Reklama
Rozwiń

Pracownicy Amazon – bohaterowie dnia codziennego

Ponad 23 tys. stałych miejsc pracy, kilka tysięcy sezonowych pracowników rokrocznie, dziesięć centrów logistycznych, 10 tys. robotów transportowych i ponad 200 mln produktów w serwisie Amazon.pl dostępnych w atrakcyjnych cenach, z możliwością szybkiej i wygodnej dostawy – skala działalności Amazon w Polsce rośnie z dnia na dzień.

Publikacja: 21.12.2021 01:00

Pracownicy Amazon – bohaterowie dnia codziennego

Foto: Amazon

Wraz z nią wzrasta liczba zatrudnionych pracowników bez względu na niesprzyjające dla gospodarki okoliczności, jakie niesie ze sobą pandemia Covid-19. W centrach realizacji zamówień Amazon w całej Polsce praca wre, co pozytywnie przekłada się nie tylko na krajowy rynek zatrudnienia, rozwój regionów, w których zlokalizowane są centra, ale niesie ze sobą również dobre, wymierne finansowo skutki dla rodzimej gospodarki.

Zaglądając za drzwi polskich oddziałów światowego lidera branży e-commerce, możemy z łatwością sprawdzić i przekonać się, jak wygląda praca operacyjna oraz kto i na jakich warunkach może znaleźć zatrudnienie w centrach logistycznych Amazon.

W 2020 roku Amerykańska Izba Handlowa w Polsce ogłosiła, że Amazon jest największym amerykańskim pracodawcą i trzecim co do wielkości amerykańskim inwestorem w naszym kraju. Ponad 23 000 pracowników zatrudnionych jest w dziesięciu nowoczesnych centrach logistycznych: w Sadach (pod Poznaniem), Świebodzinie, Sosnowcu, Kołbaskowie (koło Szczecina), dwóch obiektach w Bielanach Wrocławskich, Pawlikowicach (koło Łodzi), Łodzi, Okmianach (koło Bolesławca) i Gliwicach oraz w biurze Amazon Web Services i w Centrum Rozwoju Technologii Amazon w Gdańsku, które dostarcza innowacyjne rozwiązania wspierające produkty i usługi Amazon na całym świecie, w tym rozwiązania głosowe Alexa.

Biznes to przede wszystkim ludzie

Amazon to multikulturowe środowisko pracy, otwarte także dla osób dotkniętych skutkami pandemii Covid-19 oraz często wykluczanych z rynku z powodu wykształcenia, braku doświadczenia czy niestandardowych zdolności psychofizycznych.

– Bohaterowie dnia codziennego Amazon, bo o nich mowa, tworzą w Polsce już ponad 23-tys. zespół wspierający m.in. działania operacyjne, przyczyniając się do tego, że paczki zamawiane na Amazon.pl docierają sprawnie i na czas do swoich odbiorców. To właśnie oni, wspólnie – dzięki różnym doświadczeniom, pomysłom i punktom widzenia – budują przyszłość. Bez względu na pochodzenie, rasę, język, kulturę, płeć, wiek, zdolności psychofizyczne, orientację seksualną, przekonania religijne, kulturę, język, wykształcenie, doświadczenie zawodowe i życiowe – zapewnia Agnieszka Steręga, senior HR Business Partner w Amazon.

Co ciekawe, w okresie pandemii firma nie zrewidowała bieżących stanowisk. Wręcz przeciwnie – od 2020 roku Amazon zwiększył zatrudnienie o 5 tys. etatów, tworząc aktualnie ponad 23 tys. stałych miejsc pracy, oferując przy tym stanowiska dla osób z różnych środowisk, o różnym stopniu wykształcenia, doświadczeniu i kompetencjach – od pracowników poziomu początkowego po specjalistów – zatrudnionych w centrach logistyki na terenie całego kraju, biurach, działach obsługi klienta, a także w Centrum Rozwoju Technologii i Amazon Web Services.

