężki czas, bo wiele z nich musiało zrobić przerwę w działalności czy mocno ją ograniczyć. Pracownicy zostali odesłani do pracy zdalnej, niektórym ograniczono wynagrodzenie.
Przedsiębiorcy musieli zacząć walczyć o przetrwanie. – Pandemia Covid-19 zaburzyła obecnie obowiązujący porządek prawny przez wprowadzenie nowych ustaw, tzw. tarcz, których obecnie jest osiem. Niemal każda z nich wprowadziła zmiany – często pisane trudnym językiem, niezrozumiałym dla przeciętnego przedsiębiorcy, który i tak zmagał się z bieżącymi problemami związanymi z obniżonymi obrotami – mówi Szymon Krawczyk, doradca podatkowy z Łodzi.
Jego zdaniem tarcze zmieniły częściowo niektóre przepisy prawa podatkowego, o czym przedsiębiorcy nie wiedzieli i bez wsparcia specjalistów nie dowiedzieliby się.