Mięso walczy o przetrwanie

Związek Polskie Mięso apeluje do prezydenta, premiera i ministra gospodarki, aby pomogli branży odzyskać rynki zbytu utracone przez afrykański pomór świń. Dziennie branża traci z tego powodu co najmniej 10 mln zł.

Publikacja: 07.04.2014 14:27

Mięso walczy o przetrwanie

Foto: Bloomberg

- Większość czołowych dla polskiego eksportu krajów, to rynki pozaeuropejskie, które w  związku z wykryciem afrykańskiego pomoru świń (ASF) wśród dwóch dzików w Polsce, są obecnie zamknięte. Poza unijne rynki zbytu stanowiły 50 proc. całkowitej wartości eksportu polskiej wieprzowiny – powiedział podczas poniedziałkowej konferencji prasowej Witold Choiński, prezes Związku Polskie Mięso.

Do najważniejszych poza UE rynków zbytu polskiej wieprzowiny w 2013 roku należały m.in. kraje: Białoruś, Rosja, Japonia, Chiny, Ukraina, Republika Korei, Kazachstan, Honkong i Tajwan. W sumie w 2013 roku sprzedaliśmy tam wieprzowinę za niemal 1,73 mld zł.

Uprawnienia do eksport do krajów państw trzecich, w wyniku wieloletnich starań o te rynki, posiadało dotychczas ponad 200 firm.

Według szacunków Związku Polskie Mięso zakaz eksportu wieprzowiny  generuje straty  na poziomie ok. 10 mln złotych każdego dnia.

Witold Choiński wyjaśnia, że zakaz eksportu wieprzowiny w sposób bezpośredni wpłynie na zmniejszenie wpływu danin publicznych do budżetu państwa. Sektor przemysłu mięsnego zatrudnia bezpośrednio około 100 tys. osób w uboju i przetwórstwie, około 1 mln osób powiązanych z sektorem rolno-spożywczym (przedsiębiorstwa transportowe, przedsiębiorstwa zajmujące się przechowalnictwem). Wytwarza on ponad 8,5 mld wartości dodanej, co stanowi około 1,5  proc. polskiego PKB.

Zdaniem branży staranie ministra rolnictwa nie wystarczą, aby odzyskać rynki zbytu. Dlatego apelują do m.in. do premiera i prezydenta o większe zaangażowanie w rozwiązanie jej problemów.

Biznes
Polska Moc Biznesu: w centrum uwagi tematy społeczne i bezpieczeństwo
Biznes
Zyski z nielegalnego hazardu w Polsce zasilają francuski budżet? Branża alarmuje
Materiał Promocyjny
Kongres Polska Moc Biznesu 2024: kreowanie przyszłości społeczno-gospodarczej
Biznes
Domy po 1 euro na Sardynii. Wioska celuje w zawiedzionych wynikami wyborów w USA
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Litwa inwestuje w zbrojeniówkę. Będzie więcej pocisków dla artylerii