Fachowa pomoc do rządowej tarczy

Pandemia, a wraz z nią wprowadzone rządowe tarcze zmieniły częściowo niektóre przepisy prawa podatkowego, o czym przedsiębiorcy nie zawsze wiedzieli i bez wsparcia specjalistów mogliby się nie dowiedzieć.

Publikacja: 30.04.2021 02:00

W Polsce 11 września 2019 roku wszedł w życie protokół dodatkowy do konwencji o umowiodpisem. Pozwala obniżyć koszty i przyspieszyć obieg informacji oraz płatności.

– Zmieniająca się rzeczywistość wymaga od nas wszystkich, przedsiębiorców i doradców podatkowych, coraz większej elastyczności i umiejętności dostosowania się do otoczenia. Sytuacja, w której znaleźliśmy się w marcu 2020 – pandemia Covid-19 – zaskoczyła nas wszystkich i zmusiła do zmiany modelu pracy, kontaktów z klientami oraz wielu nawyków zawodowych – przyznaje prof. Adam Mariański, przewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych.

Koronawirus i wprowadzony przez rząd lockdown rok temu zaskoczył wszystkich. Dla firm przyszedł ciężki czas, bo wiele z nich musiało zrobić przerwę w działalności czy mocno ją ograniczyć. Pracownicy zostali odesłani do pracy zdalnej, niektórym ograniczono wynagrodzenie.

Przedsiębiorcy musieli zacząć walczyć o przetrwanie. – Pandemia Covid-19 zaburzyła obecnie obowiązujący porządek prawny przez wprowadzenie nowych ustaw, tzw. tarcz, których obecnie jest osiem. Niemal każda z nich wprowadziła zmiany – często pisane trudnym językiem, niezrozumiałym dla przeciętnego przedsiębiorcy, który i tak zmagał się z bieżącymi problemami związanymi z obniżonymi obrotami – mówi Szymon Krawczyk, doradca podatkowy z Łodzi.

Jego zdaniem tarcze zmieniły częściowo niektóre przepisy prawa podatkowego, o czym przedsiębiorcy nie wiedzieli i bez wsparcia specjalistów nie dowiedzieliby się.

– Klienci najtrudniej radzili sobie z odpowiednią interpretacją przepisów prawa podatkowego w zakresie ulg oraz dotacji/dofinansowania, które otrzymali – uważa Szymon Krawczyk.

Dodaje, że przedsiębiorcy nie wiedzieli, czy dane wsparcie generuje obowiązek podatkowy. – Do dziś nie wiemy, czy umorzenie subwencji z PFR będzie powodowało obowiązek podatkowy w podatkach dochodowych. Z przepisów wynika niestety, że tak. Czekamy na ruch Ministerstwa Finansów w tym zakresie – mówi doradca podatkowy.

Jak zauważa Justyna Leszkowicz z Mariański Group, pandemia na pewno zastopowała nowe projekty i inwestycje, jak również spółki zaczęły bardziej uważać na swój cash flow i zabezpieczenie finansowe. – To także ma swoje konsekwencje podatkowe, które należy odpowiednio przeanalizować – dodaje Justyna Leszkowicz.

Jej zdaniem firmy najgorzej radziły sobie przede wszystkim z różnego rodzaju dofinansowaniami oraz analizą możliwości skorzystania z preferencji i ulg, które wprowadzały kolejne tarcze antykryzysowe. – Przepisy podatkowe mają to do siebie, że są pisane przez prawników dla prawników. Nie ułatwia to korzystania z tych przepisów przez samych podatników – dodaje ekspertka.

A Konrad Bańdo, radca prawny i doradca podatkowy z Krakowa, zauważa, że u części firm istniały zaległości podatkowe, które by móc skorzystać z pomocy tarcz antykryzysowych, należało zniwelować.

– Paradoksalnie firmy, które już przed pandemią miały kłopoty, musiały wcześniej zaradzić wcześniejszym problemom, by móc stawić czoła nowym. Klienci skorzystali z ulg poprzez uzyskanie odroczeń i układów ratalnych, a to pozwoliło na uporządkowanie zaległych problemów i wykorzystanie instrumentów z tarcz antykryzysowych, a także analizę możliwości zmniejszenia obciążeń podatkowych – tłumaczy ekspert.

Jego zdaniem firmy generalnie w terminach wywiązywały się ze wszystkich obowiązków podatkowych i sprawozdawczych, co jest zasługą w dużej mierze odroczenia wielu terminów (sprawozdania finansowe, CIT, PIT).

– Innymi problemami były zmiany prawa podatkowego, które nie ominęły czasów pandemii, szczególnie mam na myśli objęcie CIT-em spółek komandytowych i niektórych spółek jawnych – IV kwartał 2020 i I kwartał 2021 roku to głównie przemyślenie na nowo swojego biznesu, tutaj w największym stopniu była potrzebna pomoc doradców podatkowych, która pozwoliła zracjonalizować z jednej strony strukturę podmiotu, a z drugiej dopasować do korzystnych rozwiązań prawnych i podatkowych – mówi Konrad Bańdo.

- Artykuł powstał w ramach dodatku promocyjno-informacyjnego "Doradca Firmy"

W Polsce 11 września 2019 roku wszedł w życie protokół dodatkowy do konwencji o umowiodpisem. Pozwala obniżyć koszty i przyspieszyć obieg informacji oraz płatności.

– Zmieniająca się rzeczywistość wymaga od nas wszystkich, przedsiębiorców i doradców podatkowych, coraz większej elastyczności i umiejętności dostosowania się do otoczenia. Sytuacja, w której znaleźliśmy się w marcu 2020 – pandemia Covid-19 – zaskoczyła nas wszystkich i zmusiła do zmiany modelu pracy, kontaktów z klientami oraz wielu nawyków zawodowych – przyznaje prof. Adam Mariański, przewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych.

Pozostało 85% artykułu
Ekonomia
Chcemy spajać projektantów i biznes oraz świat nauki i kultury
Ekonomia
Stanisław Stasiura: Harris kontra Trump – pojedynek na protekcjonizm i deficyt budżetowy
Ekonomia
Rynek kryptowalut ożywił się przed wyborami w Stanach Zjednoczonych
Ekonomia
Technologie napędzają firmy
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Ekonomia
Od biznesu wymaga się odpowiedzialności