Dobra jakość i cena przekonały klientów

Marek Lipka, członek Zarządu i dyrektor handlowy Carrefour Polska.

Publikacja: 19.05.2021 09:00

Dobra jakość i cena przekonały klientów

Foto: materiały prasowe

Materiał powstał we współpracy z Carrefour Polska

Jak pandemia koronawirusa zmieniła podejście konsumentów do zakupów?

Marek Lipka: Na przestrzeni ostatniego roku zwyczaje zakupowe Polaków znacząco się zmieniły. O ile na początku pandemii kupowali głównie produkty pierwszej potrzeby, zwykle w dużych ilościach, o tyle w kolejnych miesiącach nastąpił znaczący zwrot w kierunku produktów wysokiej jakości, zapewniających zdrową, zbilansowaną dietę. Co jednak znamienne, klienci nie chcieli i nadal nie chcą za nie przepłacać, dlatego coraz częściej sięgają po produkty marek własnych.

Jeszcze kilka lat temu marki własne nie miały dobrej opinii. Co się zmieniło, że zachęciły do siebie miliony Polaków?

Zwrot klientów w kierunku marek własnych wynika z dwóch aspektów. Z jednej strony z ceny, bo produkty te są zwykle tańsze o 20–30 proc. od ich markowych odpowiedników, a z drugiej z ich jakości. Obecnie marki własne niejednokrotnie produkowane są przez tych samych znanych producentów co produkty markowe, a dodatkowo w ostatnich latach z sukcesem wdzierają się do segmentu premium. Carrefour, zlecając produkcję swoich marek, współpracuje z najlepszymi producentami na rynku, wybiera rolników prowadzących swoje gospodarstwa w sposób zrównoważony, a nawet ekologiczny. Regularnie przeprowadzamy audyty i badania w zakładach lub gospodarstwach naszych partnerów biznesowych, co ma ogromny wpływ na jakość i smak produktów z logo Carrefour.

Co pandemia koronawirusa zmieniła w asortymencie marek własnych Carrefour?

Już przed pandemią dynamicznie rozwijaliśmy asortyment produktów sygnowanych logo Carrefour, a od jej początku wprowadziliśmy od sklepów blisko 1000 nowych produktów, w ramach kilkunastu nowych submarek, m.in. marki świeżych warzyw i owoców Targ Świeżości czy dań gotowych Bon Appetit. Znacząco rozwinęliśmy też ofertę produktów Jakość z Natury czy Carrefour BIO, które dają naszym klientom gwarancję najwyższej jakości regularnie kontrolowanej od pola do talerza, a także zapewniających wysokie standardy uprawy roślin w zgodzie ze środowiskiem naturalnym czy hodowli z troską o dobrostan zwierząt. Te wszystkie elementy, połączone z atrakcyjną ceną, stale przyciągają do ich zakupu nowych klientów, co nas bardzo cieszy.

Czy w czasach pandemii inwestycje w jakość i wybór produktów pod marką własną wystarczają, żeby przyciągnąć klientów na zakupy?

Wiemy, że w czasie pandemii klienci każdą złotówkę przed wydaniem oglądają przynajmniej kilka razy, dlatego w ubiegłym roku, w odpowiedzi na pierwsze skutki zamknięcia gospodarki, wprowadziliśmy w naszych sklepach gwarancję niezmiennych cen na 150 najczęściej wybieranych produktów marki własnej. Nasza kampania trwała do końca 2020 r. i objęła wszystkie sklepy stacjonarne Carrefour i nasz sklep internetowy. Naszym celem było zapewnienie klientów, że pomimo trudnej sytuacji na rynku kupią oni w Carrefour najpotrzebniejsze produkty codziennego użytku w stałej, niezmiennej cenie. W 2021 roku poszliśmy za ciosem i w ramach kampanii „Ceny niskie jak dawniej" zapewniamy naszym klientom atrakcyjne ceny nie tylko marki własnej, ale także podstawowych artykułów znanych marek dostawców, asortymentu produktów ekologicznych, regionalnych i lokalnych. Dodatkowo obniżyliśmy ceny 1000 podstawowych produktów spożywczych, wskazanych przez klientów jako ważne dla nich i najbardziej potrzebne.

Jaka jest w pana ocenie przyszłość marek własnych w Polsce?

Według mnie przyszłość marek własnych będzie związana z dalszym podwyższaniem ich jakości oraz transparentnością samego procesu produkcji. Klienci będą oczekiwać od sieci handlowych i producentów informacji o tym, jak powstają ich produkty, czy używane były do ich wytworzenia środki chemiczne lub konserwanty, kto i gdzie je wyprodukował oraz jak szybko i kiedy trafiły na półkę w sklepie. Drugim kierunkiem bezwzględnie będzie jakość, idąca coraz bardziej w kierunku produkcji zrównoważonej i ekologicznej oraz krótkich łańcuchów dostaw. Już teraz, pomimo trudnych czasów, widzimy rosnące zainteresowanie żywnością wytworzoną w sposób przyjazny dla środowiska, zgodnie z dobrostanem zwierząt i bioróżnorodnością. Na znaczeniu zyskują także produkty lokalne, które trafiają do sklepów bezpośrednio z pobliskich gospodarstw rolnych. Zmiany klimatyczne, których doświadczamy, już teraz wymagają od nas całkowitej zmiany podejścia do produkcji, logistyki i konsumpcji żywności. Nasza sieć, realizując strategię transformacji żywieniowej, uwzględnia wszystkie te elementy w swoich długofalowych planach rozwoju oferty produktów marki własnej Carrefour.

Materiał powstał we współpracy z Carrefour Polska

Jak pandemia koronawirusa zmieniła podejście konsumentów do zakupów?

Pozostało 97% artykułu
Ekonomia
Chcemy spajać projektantów i biznes oraz świat nauki i kultury
Ekonomia
Stanisław Stasiura: Harris kontra Trump – pojedynek na protekcjonizm i deficyt budżetowy
Ekonomia
Rynek kryptowalut ożywił się przed wyborami w Stanach Zjednoczonych
Ekonomia
Technologie napędzają firmy
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Ekonomia
Od biznesu wymaga się odpowiedzialności