Wyrok w aferze łapówkowej Finmeccaniki

Włoski sąd skazał b. szefa rady dyrektorów i prezesa konglomeratu Finmeccanica, Giuseppe Orsi na 2 lata więzienia za fałszowanie faktur w procesie o korupcję związaną z kontraktem w Indiach, ale oczyścił go z poważniejszych zarzutów o korupcję

Publikacja: 12.10.2014 16:00

Giuseppe Orsi

Giuseppe Orsi

Foto: Bloomberg

Proces dotyczył kontraktu za 560 mln euro przyznanego w 2010 r. działowi śmigłowców konglomeratu AugustaWestland na dostawę 12 śmigłowców w wersji VIP do transportu dygnitarzy indyjskich i ich gości.

Prokurator Eugenio Fusco oskarżył Orsiego i b. szefa AgustaWestland, Bruno Spagnolini o zapłacenie kilkudziesięciu milionów euro indyjskim oficjelom, w tym b. dowódcy lotnictwa wojskowego przez pośredników, i fałszowanie faktur, aby zdobyć ten kontrakt.

Spagnolini dostał karę 2 lat więzienia za fałszowanie faktur, ale został uniewinniony od oskarżeń o korupcję.

Sędzia Luisa Bovitutti oświadczyła, że wyroki dotyczą dokumentów finansowych w latach 2009-10, a sąd odstąpił od rozpatrywania oskarżeń o korupcję z braku materiału dowodowego.

Prokurator oświadczył, że zastanowi się nad odwołaniem od wyroku po zapoznaniu się z jego uzasadnieniem. Występował o karę 6 lat więzienia dla Orsiego, który kierował AgustaWestland przed awansowaniem w 2011 r. na szefa konglomeratu, i 5 lat dla Spagnoliniego.

- To koniec koszmaru dla mnie i dla mojej rodziny — stwierdził Orsi po ogłoszeniu wyroku przez sąd w Busto Arsizio pod Neapolem po procesie, który trwał ponad rok. — Zawsze wiedzieliśmy, że nie było żadnej korupcji. Teraz Agusta może wrócić do świata i powiedzieć, że jej szefowie nie zrobili niczego nielegalnego — dodał.

Nowy prezes Finmeccaniki, Mauro Moretti przyjął z zadowoleniem zakończenie sprawy, uznając to za pozytywne wydarzenie dla włoskiego biznesu i dla jego firmy, którą stara się przywrócić kontakty z Indiami, jednym z najszybciej rosnących rynków broni na świecie. — To usuwa cień, który spowodował tak wiele cierpień — powiedział.

Skandal wprawił w zakłopotanie poprzednią ekipę w Delhi i zaszkodził opinii włoskiej grupie w czasie, gdy przeprowadzała trudną restrukturyzację. W sierpniu Indie zakazały jej udziału w przyszłych przetargach, wcześniej w styczniu 2013 r. wypowiedziały kontrakt po odebraniu tylko 3 maszyn.

Kluczową postacią w akcie oskarżenia był marszałek S. P. Tyagi, dowódca lotnictwa wojskowego Indii od stycznia 2005. Pośrednik pracujący dla Agusty, który zgodził się zeznawać za łagodnieje potraktowanie, ujawnił, że spotkał się z marszałkiem, a ten zmienił wymogi przetargu na korzyść Agusty. Włosi nie oskarżyli Tyagi, a on zaprzeczał czemukolwiek, podobnie jak jego 3 kuzynów związanych z kontraktem.

Rzecznik Finmeccaniki w Delhi stwierdził teraz, że firma jest otwarta na wszystkie opcje dla wznowienia na nowej stopie stosunków z Indiami, włącznie z zapłaceniem grzywny. Poinformował, że prezes Moretti wystąpił o spotkanie z ministrem obrony Arunem Jaitleyem dla omówienia tego po wyroku we Włoszech.

Indie prowadzą własne śledztwo w sprawie anulowanego kontraktu, indyjskie FBI podało wcześniej, że jest ono na zaawansowanym etapie, a wydarzenia we Włoszech nie mają wpływu na jego przebieg.

W sierpniu włoska prokuratura odstąpiła od zarzucania korupcji Finmeccanice i przystała na ugodę z Agustą i na zapłacenie przez nią 7,5 mln euro.

Wyrok wobec Orsiego i Spagnoliniego nie jest prawomocny. Obaj nie przyznawali się do winy, nie pójdą do więzienia do czasu zakończenia postępowania apelacyjnego.

Finmeccanica jest jednym z większych w Europie producentów broni i sprzętu wojskowego, zatrudnia 55 tys. ludzi, w tym 20 tys. poza Włochami, produkuje w W. Brytanii i USA. Agusta stara się o kontrakt na śmigłowce dla polskiego wojska.

Proces dotyczył kontraktu za 560 mln euro przyznanego w 2010 r. działowi śmigłowców konglomeratu AugustaWestland na dostawę 12 śmigłowców w wersji VIP do transportu dygnitarzy indyjskich i ich gości.

Prokurator Eugenio Fusco oskarżył Orsiego i b. szefa AgustaWestland, Bruno Spagnolini o zapłacenie kilkudziesięciu milionów euro indyjskim oficjelom, w tym b. dowódcy lotnictwa wojskowego przez pośredników, i fałszowanie faktur, aby zdobyć ten kontrakt.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Biznes
Ostatni bal na Titanicu? Chudy rosyjski Nowy Rok
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Największe zamówienie w historii polskiej zbrojeniówki. Do HSW trafi 17 mld zł
Biznes
Polskie firmy wchodzą na rynek USA. Czy wprowadzenie ceł im zaszkodzi?
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Biznes
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku