Inwestycje muszą być łatwiejsze

Inwestorzy wciąż natrafiają na wiele problemów opóźniających realizację projektów

Publikacja: 10.09.2011 01:45

Referencje pomagają negocjować z bankami warunki finansowania projektów – podkreślał w trakcie panel

Referencje pomagają negocjować z bankami warunki finansowania projektów – podkreślał w trakcie panelu Andrzej Patalas, prezes Autostrady Wielkopolskiej (na zdjęciu z lewej)

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

O wyzwaniach stojących przed podmiotami zajmującymi się rozwojem infrastruktury transportowej i energetycznej rozmawiali eksperci podczas debaty „Rz" „Inwestycje infrastrukturalne w Polsce – wyzwanie i konieczność. Jak sfinansować te wydatki?".

Program drogowy

Przyjęty program budowy dróg i autostrad do 2015 r. jest wart ok. 88 mld zł. Wiele kolejnych, nieujętych w nim inwestycji znajduje się na liście rezerwowej. – Rozszerzenie sieci polskich dróg i dalsze inwestowanie w infrastrukturę transportową w Polsce jest niezbędne – mówił Andrzej Patalas, prezes Autostrady Wielkopolskiej. Jak podkreślił, warto inwestować w autostrady, które gwarantują większą przepustowość. Jego zdaniem  mimo poprawy warunków inwestowania w infrastrukturę, jaką zapewniają specustawy czy zgodne z prawem unijnym ustawy środowiskowe, procesy wciąż są długotrwałe. Najdłużej trwa etap przygotowawczy.

Po zdjęciu z budżetu państwa ciężaru finansowania budowy nowych dróg pieniędzy na inwestycje i zapewnienie wkładu własnego, by sięgnąć po unijne dotacje, trzeba szukać na rynku. – Podstawowym zewnętrznym źródłem finansowania inwestycji drogowych są obligacje przychodowe – uważa Jarosław Myjak, wiceprezes PKO BP. – Firmy ubezpieczeniowe i fundusze emerytalne kupują takie papiery, żeby je trzymać nawet przez 20 – 25 lat.

Sposobem na zdobycie finansowania jest też współpraca z partnerem prywatnym. Inwestycje realizowane w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego mogą liczyć na wsparcie finansowe Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju. – Strona publiczna nie musi udzielać gwarancji, wystarczy, że stworzy warunki, by firma była postrzegana jako stabilna, aby uzyskać kredyt – powiedział Myjak. Jak dodał Andrzej Patalas, w negocjacjach z bankami pomagają też referencje, w przypadku AW była to zrealizowana z sukcesem budowa fragmentu A2 między Koninem a Nowym Tomyślem.

Najlepsi klienci

Wielkie inwestycje infrastrukturalne to nie tylko drogi czy koleje, ale także energetyka. Główni inwestorzy infrastruktury – spółki Gaz-System i PSE Operator – są w wyjątkowo korzystnej sytuacji, gdy chodzi o finansowanie projektów, choć potrzebują na nie kilkudziesięciu miliardów złotych. Jak zapewniał wiceprezes PKO BP, Gaz-System jest klientem, o którym marzy każdy bank. – Ma jasne projekcje finansowe i strategiczne znaczenie dla gospodarki – mówił Jarosław Myjak.

Gaz-System, który odpowiada za budowę gazoportu w Świnoujściu za 2,6 mld zł, gdy analizował źródła finansowania, otrzymał od banków oferty kredytowe na kwotę znacznie przewyższającą potrzeby. Jak mówił w czasie panelu prezes Jan Chadam, Gaz-System zamierza zainwestować w najbliższych latach 11 mld zł i połowę tej kwoty wygospodaruje we własnym zakresie. Może też liczyć na wsparcie unijne w wysokości 1,7 mld zł.

Z kolei PSE Operator, który odpowiada za działanie systemu elektroenergetycznego kraju, zamierza sfinansować 80 proc. swoich inwestycji z własnych środków, a 8 proc. zapewni mu unijne wsparcie. Jak mówił dyrektor ds. inwestycji PSE Operator Marcin Laskowski, w nowej strategii firma przewiduje na najbliższe lata wydatki w wysokości 8 mld zł. Jedną czwartą tej kwoty przeznaczy na realizację połączenia energetycznego  z Litwą. – W tym i przyszłym roku czekają nas największe wydatki – rzędu 2 mld zł rocznie – dodał dyrektor.

Wciąż są bariery

Barierą w realizacji inwestycji jest brak prawa skracającego procedury. – Musimy korzystać z prywatnych gruntów, uzyskać zgodę ich właścicieli, nowe rozwiązania prawne są konieczne – mówił Jan Chadam.

Do tej pory firmy budujące gazociągi i linie energetyczne korzystają z tzw. specustaw – w sprawie gazoportu czy Euro 2012. Jak argumentował dyrektor Laskowski, największym ułatwieniem może być ustawa o korytarzach infrastrukturalnych, która ma wejść w życie w połowie 2012 r. – Ma mieć kompleksowy charakter i ułatwić formalnoprawne przygotowanie inwestycji – stwierdził Laskowski.

XXI Forum Ekonomiczne w Krynicy 7 – 9 września 2011 r. www.forum-ekonomiczne.pl

Biznes
Ciemne chmury nad amerykańską zbrojeniówką. Wykorzystają to firmy z Europy?
Biznes
Liczne biznesy Dmitrija Miedwiediewa. Gigantyczna posiadłość ukryta nad Wołgą
Biznes
Zespół Brzoski będzie działał do końca maja. Po 100 dniach zakończy pracę
Biznes
Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta: do KPRM trafiła ocena skutków regulacji
Biznes
Inpost przejmuje brytyjską spółkę. Meloni w Białym Domu oczarowuje Trumpa