Statyczna, przewidywalna działalność oparta na sprzedaży leków do aptek? To już przeszłość.
– W większości krajów widać teraz wyraźną tendencję do obniżania kosztów leków, co w znaczący sposób wpływa na wyniki finansowe hurtowni – mówi ”Rz” Stanisław Kasprzyk z analizującej rynek firmy IMS Health. – Należy pamiętać, że podstawowa działalność hurtowni jest niskomarżowa, a dodatkowe działania – tworzenie łańcuchów aptecznych czy produkcja leków – nie zawsze przynoszą znaczącą poprawę wyniku. Rynek zaczyna więc szukać wartości dodatkowej. Firmy dystrybucyjne poszerzają zakres oferty o usługi logistyczne (dystrybucja bezpośrednia we współpracy z producentem), usługi na rynku ochrony zdrowia, a także usługi finansowe.
Najmłodszym dzieckiem grupy Neuca (dawny Torfarm), lidera hurtowego rynku leków w Polsce, jest powołana w lipcu tego roku spółka Accedit – centrum usług wspólnych. Dostała 11 mln zł dofinansowania z Unii Europejskiej. Na razie obsługuje podmioty z grupy. – Od 2012 r. chcemy wyjść z usługami finansowo-księgowymi na zewnątrz grupy – zapowiada Piotr Sucharski, prezes grupy Neuca. Klientami spółki miałyby zostać także apteki powiązane z grupą na zasadach franczyzy.
W ramach grupy PGF, największego konkurenta grupy Neuca, w Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej działa spółka BSS (Business Support Solution). Kosztem 600 tys. zł stworzyła tam centrum usług wspólnych, które zajmuje się obsługą rachunkowo-podatkową, kadrową, prawną, świadczy też usługi controllingu.
Nowa spółka obsługuje już ponad 140 podmiotów, w tym spółki z grupy PGF, m.in. hurtownie PGF i PGF Urtica, oraz spółki zajmujące się sprzedażą detaliczną leków – Central European Pharmaceutical Distribution i Dbam o Zdrowie. Kolejnych klientów szuka w Polsce i za granicą.