Transakcja jest efektem umowy sprzedaży przez brytyjską firmę PZ Cussons segmentu środków piorących niemieckiej grupie Henkel – została podpisana w lutym 2013 r. Jej przedmiotem są marki z długim rynkowym rodowodem, czyli E, Kokosal oraz Ixi.
UOKiK wydał w lutym 2014 r. warunkową zgodę na transakcję – Henkel musiał jednak w ciągu roku sprzedać prawa do marki Rex. Ta firma jest na rynku środków piorących prawdziwym potentatem – należą do niej jeszcze takie marki jak Persil czy Silan. Dlatego Urząd uznał, że aby nie doszło do naruszenia konkurencji na rynku i zbytniego umocnienia pozycji tej niemieckiej grupy, konieczne jest pozbycie się przez nią jednej z marek.
Co więcej UOKiK musiał zaakceptować nowego właściciela marki Rex. Warunkiem jest także gwarancja dalszego prowadzenia działalności w zakresie produkcji oraz wprowadzania do obrotu na terytorium Polski proszku oraz żelu do prania tkanin pod tą samą nazwą.
225 mln zł zapłaci Henkel za przejęcie polskich marek od PZ Cussons
Zgodnie z decyzją do czasu realizacji warunku Henkel musiał utrzymać sprzedaż produktów Rex na terenie Polski na poziomie co najmniej 80 proc. w porównaniu z 2013 r. Z kolei stosunek wydatków na reklamę, promocję i akcje informacyjne w odniesieniu do wartości sprzedaży miał pozostać na poziomie nie niższym niż w 2013 r.