Liczby te zobowiązują, bo stoi za nimi wielka odpowiedzialność za dziesiątki tysięcy pracowników. To ich zdrowie i bezpieczeństwo wyznaczają standardy pracy, a to z kolei przekłada się na tak ważne aspekty, jak: koncentracja na kliencie, a nie na konkurencji, pasja do innowacyjnych rozwiązań, zaangażowanie na rzecz doskonałości operacyjnej oraz myślenie długofalowe. Amazon dąży do tego, by być najlepszym pracodawcą, najbezpieczniejszym miejscem pracy oraz najbardziej zorientowaną na klienta firmą na świecie. Nie byłoby to możliwe bez solidnych, odpowiedzialnych i ambitnych pracowników.

– Czas pandemii z pewnością przewartościował rodzimy rynek pracy, chociaż z danych wynika, że stopa bezrobocia znacząco się nie zmieniła. Wynika to przede wszystkim z przegrupowania branżowego. Doskonałym przykładem jest chociażby branża gastronomiczna, której pracownicy znaleźli zatrudnienie w firmach z rynku e-commerce, w tym także w centrach realizacji zamówień Amazon – podkreśla Tomasz Orszak, kierownik regionalny ds. HR w Amazon, i dodaje: – W tym trudnym okresie udało nam się znaleźć stałe zajęcie dla wielu osób, które straciły pracę w swoich branżach. W naszych centrach logistycznych zatrudnienie zdobyli między innymi barmani, kelnerzy, taksówkarze, a nawet geodeta.

Różnorodność, sprawiedliwość, integracja oraz unikalne perspektywy rozwoju to siła napędowa, która przekłada się na skalowanie biznesu, a tym samym pozytywny wpływ Amazon na rynek pracy oraz krajową gospodarkę.

Wynagrodzenie i pozapłacowe benefity

Wynagrodzenie jest jednym z najważniejszych aspektów pracowniczych, ale – jak dowodzą badania rynkowe – nie stanowi kluczowego elementu. Rekrutowani pracownicy weryfikują w ofertach również dodatkowe, pozapłacowe benefity oraz możliwości rozwoju zawodowego, co w Amazon jest standardem.

– Aktualnie wynagrodzenie pracowników centrów logistycznych Amazon wynosi 24,3 zł/h brutto wraz z premią frekwencyjną. Do 25 grudnia 2021 r. włącznie Amazon oferuje również 4 zł/h brutto dodatku świątecznego – podkreśla Marian Sepesi, dyrektor regionalny ds. operacji Amazon na region Europy Środkowo-Wschodniej. A Tomasz Orszak dodaje: – Pracownicy Amazon poza wynagrodzeniem otrzymują prywatną opiekę medyczną, ciepłe posiłki za „złotówkę", darmowy dojazd do pracy na wybranych trasach czy kartę Multisport. Osoby pracujące w centrach logistycznych szczególnie chwalą sobie czterodniowy tydzień pracy na określonych stanowiskach i zmianach. Ponadto przy stażu dłuższym niż rok mogą skorzystać z programu „Postaw na swój rozwój", w ramach którego Amazon oferuje pokrycie 95 proc. kosztów edukacji, kursów czy materiałów edukacyjnych do wysokości 26 000 zł w ciągu czterech lat bez podpisywania umowy lojalnościowej o kształcenie.

Do przykładowych obszarów objętych programem należy m.in.: mechanika i elektryka, w tym na przykład kurs na mechanika samochodowego czy technika elektryka. Osoby zatrudnione w Amazon mogą też liczyć na szkolenia z zakresu budownictwa, w tym np. na zdobycie uprawnień spawacza. Szczególną popularnością wśród pracowników cieszą się kursy związane branżą transportową i logistyczną, pozwalające chociażby na zdobycie prawa jazdy na samochody ciężarowe. Projekt obejmuje jeszcze inne dziedziny, które pasjonują pracowników – niezależnie od tego czy są związane z działalnością Amazon.

Spedycje, transport, logistyka i MŚP – silny łańcuch dostaw i zatrudnienia

Działalność Amazon w branży e-commerce przyczyniła się również do powstania dodatkowego zatrudnienia w ramach łańcucha dostaw, co daje znaczący efekt skali. Tym sposobem Amazon zapewniał w 2020 r. łącznie – pośrednio i bezpośrednio – miejsca pracy dla ponad 51 tys. osób na terenie całego kraju.

