Coraz więcej dróg w budowie. Firmy mają o co się bić

Polska jest wielkim placem budowy nowych dróg i autostrad. Tylko w tym roku ma zostać oddanych 390 km takich tras, a kolejne są w planach. Jednak przed branżą stoją wyzwania: silna konkurencja między wykonawcami, rosnące ceny materiałów oraz możliwa kumulacja inwestycji.

Publikacja: 29.06.2021 09:30

Coraz więcej dróg w budowie. Firmy mają o co się bić

Foto: shutterstock

Wyczekiwana przez kierowców od lat Południowa Obwodnica Warszawy pod Ursynowem miała być gotowa do końca czerwca – o czym premier Mateusz Morawiecki mówił jeszcze w grudniu podczas otwarcia innego kawałka obwodnicy. Wówczas oddano do użytku ponad 15 kilometrów Południowej Obwodnicy Warszawy między węzłami Warszawa–Wilanów a Lubelska wraz z nowym mostem na Wiśle. Na trasę można się dostać przez cztery węzły: Warszawa–Wilanów, Wał Miedzeszyński, Patriotów i Lubelska.

Choć tunel pod Ursynowem jest niemal gotowy, to inwestycja nie została jeszcze odebrana przez wszystkie służby.

GDDKiA na razie nie jest w stanie podać, kiedy to może nastąpić. Przeprawa pod Ursynowem to najdłuższy i najbardziej skomplikowany tunel w ciągu drogi ekspresowej, jaki powstał kiedykolwiek w Polsce. To oznacza, że odbiory, które zwykle trwają kilka tygodni, w tym przypadku są znacznie bardziej skomplikowanym procesem i z pewnością zajmą więcej czasu.

W 2021 r. do ruchu ma być włączonych blisko 390 km dróg ekspresowych i autostrad. To prawie trzy razy więcej w porównaniu z rokiem ubiegłym, gdy ukończono budowę niespełna 138 km. W tym roku mają być oddane prawie 40 km autostrad: 1 Tuszyn–Piotrków Trybunalski Południe (15,9 km),

A1 Kamieńsk–Radomsko (16,7 km) oraz A1 Radomsko–granica woj. łódzkiego i śląskiego (7 km),

Rekordowe będą także tegoroczne nakłady na realizację kontraktów, o blisko miliard złotych wyższe niż rok wcześniej. W 2021 roku rząd planuje przeznaczyć na infrastrukturę drogową ok. 20 mld zł.

Najbardziej zaangażowaną firmą na budowach dróg jest obecnie Budimex, który jako samodzielny wykonawca lub członek konsorcjum realizuje 20 odcinków dróg krajowych o łącznej długości 273 km, wartych w sumie 8,28 mld zł.

Na drugim miejscu pod względem wartości realizowanych kontraktów znalazło się konsorcjum Mirbudu z Kobylarnią (5,81 mld zł), natomiast na trzecim uplasował się PORR (5,3 mld zł). Inni duzi wykonawcy to Polaqua (4,25 mld zł), Mostostal Warszawa i Acciona (4,06 mld zł), Strabag (3,8 mld zł) oraz Mota Engil (3,63 mld zł).

Są nowe przetargi. Obecnie trwają postępowania na wybór wykonawców 24 odcinków o łącznej długości 340 km oraz dziesięciu obwodnic. A w dalszych planach znalazło się ogłoszenie przetargów na budowę 347 km, w tym 26 odcinków o długości 313 km w ramach PBDK oraz 6 odcinków o długości 34 km w ramach tzw. programu obwodnicowego.

– W 2020 r. ogłosiliśmy przetargi na 600 km, więc w tym roku podpiszemy umowy na kolejne setki kilometrów. Zależy nam, żeby wprowadzać co roku na rynek taką liczbę inwestycji, aby go nie przegrzać ani też nie wychłodzić – mówi Tomasz Żuchowski, generalny dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad.

GDDKiA podkreśla, że pandemia nie zatrzymała trwających inwestycji na drogach krajowych. – Wręcz przeciwnie. W zeszłym roku zrealizowanych zostało więcej prac, niż planowano, co wiązało się też z wyższym poziomem finansowania ze strony GDDKiA.

W trosce o stabilność rynku infrastruktury w Polsce w każdym miesiącu 2020 roku GDDKiA zasilała branżę budowlaną kwotą wyższą niż w 2019 r.

– Dzięki temu w całym 2020 roku branża otrzymała za swoją pracę o 4,6 mld zł więcej niż rok wcześniej – wyliczyła Generalna Dyrekcja. Dodaje, że od początku tego roku zasiliła branżę budowlaną kwotą ponad 1,3 mld zł. Jest to ponad 57 mln zł więcej niż w analogicznym okresie 2020 roku i o niemal 180 mln zł więcej niż w roku 2019.

– Wzrost wydatków względem roku 2018 wyniósł aż 368,5 mln zł. W całym 2021 r. planujemy przeznaczyć na inwestycje ok. 19,3 mld zł – podaje GDDKiA.

Generalna Dyrekcja, powołując się na dane Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa (PZPB), poinformowała, że w pierwszym kwartale 2021 roku zmniejszyła się liczba ofert w przetargach w porównaniu z dwoma poprzednimi kwartałami.

Obecnie firmy budowlane wskazują na mniejszą niepewność co do sytuacji gospodarczej kraju niż w maju rok temu. Ale i one zaczynają mieć kłopoty z płatnościami wobec swoich partnerów, a zatory płatnicze rosną.

Odsetek firm budowlanych, które nie uskarżają się na żadne bariery w prowadzeniu bieżącej działalności, ukształtował się na poziomie 6,4 proc. (przed rokiem w maju było to 4,3 proc).

Zdaniem ekspertów PZPB kluczowymi wyzwaniami na najbliższy czas będzie przede wszystkim silna konkurencja między wykonawcami, rosnące ceny materiałów oraz możliwa kumulacja inwestycji w latach 2022–2025.

Wyczekiwana przez kierowców od lat Południowa Obwodnica Warszawy pod Ursynowem miała być gotowa do końca czerwca – o czym premier Mateusz Morawiecki mówił jeszcze w grudniu podczas otwarcia innego kawałka obwodnicy. Wówczas oddano do użytku ponad 15 kilometrów Południowej Obwodnicy Warszawy między węzłami Warszawa–Wilanów a Lubelska wraz z nowym mostem na Wiśle. Na trasę można się dostać przez cztery węzły: Warszawa–Wilanów, Wał Miedzeszyński, Patriotów i Lubelska.

Pozostało 89% artykułu
Ekonomia
Chcemy spajać projektantów i biznes oraz świat nauki i kultury
Ekonomia
Stanisław Stasiura: Harris kontra Trump – pojedynek na protekcjonizm i deficyt budżetowy
Ekonomia
Rynek kryptowalut ożywił się przed wyborami w Stanach Zjednoczonych
Ekonomia
Technologie napędzają firmy
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Ekonomia
Od biznesu wymaga się odpowiedzialności