Oprócz ponad 23 tys. pracowników zatrudnionych na stałe i bezpośrednio w Amazon, poczynione przez firmę inwestycje przyczyniły się do powstania nowych miejsc pracy w łańcuchu dostaw oraz u wielu współpracujących partnerów handlowych. Dzięki oferowanym przez Amazon technologiom i usługom mogli oni zwiększyć sprzedaż i rozwinąć swoją działalność w kraju oraz za granicą. Według raportu niezależnej firmy konsultingowej Keystone przedsiębiorstwa należące do łańcucha dostaw Amazon, oferujące m.in. usługi budowlane, transportowe, usługi w zakresie nieruchomości oraz różnego rodzaju usługi profesjonalne przyczyniły się w 2020 roku do stworzenia 18 tys. miejsc pracy, a współpracujący sprzedawcy – kolejnych 10 tys.

– Co więcej, tylko w 2020 roku Amazon umożliwił rozwój 2,5 tys. małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), które sprzedają swoje produkty w sklepach Amazon na całym świecie, korzystając także z narzędzi i usług dostępnych w serwisie. MŚP odpowiadają za ponad 50 proc. sprzedaży w sklepach internetowych Amazon. W 2020 r. wartość eksportu polskich firm sprzedających na Amazon wyniosła ponad 2,2 mld zł – podkreśla Mourad Taoufiki, dyrektor generalny Amazon.pl.

Również w 2020 roku polskie MŚP sprzedały na Amazon ponad 15 milionów produktów, co oznacza wzrost z poziomu 10 mln w skali rok do roku. Ponad 500 polskich MŚP, oferujących swoje towary na Amazon, osiągnęło sprzedaż w wysokości ponad 100 tys. euro, a ponad 50 z nich sprzedaż w wysokości 1 mln euro po raz pierwszy w 2020 r.

Inwestycje Amazon w Polsce tworzą nowe miejsca pracy

Działalność Amazon w Polsce pozytywnie wpływa również na rozwój rodzimej gospodarki. Od 2012 r. Amazon wygenerował w Polsce ponad 12 mld złotych inwestycji. Kwota ta obejmuje zarówno wydatki kapitałowe, tj. infrastrukturę, centra logistyki, biura, centra rozwoju technologii, itd., jak i wydatki operacyjne, w tym powstawanie nowych miejsc pracy w Polsce.

Wspomniane inwestycje bezpośrednie korzystnie wpływają m.in. na lokalny rozwój gospodarczy, a dzięki temu Polska stała się dla Amazon jednym z krajów o najwyższym zatrudnieniu utalentowanych pracowników na świecie

Materiał powstał w ramach dodatku „Pracodawca Rzeczypospolitej”

Wraz z nią wzrasta liczba zatrudnionych pracowników bez względu na niesprzyjające dla gospodarki okoliczności, jakie niesie ze sobą pandemia Covid-19. W centrach realizacji zamówień Amazon w całej Polsce praca wre, co pozytywnie przekłada się nie tylko na krajowy rynek zatrudnienia, rozwój regionów, w których zlokalizowane są centra, ale niesie ze sobą również dobre, wymierne finansowo skutki dla rodzimej gospodarki.

Zaglądając za drzwi polskich oddziałów światowego lidera branży e-commerce, możemy z łatwością sprawdzić i przekonać się, jak wygląda praca operacyjna oraz kto i na jakich warunkach może znaleźć zatrudnienie w centrach logistycznych Amazon.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Dodatki
W Nokii słuchamy głosu pracowników i doceniamy ich zaangażowanie
Dodatki
Kupujesz – pomagasz. Akcje charytatywne na Allegro
Dodatki
Żabka – razem możemy więcej
Dodatki
Rejestr Dłużników BIG InfoMonitor skuteczny i prosty sposób na dłużników samorządowych
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Dodatki
Xtreme Fitness Gyms – dynamiczny rozwój franczyzy w branży fitness
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku